fjord maakt zich sterk tijdens rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

fjord maakt zich sterk tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 12:38

mijn super lieve brave fjordenmerrie maakt zich sinds kort tijdens het rijden heel sterk.
als ik bijvoorbeeld links wil, en zij niet, dan houd ze haar hals gewoon recht, en loopt door de teugel en beenhulpen heen..
ik laat haar dan halt houden, wat maar met moeite lukt, en 'dwing' haar dan naar links met behulp van een tikje met de zweep, plus teugel en beenhulpen.
meestal lukt dat wel, maar vandaag dus 1 keer bijna echt niet!
aan de andere kant kan ik haar, als ze gewoon doet, rijden op een losse teugel, en vooral op stemhulpen.
ik snap het echt niet waarom ze zo doet.
ik ga als ze weer zo doet veel wendingen doen en beloon haar veel met stem als ze luisterd, en dan gaat het een stuk beter.
we rijden in het weiland waar ze ook altijd gewoon in staat, ik heb geen bak verder.
ze is met rijden wel serieus, en let goed op me.
ik vermoed dat het wel herkenbaar kan zijn voor andere fjordenrijders, daarom wou ik jullie vragen wat ik eraan kan doen?
ik doe wel regelmatig grondwerk met haar, omdat ze ondanks hoe lief ze is, wel vrij dominant kan zijn, en door midel van grondwerk zorg ik ervoor dat de rangorde tussen ons zegmaar goed blijft, dus ik de baas.
dit doe ik door haar op comando achter me aan te laten stappen of draven of halthouden, ze loopt dan niet langs me heen, en blijft zo ver achter me dat ze me (net) niet aanraakt, dus dat zit denk ik wel goed.

xx marigold.

maccie

Re: fjord maakt zich sterk tijdens rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:02

ja fjord eigen dat ze zich zo sterk kunnen maken en eigenwijs kunnen zijn... veel oefenen en trainen zal toch het beste resultaat geven. neem les en vraag daarbij goede hulp..

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:08

Voor mij was dressuurtraining de oplossing, wel met goede begeleiding natuurlijk.
Buiten rijden bleef een drama, maar dat kwam omdat ze op ieder sprietje gras gewoon keihard wilde gallopperen.....en probeer zo'n kolos dan maar eens te stoppen !
Voor mijn (en haar) veiligheid nam ik met buitenritten mijn toevlucht tot een slofteugel.
Als je veiligheid niet in het geding is, dan gewoon netjes gehoorzaam maken dmv dressuur, en vooral niet gaan grijpen naar hulpmiddelen, want het probleem zit 'm echt in het gehoorzaam moeten leren worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:41

bedankt voor jullie reacties.
ik vind het best moeilijk, een fjord is inderdaad sterk, ik heb eerder bij het paardrijden voor gehandicapten ook altijd moeite gehad met de fjorden, eigenlijk zonder uitzondering kon ik ze, aan de hand, niet aan..
Marigold is over het algemeen heel lief, rustig en cool, maar soms heeft ze het ook ineens in haar hoofd, en geeft ze me het gevoel dat ik niet de baas ben als ik erop zit.
dat vind ik echt lastig..
ik rij nog niet met haar buiten omdat het veulen erbij loopt, ik kan op zich wel les nemen maar de paarden zijn nu net op een stuk land gezet plus een heel stuk koepad (op de boerderij, een soort beton/zandpad), en daar zijn ze nu helemaal druk aan het doen.
ik denk dat rijden er voorlopig even niet inzit.
maar van het winter komt ze zo het nu lijkt gedeeltelijk op stal te staan omdat het vaak zo nat is buiten, en dan moet ze wel haar beweging hebben.
pff ik vind het lastig hoor, ik kan van mezelf uit veel meer met wat hoger in het bloed staande paardjes, maar deze fjord is zo braaf met de kinderen dat het wel de ideale gezinspony is voor ons.
ik denk wel dat ik er vanaf nu als ik ga rijden beter wel het zadel op kan leggen, ik rij altijd voor het gemak zonder zadel, maar merk wel dat ik dan onzekerder ben, omdat ik eraf lig als ze ineens gek zou doen, en moet zadel zit ik dus een stuk steviger.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 14:52

en wat ik me nog afvroeg, zou ze anders misschien beter reageren met een stang? (bit)
dat heb ik wel eens gehoord in elk geval.
ja ik weet wel, de basis moet goed zijn en niet te snel op hulpmiddelen over, maar gewoon, ik heb nu een heel dikke gebroken bustrens, misschien is dat niet goed?
want ik had er niks bij toen ik haar kocht en heb het bit dus zelf 'bedacht'. (leek me vriendelijk voor het paard).

