Alsnog schimmel op 2 jarige leeftijd? (zwart/bruingeboren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Alsnog schimmel op 2 jarige leeftijd? (zwart/bruingeboren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:06

Mijn merrie is bijna 2 jaar, en muisgrijs/bruin geboren, ze zeiden al dat het een hele donkere ging worden, en dat werd het ook.
Maar nu is ze bijna 2 jaar, en ik had haar 2 dagen niet gezien, én ineens had ze allerlei kleine witte haartjes over haar lichaam, óók witte manen en staart!
De kans dat ze schimmel werd was groot, want haar vader was een schimmel (zwart geboren), maar ik had niet meer verwacht dat Mexx een schimmel zou worden..

Komt dit vaker voor?
Op haar paspoort staat nu ook donkerbruin (zonder wit), moet ik hier voor bellen?

Hier nog wat foto's van Mexx:

9 weken oud:
Afbeelding

Bij 6 maanden:
Afbeelding

1,5 jaar
Afbeelding

Nu heeft ze dus overal kleine witte haartjes.. Ik vond haar zo mooi met deze kleur! Clown Clown

Rashja

Re: Alsnog schimmel op 2 jarige leeftijd? (zwart/bruingebore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:12

Ik heb eigelijk geen idee.
Ik heb ook een pony als veulen was hij licht vos daarna werd hij steeds donkerder en nu krijgt hij ook overal witte haren.
Dus ik vroeg me ook af of het een schimel werd maar nu zeggen de meeste dat het een stekel vos word.
Mischien heb jij er ook 1.
Had het hier voor ook nooit gehoort dus ik heb geen idee of het ook in bruin voor komt stekel kleurig.

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:21

Echt erg lau, Mexxje is zoo mooi nu!!
Mooie kleur zonder aftekeningen, echt super. Hoop dus echt niet dat ze nu toch nog schimmel wordt he! Zou zonde zijn man!
Ik help je in ieder geval mee duimen dat het niet zo is!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:37

Wendos85 schreef:
Mooie kleur zonder aftekeningen, echt super. Hoop dus echt niet dat ze nu toch nog schimmel wordt he! Zou zonde zijn man! Ik help je in ieder geval mee duimen dat het niet zo is!

Dit vind ik een bout opmerking! Het is maar goed dat die paarden er zelf geen benul van hebben! Een goed paard heeft geen kleur.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:42

Sammie schreef:
Wendos85 schreef:
Mooie kleur zonder aftekeningen, echt super. Hoop dus echt niet dat ze nu toch nog schimmel wordt he! Zou zonde zijn man! Ik help je in ieder geval mee duimen dat het niet zo is!

Dit vind ik een bout opmerking! Het is maar goed dat die paarden er zelf geen benul van hebben! Een goed paard heeft geen kleur.

Ach.. ik weet wie het zegt, en ik ben het er mee eens!
Ik hou niet van schimmels, zoiezo niet van het poetswerk! Clown
Maar het paard is mijn alles, en al wordt ze paars met gele strepen, ze gaat nooit weg!! Bloos

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:44

Een paard kan zelfs op 10 jarige leeftijd pas gaan schimmelen, dus het is niet zo heel vreemd dat de jouwe 'pas' op 2 jarige leeftijd witte haartjes krijgt.

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:49

Sammie schreef:
Wendos85 schreef:

Nou nou doe maar rustig hoor. Ik zeg alleen maar dat ze nu super mooi is, veel mooier als een schimmel ja. Vind ik tenminste (en haar baasje ook)
En idd, het blijft het zelfde paard.
Ik denk ook dat deze kleur een hoop werk bespaart.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:53

Nu weer ontopic! Haha!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:55

Het kan dat het paard nu, of nog veel later, schimmel wordt. Lachen
Onze schimmel was ook járen lang gewoon bruin.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:03

Rashja schreef:
Ik heb ook een pony als veulen was hij licht vos daarna werd hij steeds donkerder en nu krijgt hij ook overal witte haren.
Dus ik vroeg me ook af of het een schimel werd maar nu zeggen de meeste dat het een stekel vos word.
Had het hier voor ook nooit gehoort dus ik heb geen idee of het ook in bruin voor komt stekel kleurig.

Ja in bruin komt stekelhaar ook voor ik heb er zelf 1 Tong uitsteken

en vindt t niet eens lelijk

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:11

Margot_VH schreef:
Rashja schreef:

Ja in bruin komt stekelhaar ook voor ik heb er zelf 1 Tong uitsteken

en vindt t niet eens lelijk

Heb ik weer iets bij geleert Haha!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:11

Ik heb ook een schimmel die bruin geboren is.
Wanneer hij schimmel is geworden weet ik niet.
Op zijn paspoort is het nooit aangepast dat hij schimmel was en ik heb er een keer gezeik mee gehad op concours.
Ik zou niet gelijk gaan bellen maar als je in de loop van de tijd echt ziet dat ze blijvend van kleur veranderd zou ik het laten veranderen om problemen te voorkomen.

