Wat is deze "Fries" waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janee25

Wat is deze "Fries" waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 12:49

Gisteren zijn we naar een Fries wezen kijken.. Waarom een Fries? Nou eigelijk alleen omdat ik ze zo mooi en leuk vind! Ik wil geen wedrstijden gaan rijden of fokken of wat dan ook, alleen voor de recreatie! Daarom zijn we dus op zoek naar een niet zo'n duur paardje, hij hoeft ook geen papieren te hebben.. Dus na wat rondgezocht te hebben, zijn we gisteren naar de eerste wezen kijken.

De moeder was een (Engelse x Gelderse x Fries) en de vader een volle Fries.. (ik vertel maar gewoon hoe hij het zei..) Het is een 4 jarige hengst en kent nog niks, ze hadden er wel wat mee gelongeerd en een keer op gezeten toen hij hem vast had maar verder niets, dat is al een tijdje geleden dus eigenlijk kent hij nog niks.. Hij is mooi gebouwd (mooi alles in verhouding, dat vind ik erg belangrijk!)en lijkt echt gewoon helemaal op een Fries (geen aftekeningen en mooi zwart!), mooie vole staart en maantop, behalve zijn manen waren heel kort, dit had hij overgehouden omdat hij in een bak had gestaan van pijpen waar aan de buitenkant wél gras stond.. Volgens mij was het dus ook ECHT geen manenesceem zoals wij konden zien.. Hij heeft alleen geen sokken, wel jammer, maarja..

Nou gaan we zondag nog een keer kijken, maar nu gaat er een kennis mee die zelf Friezen heeft en hoefsmid is, hij heeft veel verstand van paarden, daarom wilden wij ook graag dat hij even mee ging kijken, want ik rij wel al lang, maar zie natuurlijk niet alles.. extra zekerheid is nooit weg! toch? Ook omdat zijn hoeven nogal slecht zijn bijgehouden, zijn ze best gebrokkeld, hij had er geen last van, maar wil toch wel even zeker weten dat dat gewoon weer goed komt!

De prijs was 2400 euro, nou wilde ik vragen wat jullie daarvan vinden? en wat jullie vinden wat hij waard is? Zelf heb ik daar namelijk niet echt een idee van, daarom jullie advies gevraagd! Zodat ik als ik zondag weer ga kijken wat meer weet.. ik heb wel foto's maar die zet ik er liever niet op, want het is natuurlijk niet mijn paard!

Hij is 1.63 en ik ben ong 1.78-1.80.. Kan dat? ik kan me er namelijk niet echt een voorstelling van maken omdat ik nog altijd op een pony heb gereden.. of kan ik beter naar een grotere zoeken?

dupke

Re: Wat is deze "Fries" waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:54

Ik vind het best een redelijke prijs!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:47

Ik zou max 2000 euro betalen, liever nog 1500. Dit dier is een echt kruisingsproduct en in je verhaal lees ik dat ie ook nog slecht (onderhouden) hoeven heeft.

Als je het dier wil kopen, zeker klinisch laten keuren, ook ivm die manen.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:53

Ff offtopic, weet je toevallig hoe dit paard heet? ken namelijk ook zo'n kruising van 4 jaar en hengst Haha!

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 20:56

2400,- vind ik iets te hoog, net wat Pletje123 zegt 2000 max. ben ik het mee eens.

ik zelf rijd op een oudere type fries van 166cm en ben zelf 1.76 en zit er goed op, dus ik denk niet dat het een probleem voor jouw wordt.
Als ik jouw verhaal zo lees, zou ik niet voor dit paard gaan. Je kunt waarschijnlijk een leukere fries kopen. Maar dat is jouw vraag niet. Wacht eerst het advies van jullie kennis af. Lachen

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 21:20

Niek123: Ja we gaan eerst gewoon nog kijken, we hebben tijd genoeg, we doen mooi rustig aan.. Maar dit is (tot nu toe!!) het enige paard in die prijsklasse, de meeste (maar dan ook met papier) rond de 4-5000 euro.. En dan vinden mijn ouders niet zo leuk denk ik Knipoog We willen natuurlijk wel gewoon een gezond paard, waar je niet daarna spijt van krijgt.. en daarom doen we ook rustig aan, tijd zat, we komen vaneigens iets tegen! En we zullen zien wat mijn kennis zegt, want ik vertrouw erop dat hij er genoeg verstand van heeft en hij zal ook eerlijk zeggen of het iets is of niet..

Pletje123: Thuis zijn we niet zo van het keuren, kost geld hè, haha.. Maar als we echt interesse hebben en het mocht nodig zijn, dan zullen we daar idd nog wel over denken!

Melissa: Toen de foto's mij werden gestuurd stond erbij: Callin, of Callin limit..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:28

Citaat:
Pletje123: Thuis zijn we niet zo van het keuren, kost geld hè, haha.. Maar als we echt interesse hebben en het mocht nodig zijn, dan zullen we daar idd nog wel over denken!