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:10

Het bit dat je hebt is nu goed hoor. Ik heb precies het zelfde gehad met mijn fjord. Zich in een keer heel sterk maken hals in de lucht en rennen en wat je ook doet je krijgt je fjord niet meer terug Tong uitsteken Ik heb priveles genomen en dat heeft echt super geholpen want nu doet ze dat niet meer. Op een gegeven moment deed ze dat niet meer want ik was altijd gewoon streng enzo bij alles wat ik deed. En dan krijgt ze meer respect voor je en zal ze het ook minder vaak doen. en niet te strakke teugels. en vooral niet gaan tegentrekken want dat win je toch nooit en je handen laag houden. Poeh meer tips ofzo heb ik op het moment niet Tong uitsteken
Hele veel sucses Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 15:33

dank je wel.
ik rij sowiezo eigenlijk practisch zonder teugeldruk, maar met het niet om willen wordt het soms idd wel een soort van touwtrekken helaas...
dat win ik inderdaad niet, en dan probeer ik haar dus stil te zetten (dat lijkt ze alleen op stemhulp te doen), en vervolgens vanuit stilstand doe ik en teugel en been en zweepje, en zo gaat ze dan wel de kant op die ik wil.
ze loopt sowiezo nooit aan de teugel dat kent ze misschien ook niet en ik ken het zelf ook niet echt, ik heb altijd recreatief gereden.
dus ze gooit voor mijn idee ook niet het hoofd omhoog maar het lijkt net of ze haar hals vastzet ofzo.
over het algemeen loopt ze met een gestrekte hals, dat is ook waar ik naar toe probeer te werken tijdens het rijden, om haar rugspieren te laten werken, en om ontspanning te krjigen.
we stappen overigens altijd, heel soms een drafje.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 17:36

Ik zou niet aan een stangbit of andere soorten bitten gaan beginnen om je probleem op te lossen. Je fjord moet gewoon leren te luisteren zonder dit soort hulpmiddelen. Je schrijft dat je in de wei rijdt, dat is natuurlijk wel heel verleidelijk om aan de wandel te gaan en niet te luisteren.
Kun je niet een deel van de wei afzetten, en daar rijden? En dan oefeningen doen, haar aandacht vragen, overgangen maken, voltes rijden, gewoon lekker aan het werk zetten zodat ze minder de mogelijkheid heeft om door te "walsen"....

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:40

Stuk op stuk kom ik ze tegen die het altijd even proberen. Momenteel los ik het op met stem...zodra ik voel dat ze tegen mijn hulp in gaan wordt er even gezegd: "nee" of "ehh" of zo'n korte term. 9 van de 10 reageren hier erg goed op! Daarnaast vooral ophoudingen maken, even een kneepje. Niet gaan trekken, want dat win je uiteindelijk nooit...al helemaal niet van een fjord!

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:32

ik zou geen ander bit nemen, wat Sythaa al zegt, ze moet leren luisteren zonder hulpmiddelen.
Heel veel oefenen en probeer niet bang te wezen, ik weet erg makkelijk gezegd. Maar ze voelen t echt aan en dan gaan ze zeker een loopje met je nemen.

En heb je al eens wat bella zegt met je stem geprobeerd? Dat werkt bij Moon ook erg goed

Veel succes in ieder geval.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 07:22

met de stem werkt bij Marigold ook heel goed ja!
echt, dat doet erg veel, ik zal het dus ook zeker op die manier proberen!
plus dat ik voortaan mét zadel en met cap ga rijden, zodat ik een stuk zekerder ben van mezelf!
heel erg bedankt allemaal voor het reageren!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:15

ik zou niet teveel je stem gebruiken, alleen als ze echt stout is een felle hé en om gerust te stellen. Voordat je het weet reageert ze minder op je stem en kan je alleen maar schreeuwend door de bak rijden.
Zadel en cap op doen is al heel verstandig het geeft je zelfvertrouwen en dat geeft meteen een beetje meer overwicht. Misschien dat als je iets fanatieker gaat rijden dat ze er mee rplezier in krijgt en ook braver wordt tijdens het rijden.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:27

[quote="Marjolein"]
ik zou niet teveel je stem gebruiken, alleen als ze echt stout is een felle hé en om gerust te stellen. Voordat je het weet reageert ze minder op je stem en kan je alleen maar schreeuwend door de bak rijden.
[quote]

Ben ik het niet met je eens. Onze Fries ontspant zich helemaal wanneer we heb bemoedigend toespreken. Wanneer hij iets niet durft dan praten we altijd met hem en dan werkt super. Ik hoef niet me stem te verheffen niks. Zou wat zijn als ik alleen tegen hem zou kunnen praten wanneer hij op z'n flikker krijgt.

