kosten veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly0708

kosten veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 16:45

hallo,
ik had een vraagje,zou mijn merrie misschien willen laten deken.
nu is mijn vraag wat het ongeveer allemaal kost,of wat het jullie ongeveer gekost heeft?
weet dat dat heel verschillend is.maar dan heb ik toch een klein beetje een idee.
alvast bedankt

Suzanne F.

Re: kosten veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:52

Als je veulen 3 jaar is, is ie net zo duur of nog duurder als dat je hem had aangekocht.
Dekgeld, registratie, chippen, entingen, voer, opfok, dierenarts-veeartskosten, ga maar uit van zo'n 5000 euro.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 16:56

oke bedankt.maar het is zo leuk he van je eigen paardje.
en ze heeft goede papieren dus....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 16:58

Het kan ook zwaar tegenvallen hoor. Een veulen is net zo duur als een volwassen paard, maar je kan er de eerste 3 jaar niks mee doen. En je zal 'm amper zien als hij/zij naar de opfok gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:11

Sammie schreef:
Het kan ook zwaar tegenvallen hoor. Een veulen is net zo duur als een volwassen paard, maar je kan er de eerste 3 jaar niks mee doen. En je zal 'm amper zien als hij/zij naar de opfok gaat.

Ja en hij kan lelijk uitpakken, de kleur kan niet zijn wat je gehoopt had en het belangrijkste, je kan er de klik niet mee hebben dus dat het karakter erg tegenvalt. Dan baal je wel. En na 3 jaar kan blijken dat al je geld voor niks was omdat hij dan niet goed op de foto is...

Ik denk dat je er beter eentje naar je zin kan uitzoeken voor dat geld, dan heb je een gezond paard wat aan je wensen voldoet en waar je meteen mee kan rijden.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 17:15

hebben jullie al eens veulens gefokt van jullie eigen paard?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:19

Hihi Suzanne, maar goed dat niet iedereen er zo over denkt anders zou er voor niemand een 3-jarige zijn om te kopen Clown

Het fokken van een veulen is buiten alles ook gewoon heel erg leuk, want het kan ook heel positief uitpakken natuurlijk Haha!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:20

Tuurlijk is het leuk maar de markt is zo verzadigd, er zijn zoveel leuke paarden te koop voor weinig die goed zijn op de foto en aan je wensen voldoen. Het risico met fokken is heel groot zoals ik al aangaf.

Ik heb 3 veulens van mijn merrie gefokt maar van het geld wat die ene mij gekost heeft had ik op een elite sport veiling een leuk paard kunnen kopen, en nu... heb ik niks.
Met de andere 2 heb ik tot nu toe nog wel redelijk geluk gehad.

Voordat ze 3 jaar zijn kan er ook nog heel wat misgaan, buiten dat het fokproduct zelf natuurlijk kan mislukken/tegenvallen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:48

Oke daar zit wel een kern van waarheid in, maar door je eigen pony te laten dekken blijf je de hele tijd nieuwschierig enzo, dat is ook wel een leuk gevoel Haha! Maar de kosten zijn wel erg duur!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:51

Je bent meer geld kwijt aan het fokken van een eigen veulen dan als je een paard koopt. En je loopt het risico dat er iets gebeurd waardoor het veulen komt te overlijden of waardoor hij nooit bereden kan worden.
Ik heb een veulen zelf gefokt, ga niet roepen dat ik het nooit meer ga doen, maar zal een volgende paard pas kopen als hij ingereden is en ik er zelf op kan om te voelen wat hij doet en hoe hij zit.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:04

Ik heb dit jaar ons eerste (en waarschijnlijk enigste) veulen van onze merrie. Het gaat niet alleen om de kosten, want dan hoef je idd geen veulen te fokken. Maar het gaat ook om het plezier wat je hebt aan het geheel. Dekgeld was bij ons niet zo duur, DA kosten vielen ook reuze mee en het was in 1 keer raak. Al met al zijn we, incl. paspoort zo'n 500 euro kwijt. Daarbij komen de stallingskosten. Je kunt dus geluk hebben zoals wij tot nu toe, maar je kunt ook de pech hebben dat ze niet in 1 keer drachtig is.

Op een rijtje wat wij kwijt waren:

dekking (KI) incl 1e keer verzenden sperma 350 euro (Elke volgende dekking zou alleen verzendkosten van 50 euro zijn.)

DA per keer 20 euro. Is 4 keer geweest: 1 x opvoelen of ei rijp was, 1 x insemineren en 1 x opvoelen of ei weg was. En na 18 dagen om te zien of ze drachtig was.

Geboorte heeft niets gekost, alles ging zonder complicaties.

Inenten hebben we niet gedaan, hij gaat de eerste keer gewoon in november met alle paarden van stal mee met de enting. (15 euro)
Wormenkuur wel goed op tijd geven, de eerste 3 keer doe je met 1 spuit.

Chip en paspoort kosten zo'n 50 euro.

Wel krijgen we over een jaar of wat een castratie erbij van zo'n 200 euro(?)

