Afwijkende beenstand veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spaikey

Afwijkende beenstand veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 12:18

Ik ben vanmorgen naar een veulen wezen kijken van Painted Black. Op zich een erg mooi veulen maar nu staat ze in het achterbeen nogal koehakkig. Wat zijn jullie ervaring hiermee. Is er een kans dat dit eruit groeit of niet?
Ik denk van niet maar wat denken jullie, wat is jullie ervaring hiermee.

eilander

Re: Afwijkende beenstand veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:57

Kromme benen bij geboorte kun je aardig wat aan doen en vaak wordt dit vanzelf ook al een heel eind beter in de loop van de tijd.Koehakkig is naar mijn mening erfelijkaangelegd dus zal zich niet verbeteren.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 20:21

Ja ik had zelf ook al zo'n idee. Ik heb het afstammelingen rapport van Painted Black even bekeken en hier stond inderdaad dat van de jaarlingen sommige wat nauw waren in het sprongewricht.
Ik heb in ieder geval besloten om verder te gaan zoeken naar een ander veulen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:46

Koehakkig geeft minder problemen dan wijd achter. Maar als je toch kan kiezen.... Mooi laten staan en opzoek naar een die rechter op de benen staat.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 22:37

Ik ben het niet helemaal eens met Anne_GTI. Koehakkig hoeft helemaal geen problemen te geven en is heel mooi te corriceren door een hoefsmid als ze nog jong zijn. Als het gewoon een goed beest is die goed loopt, zou ik er voor gaan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:44

Er zijn zoveel goede veulens te koop, waarom gaan voor een iets mindere?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:46

Koehakkig is met gerust te corrigeren. Zou voor mij geen reden zijn om een paard te laten staan. Als je bewust naar fouten kijkt, zul je nooit een paard op stal hebben staan. Als het voor de rest aan je eisen voldoet, gewoon doen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:55

Koehakkig is voor een dressuurpaard vervelend in die zin, dat het achterbeen sneller slijt en je daarmee toch veel werkt in de dressuur. Bovendien is dat achterbeen minder sterk dan een correct gesteld achterbeen. Je ziet het vaak terug in de beweging.

Desondanks zou ik een goed paard er niet om laten staan.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 23:20

Let eens op de achterhoefjes. Als deze nog niet bekapt zijn en het veulen een lange puntige teen heeft....moet hij wel koehakkig gaan lopen omdat hij niet over zijn teen kan rollen. Tot een jaar kan een hoefsmid (mits goed bijgehouden) nog wonderen verrichten.