Ennuh zo erg is het niet hoor om een schimmel te hebben..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:14

is ie niet gewoon stekelharig?

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:15

Mijn schimmel is zwart geboren
Nu donkergrijs met lichtgrijzere plekjes Lachen (appelschimmel dus Lachen )
Ik vind hem prachtig zoals hij is!
Ik had nooit gedacht dat ik ooit een schimmel ging hebben, normaal is het ook niet echt mijn ding, maar deze Schijnheilig
Dus, die opmerking van jammer dat ze grijs word ik blijf duimen blabla... Idd wat jammer Lachen Wie weet word ze nog mooier in schimmel?
Mijne is nu 5 en nog redelijk donker Ja

NijntjeR25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:27

Mijn 2 jarige (v. democraat) begint ook overal witte haartjes te krijgen, ook in zijn staart! Ben ik juist erg blij mee want daar hoopte ik stiekem al op!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:57

Mijn zwarte 2 jarige is flink stekelharig aan het worden. Net als gehoopt Knipoog. Ik hoop toch echt dat ze net als haar moeder een witje gaat worden.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:04

mijn 1.5 jaar oude merrie heeft nu precies dezelfde kleur als die van jou op de laatste foto en ze heeft al bijna een jaar ook witte haren erdoor.
het kan natuurlijk heel goed dat die van jou gewoon stekelharig is dat was mijn pony ook.

die van mij begint echter wel steeds meer wit haar te krijgen dus ik heb ook zo mijn vraagtekens.
die van mij is heel licht geboren en werd steeds donkerder en nu krijgt ze op haar flanken steeds meer wit haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:19

Ik heb een 2 jarige zwarte merrie van een schimmelvader die als schimmel op papier staat. Reden: idd een beetje stekelharig en ze heeft ook nog eens een flinke bles waardoor de haren om haar ogen en neus wit zijn, dus de schetser dacht dat ze schimmel zou worden. Ieder jaar rond deze tijd met verharen krijgt ze witte haartjes, maar die zijn straks ook weer weg.
Hoeft dus geen schimmel te worden.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:22

Nee deze word geen schimmel meer maar idd stekelharig, dat is een sabino kenmerk hebben een heleboel paarden.
Schimmel zie je idd al binnen een jaar verschijnen, het kan idd wel héél lang duren voor ze echt wit worden maar de kenmerken zijn dan echt al wel zichtbaar.
En Dennis ik heb al eens gezegd dat jouw uk geen schimmel was en toen ik haar op de keuring zag wist ik dat wel zeker. Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 21:05

Bedankt voor de reacties, stiekem hoop ik dat ze bruin blijft.
Maar een schimmel is ook leuk, alleen had ik het niet (meer) verwacht..

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:27

Het kan goed zijn dat ze alsnog schimmel wordt.

Onze merrie zag je ook niks aan, zelfs op driejarige leeftijd schetsten ze haar als stekelharig, en zeiden ze dat ze geen schimmel zou worden op de KWPN keuring. Een jaar later zijn ze daar toch op terug gekomen, en nu vele jaren later is ze hartstikke wit.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 08:24

AArhg, die van mij is ook zo'n kleur en mama was schimmel. Hij heeft wel een stekelharig been, ik hoop echt dat het niet doorzet. Ik heb een broertje dood aan poetsen en wassen en was net zo blij dat hij geen wit had.
Maar ja, een goed paard heeft inderdaad geen kleur. Ik ben er toch wel blij mee, maar als ik mag kiezen blijft hij lekker bruin!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:31

mijn vorige merrie was op 3 jaar nog helemaal zwart, toen wat wit bij d'r ogen en ja hoor toch schimmel... (en ik hou ook niet van poetsen)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:43

Haha zo heb ik ooit eens een verhaal gehoord van een gozer die moest en zou een zwart paard hebben, want andere kleuren vond hij lelijk en schimmel al helemaal. Hij dus een zwart paard gekocht, zo rond de 5 a 6 jaar. Ging dat paard een jaar later steeds meer witte haren krijgen, bleek het een schimmel te zijn *LOL*

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:34

Mijn pony is als een bonte geboren en is inmiddels schimmel. Haar zwart bonte plekken werden met de jaren lichter, maar met twee jaar waren de plekken nog wel redelijk zwart. Ik denk dus zelf dat het wel degelijk mogelijk is omdat het bij mijn pony ook het geval is geweest.

Groetjes Deborah