Houd er goed rekening mee dat bovenstaand echt zeer goedkoop is. Een dekking van een goede KWPN hengst is een stuk duurder. De merrie hoef niet in 1 keer drachtig te zijn. Er kunnen complicaties bij de dracht of bij het veulenen optreden etc. etc. Dan heb je nog te maken met de opgroei van het veulen. Er kunnen in de wei van allerlei ongelukjes gebeuren waarbij je een veearts nodig hebt.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:29

Veel negatieve verhalen, maar dat hoeft niet hoor! Bovendien kan een 3 jarige ook tegenvallen wat betreft kosten, wat nu bijvoorbeeld als hij een jaar later een zware peesblessure krijgt? Paarden kopen of fokken blijft altijd gokken! Je kunt jarenlang geluk hebben, maar het kan ook zo ineens tegenvallen door hoge dierenartskosten. Dit kan net zo goed bij de koop van een 3 jarige als bij een eigen veulentje gebeuren. Als je het leuk lijkt, gewoon doen en veel boeken lezen hierover en je laten informeren door mensen die al eens een veulen gefokt hebben.
Ik heb van mijn merrie ook zelf een veulen gefokt, ze is precies waar ik op had gehoopt en ben heel gelukkig met haar. Het is een hele leuke ervaring om je veulen te zien geboren en elke dag zien groeien voor je ogen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:36

Tja.. Ik denk zelf niet dat ik er ooit nog aan begin (of toch niet de eerste paar jaren). Ik wou ook erg graag een veulentje fokken en mocht dat ook. Eerst wat problemen gehad ivm drachtig geraken, dan zaten er 2 vruchtjes (gelukkig 1 afgestorven). Verder de DA kosten er omtrent en een week na de geboorte is de moeder overleden en hebben we dus het veulen met de hand groot gebracht. Een maand aan een stuk om de 3 uur eten geven en zo stilaan wat afbouwen, om nog maar te zwijgen van het kostenplaatje. Nee persoonlijk heb ik er genoeg van. -Ook omdat ik daarvoor al eens een shetlandveulen en BWPveulen van 2,5 jaar heb moeten afgeven.
Daarbij komt toch wel dat je al ervaring met veulens moet hebben qua omgang e.d., vind ik.Lachen
Tuurlijk is het altijd leuk zo'n klein ding zien rond te huppelen in de weide, zeker als het van je eigen merrie is, maar er komt toch ook een heel andere kant bij kijken.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:36

Er blijven twee kanten zitten aan fokken. Persoonlijk vind ik niets zo leuk om een pasgeboren veulen te zien drinken of rare bokkesprongen maken en er dan bij staan te dromen wat voor superpaard dit zal zijn als hij eenmaal volwassen is. En elke keer weer kijken het veulen bekijken en analyseren. En als het dan uiteindelijk een leuk paard wordt die het goed onder het zadel doet en welke naam je nog vaak tegenkomt, is dat natuurlijk super.
Maar er kan inderdaad ook vanalles misgaan. Drie jaar geleden werd bij ons een veulen geboren die echt niet goed was. Hij was klein en zwak, terwijl hij twee weken over tijd was.
We zijn ermee naar een kliniek gegaan. Daar hebben ze ong. een maand gestaan, met alle kosten vandien. Vervolgens hebben we ze naar huis gehaald om daar tot de conclusie te komen dat het nooit wat zou kunnen worden en alsnog een spuitje laten geven.
Dat heeft ons heel veel geld gekomst en we hadden niets.

Bedenk gewoon wat je zelf wilt. Schrijf eventueel alle voor- en nadelen op en trek je eigen conclusie.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:32

ik denk dat je ook goed moet nadenken, waar je die voor 3 jaar lang gaat zetten?

de bedoeling is ook niet van een plaatst te vinden waar hij 150€ per maand zal kosten in voeding!

ik heb zelfs een week geleden een merrie veulen gekocht.
waarom, dat is een goed vraag!
omdat vrienden van mij, hadden er ook een, en ochten een vriendin voor haar op hun weide bij de ouders thuis!

ze zijn nu alle 2 heel goed op een grote wei, de vader van mijn vriendin zorg ervoor.
wat gaat ze mij kosten? dieranarts, en eten! dat is momenteel alles.

komt er een verandering in de situatie, zal ik tegen dan wel zien van haar ergens anders te plaatsen (merrie is altijd gemakkelijker dan hengtje!)

maar ja, voor moment kost ze me niet te veel geld, maar ik heb ze wel moeten kopen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:47

Brennie schreef:
Je kunt jarenlang geluk hebben, maar het kan ook zo ineens tegenvallen door hoge dierenartskosten. Dit kan net zo goed bij de koop van een 3 jarige als bij een eigen veulentje gebeuren.

Je vergeet alleen een ding: hoe jonger het paard, hoe meer kans dat hij komt te overlijden. Zes van de tien paarden halen het 5de levensjaar niet. Hoe jonger het paard, hoe hoger het risico. Een beetje diarrhee kan voor een veulen al dodelijk zijn, terwijl een volwassen paard daar niet zo snel aan gaat overlijden. En dat is maar een van de vele dingen die je met een veulen kunt hebben.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:57

Cassidy schreef:
Brennie schreef:
Je kunt jarenlang geluk hebben, maar het kan ook zo ineens tegenvallen door hoge dierenartskosten. Dit kan net zo goed bij de koop van een 3 jarige als bij een eigen veulentje gebeuren.

