fjordje hebben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juweeltje

fjordje hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:17

ik zou echt zo graag ee fjordje hebben he Haha!
ik heb een schattige gezien, niet duur..maar ja..hoe haal je je ouders over...tips??
(ik weet niet of dit het goede topic is...Maajja)

Axel_Clauw

Re: fjordje hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 18:22

ik zou eens alles op een rijtje zetten.
Kosten van hoefsmid,wormenkuren,VA,stalling,kosten van spullen,tandarts,en andere benodigdheden want het kost al heeeeeeel wat.
Als je dat op een rijtje heb gezet, ken je het aan je ouders laten zien want misschien haal je je ouders over, krijg je een paardje en dan kom je erachter dat julie misschien geen geld genoeg hebben.
Maarja,, k weet dat ouders niet makkelijk over te halen zijn Tong uitsteken heb tenslotte 8 jaar moete zeuren Tong uitsteken
succes!

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 18:23

haha oke, thnx Lachen
Want ik weet wel dat fjorden op zich geen dure paarden zijn. Winterhard enzo, en niet veel nodig. Maar uiteraard hebben ze een goede verzorging nodig

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 19:28

Ik heb mijn fjordje gekregen van mijn vader toen ik 16 was. Wel hebben we afgesproken dat ik helemaal zelf voor hem moest zorgen, en moest hem zelf betalen. Ik ging toen 1 dag in de week naar school, en ik werkte 4 dagen, dus kon hem goed zelf betalen. Alleen de verzorging was soms erg zwaar. Ik moest hem zelf 2 keer per dag voeren, en iedere dag uitmesten en buiten en binnen zetten. Samen met wat hulp van mijn zus is dat goed gelukt, maar zwaar was het best wel. Ook met vies weer moest ik er vroeg uit om hem te voeren en buiten te zetten.

syles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 14:17

Het heeft bij mij ook lang geduurd voor ik een eigen fjord kreeg. Ik heb haar voor me verjaardag gekregen. De kosten van de stalling deel ik met me ouders en de andere kosten betaal ik zelf soms betalen me ouders de hoefsmid. Maar ik moet zeggen dat het allemaal veel geld kost. Wil je een eigen fjord dan moet je het ervoor over hebben. De stalling is eigenlijk het duurst maar je krijgt er zo veel liefde voor terug Pling Pling

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:46

een fjord is net zo duur als een "ander" paard,
elk paard heeft hetzelfde nodig:
Hoefsmit
stalling
voer
VA
Wormekuur
benodigdheden

ik betaal alles zelf voor mijn paardje.. alleen is wel veel geld hoor in de maand, maar idd je moet alles goed nagaan of je het kan redden is zielig als je der 1 koop en een paar maanden later weer Moet verkopen omdat je het niet red..
gr amanda

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:32

Denk er inderdaad heel goed overna, ik heb ook alles bekeken, lang gespaard, maar het lukt gewoon niet om per maand het bedrag neer te leggen.
Hoe veel schattige en lieve fjordjes ik ook gezien heb!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 17:43

Witvoetje schreef:
haha oke, thnx Lachen
Want ik weet wel dat fjorden op zich geen dure paarden zijn. Winterhard enzo, en niet veel nodig. Maar uiteraard hebben ze een goede verzorging nodig

Daar zou ik dus niet van uit gaan.
Als een fjord koliek krijgt rekent de dierenarts evenveel als voor een ander paard, de hoefsmit rekent evenveel, een fjord eet evenveel (als het niet meer is Haha! ), etc...

Ik zie niet in waarom een fjord minder nodig zou hebben als een ander paard.

En 'Hoe overtuig ik mijn ouders?'
Wel, als ze echt zoveel overtuiging nodig hebben lijkt het me dat ze er zelf niet achterstaan, in dat geval zou ik zeggen 'overtuig ze niet'.Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar als je een tiener bent die nog alle dagen naar school moet gaan en je moet helemaal alleen voor een paard zorgen zal dat heeeeel moeilijk worden. Ik vind dat je in zo een geval beter nog een paar jaar wacht.
Dit leuke fjordje is dan al lang weg, maar er lopen nog zoveel leuke paardjes rond!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:55

Hoe haal ik mn ouders over?
Les 1:
Vertel ze waarom je zo graag een Fjordje wilt

Les 2:
Zet alle kosten voor je ouders op een rijtje
En vertel dat je alles zelf kunt regelen (stalling ect. ect.)

Les 3 (heeft bij mij goed geholpen):
Zeg dat je dan niet de hele dag achter de computer hoeft te zitten.

Geloof me, het werkt! Ik heb sinds afgelopen zondag mn eigen Fjordje!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:59

Witvoetje schreef:
haha oke, thnx Lachen

Denk je er wel aan dat een winterharde fjord die je alleen maar op het land laat staan een dikke vacht krijgt... En dat die dikke vacht ook zorgt dat ze snel gaan zweten met rijden... En dat je dan dus heel erg lang bezig kan zijn met ze weer droog krijgen (ik denk dat ik per dag ongeveer een uur zou moeten wachten wil ze weer zo droog zijn dat ze het land weer op kan).

En als je denkt: 'ja maar dan scheer ik m toch'. Dan krijg je niet alleen de kosten voor 1x een scheeraparaat huren, maar ook de kosten van een winterdeken. En die kosten zijn opzich niet heel hoog (tussen de 160 en 200 euro) maar je moet het wel ineens ophoesten...

En ook ik ben erachter dat het hebben van een paard n dure grap is, en dat je altijd meer geld kwijt bent dan je van te voren denkt...

Heleen2211

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:40

Je moet er ook rekening mee houden dat je een dier voor een behoorlijk aantal jaren koopt! En op deze leeftijd kan er nog zoveel veranderen...je gaat straks misschien studeren en als je ouders er dan niet achter staan moet je het beestje weer verkopen! Ik heb mijn vorige paardje weer moeten verkopen toen ik 20 was en dat vond ik verschrikkelijk! Mijn huidige fjordje blijft gewoon tot zijn dood! Als hij 30 is, ben ik 57 dus dat kan prima! Samen oud worden is toch wat je wilt! Haha!

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:41

jah maak een kosten baten overzicht en de uren dat je kunt komen. Ik heb ook 3 jaar lang moeten zeuren...Maar dan weet je wel wat je hebt..en ben je er extra blij mee hoewle k mn volbloedje toch echt zelf betaald heb...en alles erop en eraan hihi