[fries] in draf aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

[fries] in draf aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 08:52

hellup!
ik rijd een jong paardje... een fries dus van net 4 jaar.. ze begint zich steeds meer te ontspannen, en wendingen gaan ook erg lekker, met een mooie stelling enz... maar als ik in draf ga gooit ze haar hoofd om hoog en loopt ze niet meer aan de teugel.. kan iemand me helpen, ( oefeningen tips enz)

sjorsie

Re: [fries] in draf aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:55

goed voorwaarts rijden en toestaan met je handen, als ze van achter goed gaat lopen en dus op eigen benen loopt zal je je op den duur vanzelf belonen door met haar hoofd te zakken, maar het beste kan je dit oefenen met een instructeur erbij.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:26

Een teken dat het paard nog niet op eigen benen kan lopen en dus door het hoofd omhoog te doen een betere balans heeft. Gewoon laten gaan op den duur als ze op eigen benen en in balans loopt kun je aan de teugel gaan vragen.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:40

probeer net als in de stap een beetje te vragen. zodra zij iets zakt met dr hoofd hou je je handen weer stil. komt ze weer omhoog vraag je lichterlijk weer wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:45

Sluit me bij Fryske aan.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:57

Het probleem dat de meeste friezen hebben is dat ze een opwaarts gebouwde hals hebben. Zij staan eigenlijk de hele dag met een hoge hals en iets holle rug, gewoon omdat het hun bouw is.
Met rijden moeten ze hun hoofd omlaag doen en de rug bol maken. Dat is voor hun heel erg moeilijk.

Wat je kan doen is weerstand bieden (dus druk geven op de teugels) net zolang totdat je fries gaat nageven, als ze dat doet ontspan je weer. Verder alleen maar voltes, tempowisselingen, omstellingen en overgangen rijden. Je zult merken dat het vanzelf makkelijk gaat.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 10:07

Oefeningen zijn goed, maar weet je zeker dat je je paard niet stoort?
b.v. scheef zitten, klemmen met je benen, stugge hand, heup inknikken, verkeerde schouder naar voren, etc. Meestal zoekt het paard zelf aanleuning als je goed zit en zacht in de hand bent.

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:30

zoals het bovenstaande zegt, en mijn toevoeging:
veel overgangen maken, stap,draf,stap,draf,galop,draf enz. als je dat goed doet word hij/zij beter aan het been, makkelijker naar voren te rijden, dus makkelijker van achteren naar voren te rijden.

en verder even bij rijtechnisch kijken!