Je vergeet alleen een ding: hoe jonger het paard, hoe meer kans dat hij komt te overlijden. Zes van de tien paarden halen het 5de levensjaar niet. Hoe jonger het paard, hoe hoger het risico. Een beetje diarrhee kan voor een veulen al dodelijk zijn, terwijl een volwassen paard daar niet zo snel aan gaat overlijden. En dat is maar een van de vele dingen die je met een veulen kunt hebben.

Is dat echt waar? Als dat inderdaad klopt, vind ik het wel een erg hoog percentage.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 13:06

Misschien niet zo hoog...

een vriend van mij is fokker, hij heeft 6 rijpaarden veulens gehad.

daarin is een tweeling.

op die 6 paarden, Blue, mijn merrie is gestorven in een ongeval, ze was 4.
haar kleine zusje heeft haar bekken gebroken als ze 1 was, is nu 3 en is drachtig.
de anderen zijn verkocht, zijn 3 of 4, en leven momenteel nog allemaal...

maar zie, toch wel, 2 op 6 die iets voor hebben gekregen! en de merrie met haar gebroken bekken, is heel dicht bij de dood geraakt...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:11

ik heb nu 7 veulens gefokt....

1 heb ik op een leeftijd van 2 weken moeten euthaniseren, een andere had ik in binnen 3 maanden al 1200 veeartskosten...en die is nu weer zo gezond als een vis en is nu 3,5 jaar.

de andere 5 groeiden voorspoedig op..zonder al teveel kosten.

Ik fok voor mezelf en wil graag uit mijn beide merrie's een
merrieveulen aanhouden...

Maar ook dit hengstveulen van dit jaar hou ik 1st aan.

In maart 07 verwacht ik weer een veulen.....

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:15

Mijn ruin heeft 10.000 gulden gekost op het moment dat ie 3 jaar was. gelukkig is hij in die jaren nooit ziek geweest. Ook klikt het gelukkig tussen ons en ik ben erg blij met hem qua bouw en karakter !!

Ik vondt het een hele leuke ervaring... Maar ik zou het nooit meer doen. het risico is gewoon groot, en ik was toch wel erg gestressed toen. Met de dekking, de geboorte, en het inscharen ed.... Het moet maar allemaal goed gaan. Ik heb geluk gehad !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:11

Ik denk dat ik ook ongeveer op dat bedrag kom als Ludora, maar dan in Euro's. Ik heb haar professioneel laten inrijden, en tel bij dat bedrag dan ook deksprong, alle bijkomende kosten voor KI, smid, DA en verzekeringen op.

Voor 10.000 Euro heb je een leuk paard, waar je meteen op kunt rijden. En zet het maar uit je hoofd dat je een betere band krijgt als je een paard van veulen af aan kent, want dat is gewoon niet per definitie zo.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:46

Vorig jaar hebben we een (toen) vierjarige, zelfgefokte Krack verkocht. Die heeft inclusief inrijden, dekgeld e.d. veel minder gekost hoor. En dan ze stond ze ook nog niet eens in de goedkoopste opfok. Als er dus niets noemenswaardig gebeurd ben je wel minder kwijt. Dat neemt niet weg dat er medisch natuurlijk vanalles kan gebeuren in die drie jaar. Met misschien het gevolg dat je niets meer hebt.
Over een betere band opbouwen ben ik het helemaal eens met Cassidy. Als je hem/haar in de opfok doet, zal je 'm weinig zien en dus geen band opbouwen. Dat komt pas als je er op gaat rijden of in ieder geval als je er dagelijks mee omga.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 17:31

En dan had ik er nog eentje die al 2500 euro aan koliek gekost heeft...
Dekgeld was met veeartskosten 2000 euro.
Opfok, voeding, wormenkuren, hoefsmid...
Laatste rekening was de rontgenologische keuring van 450 euro met kosten euthansie en vervoer...800 euro totaal...

Dat paard heeft mij zeker 10000 euro gekost en ik heb niks meer...

Leuk joh fokken...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:43

Suzanne F. schreef:
En dan had ik er nog eentje die al 2500 euro aan koliek gekost heeft...
Dekgeld was met veeartskosten 2000 euro.
Opfok, voeding, wormenkuren, hoefsmid...
Laatste rekening was de rontgenologische keuring van 450 euro met kosten euthansie en vervoer...800 euro totaal...

Dat paard heeft mij zeker 10000 euro gekost en ik heb niks meer...

Leuk joh fokken...

Was die uitslag van de rontgenologische keuring zo ernstig dan? Nagelbijten / Gniffelen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:53

marcolemar schreef:
Was die uitslag van de rontgenologische keuring zo ernstig dan? Nagelbijten / Gniffelen

Ja. Ernstig genoeg voor de euthanasie dus.
Dat bedoelde ik ook met mn verhaal. Voor dat geld had je een heel leuk gezond rijpaard kunnen kopen.