@ Marigold, neem prive les en laat zien wat het probleem is. Wanneer je terug gaat trekken zal ze in protest gaan en alleen maar terug trekken. Heb je alleen de problemen op een bepaalde hand? Want het kan heel goed zijn dat ze vast zit in haar rug en daarom in protest gaat. Zij houdt haar rug dan zo vast dat het pijn doet. En zich naar binnen laat vallen, vervolgens ga jij haar [vaak onbewust] corrigeren waardoor en nog meer druk om komt te staan en het alleen nog maar een kwestie van tijd is dat er waarschuwingen vanuit de pony's kant komen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:39

Charret schreef:
Marjolein schreef:

Ben ik het niet met je eens. Onze Fries ontspant zich helemaal wanneer we heb bemoedigend toespreken. Wanneer hij iets niet durft dan praten we altijd met hem en dan werkt super. Ik hoef niet me stem te verheffen niks. Zou wat zijn als ik alleen tegen hem zou kunnen praten wanneer hij op z'n flikker krijgt.

Iets praten vind ik ook geen probleem, maar wel als je paard er te afhankelijk van wordt. wat als je ergens terecht komt met een heleboel herrie, waar hij je niet/slecht kan horen, of als je in een groep rijdt en iedereen zit de hele tijd te praten tegen zijn paard. Dat rijdt ook niet lekker als jij net je paard rustig hebt en je buurman probeert net zijn paard met stem op te jutten.
Stem gebruik vind ik absoluut niet erg maar je moet er niet afhankelijk van worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 10:40

het is vooral als ik naar links wil.
geloof ik.
ik praat trouwens echt vaak non stop met haar als ik rijd, en dan loopt ze echt veel leuker dan als ik het zonder praten doe.
echt schreeuwen doe ik nooit, als ze niet luisterd zeg ik 'pás op! '
ik zal eens regelen dat ik een prive les krijg, ben benieuwd wat daar dan uitkomt Lachen

ze kent de stemhulpen goed omdat ik eerst ben begonnen, toen ik haar kocht, met aan de hand op comando stap draf en halt.
toen aan de longe, en daarna ben ik pas gaan rijden.
ik heb ook werkelijk geen idee wat ze kent, in hoeverre ze is doorgereden.
de handelaar zei: ze is braaf onder het zadel, das alles..

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:37

veel voltes rijden, dan wordt je paard vanzelf soepeler en zal hij wrs. ook gemakkelijker wenden, werkt bij rydar iig al redelijk goed, die had ook nogal is communicatiestoornissen, maar nu rijd ik heel veel voltes en is afwenden vaak geen probleem meer. dus gewoon veel dressuuroefeningen, zodat ie lekker los word, t komt toch voor een groot gedeelte door vastzitten.
daarbij rijd ik overigens voor mijn en zijn veiligheid buiten wel met een stang, heb ik gewoon meer te zeggen over de rem mocht ik die nodig hebben. maar in de bak rijd in nooit met stang, omdat hij daar toch niet onder een auto oid kan komen en als ik er af val hij hooguit wat gras kan gaan eten..

niet rijden lijkt mij in deze situatie geen optie, omdat je paard wrs. gewoon super vast zit, en je dus júist hem los moet maken(dmv longeren of veel rijden)..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 10:41

ja maar ze komt al behoorlijk in de wintervacht.. hoe moet ik dat dan oplossen.
haha er komt best wat bij kijken, een eigen paard!
niet dat ik dat erg vind hoor, in tegendeel, maar ik heb echt nog wel het 1 en ander te leren als het om een rijpony gaat, ik had hiervoor altijd alleen maar pony's onder de drie jaar, of verzorgpony's die niet onder het zadel waren, of ik werkte ergens waar paarden door anderen werden gereden, maar nu 'moet' ik het zelfdoen, haha.
ik wil het heel graag goed doen hoor, naja ik zal bij seizoensvragen eens kijken of ik info kan vinden over hoe je een pony in wintervacht beweging kan geven zonder dat ze ziek wordt van bezweet raken en vervolgens kou vatten.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:42

Mijn overleden fjord schoot er ook nogal eens vandoor in galop (angst), soms wel 100 meter voor ik haar stil had en voor de veiligheid ben ik toen een hele tijd met stang gaan rijden, want die had ze met de kar ook in, dus was niet nieuw of wennen voor haar.
Na een poos had ze meer respect voor het bit en heb ik haar verder altijd met gewone enkel gebroken watertrens gereden zonder problemen.

Ik noem fjorden ook wel eens 'tanken' omdat ze zo sterk zijn. Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-06 13:37

misschien stom en zeker niet goed, maar ik merk dat ik me wat laat intimideren door mijn fjord..
ik ben niet bang maar ja hoe zeg je dat, ik vind het wel eens wat eng datv ik niet echt de controle over haar heb, en dat ze sterker is als mij
ik weet wel dat elk paard sterker is dan ons, maar met een fjord ervaar ik het anders dan met een welsh ofzo, die laatste reageerd voor mijn gevoel gewoon anders, daar kan ik beter mee omgaan dan met het coole en tank achtige gedrag van de fjord......