Ik zou hem ten alle tijden laten keuren, dit kan je eventueel een hoop geld beparen!!! Keuringskosten zijn meestal variabel tussen de 90 en 150 euro afhankelijk van het gebied waar je hem laat keuren. Mijn haf is voor €115 geheel klinisch gekeurd! Buigproeven, gezondheid, gebid ed....

En tja............paarden houden is nu eenmaal niet gratis!

Succes en laat je even in dit topic weten of het hem wordt?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:32

Als je naar een Fries gaat kijken, zorg dan wel dat je goed oplet wat je koopt. De goedkopere Friezen, mankeert vaak wat aan. Bijvoorbeeld wat weker in de benen, wat later kan lijden tot vervroegde slijtage. Je kan beter iets meer betalen voor een correct gebouwde Fries, dan heb je er misschien ook meer plezier van. Ik vind het bedrag ook best hoog voor een kruising zonder papieren, zeker als je niet precies weet hoe de vader en moeder zijn. Ik weet ook wel dat je op papier niet kan rijden, maar je hebt dan wel meer achtergrond zodat je narigheid kan uitsluiten.

Het is denk ik wel verstandig dat je iemand laat kijken, en kijk ook nog eens goed naar de manen zodat je zeker weet dat het niet door schuren komt. Verder vind ik 1.63m voldoende hoog voor jouw lengte dat moet zeker geen probleem zijn Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:35

ik vind het persoon lijk veeeeeel te veel.. 1500 zou voor mij het maximum zijn..

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 21:43

Linda: Ja daar heb je zeker gelijk in! Maar ik dacht eigelijk dat dat wel meer zou kosten! Dus: bedankt voor de informatie Haha!
en het is inderdaad niet gratis, daar geef ik je gelijk in! haha..
En tuurlijk laat ik zondag een berichtje achter hoe het is gegaan!

Summertje:
Ja daar heb je gelijk in, de moeder stond daar ook, daar was volgens mij niks mis mee.. En de eigenaar gaat naar het buitenland dus hij moet weg.. Met die papieren heb je wel gelijk in, maar IK VIND (IK vind hè Tong uitsteken) dat elk paard wel iets kan mankeren, met of zonder papieren, en zijn benen waren zo op het eerste gezicht erg sterk!.. En die manen idd, want manenexceem is erg jammer! maar daar word zowiezo nog goed naar gekeken hoor! En wat het bedrag betrefd, daarom vroeg ik het, wij hadden dat idee namelijk ook al wel.. maar wie nie vraagt wie niet weet hè Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:30

Als je nou 2400 euro ter beschikking hebt en je kan em meenemen voor 1500 (de eigenaar moet em ook weg doen wegens emigratie zeg je) dan heb toch ruim aan euro's over om het dier klinisch te laten keuren?

En natuurlijk kan ieder paard wat mankeren, daarom is het ook zo belangrijk om je paard te laten keuren.

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 12:29

Ja, daar ben ik het mee eens! Ik denk alleen dat hij niet voor (veel) minder weggaat) dat idee kreeg ik in ieder geval.. maar we zullen zien zondag.. We wachten rustig af!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:24

Ik wens je veel succes en geluk toe! Haha! Ben benieuwd hoe het afloopt!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:25

1800 euro is toch echt het maximum bedrag dat ik voor zo'n paard zou geven. Geen zuivere fries, 4 jaar, nog hengst en kent nog niets. Qua grootte zal het geen probleem vormen denk ik. Lachen

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 14:31

Hey!

We zij net wezen kijken.. Zijn beenwerk was goed, liep heel makkelijk.. MIjn kennis vond het ook een mooi paard.. Maarrr.. Het was een klophengst.. Dus als we hem willen laten casteren kost dat wat meer als normaal, want daarvoor moet hij dan naar de kliniek, maar dat is het probleem niet.. Wat wel een probleem is, is dat hij waarschijnlijk wel zomerexceem heeft, en dat is dus erg jammer.. Maar die kennis van mij ging dat nog aan iemand navragen die ook al een keer naar dit paard is wezen kijken, en foto's heeft gemaakt om hem op haar site te zetten.. Als hij meer weet, laat ik het hier ook wel even weten..

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:34

hmm wel jammer dat hij dan zomerexeem heeft. het is echt een heel gedoe in de zomer.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:42

Dat klophengst zijn vind ik erger! Als hij nu na de zomer namelijk al wel duidelijk weer manen heeft zal het misschien wel iets meevallen met het exceem. Het is sowieso nooit positief hoor! Maarr jij wilt recreatie gaan rijden, vast je paard lekker op de wei hebben en dan moeten toch die ballen eraf/ eruit. Denk eraan dat dit veel meer geld kost dan een normale castratie! Dan heb je alsnog een heel duur paard!

Als ik jou was zou ik lekker verder gaan kijken ondanks dat je voor dit paard bent gevallen..

Edit: typo's

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 15:55

precies 500 euro ben je zo kwijt aan een klophengstoperatie,met een week nazorg.(de ligging van de andere bal is belangrijk,daar aan ligt het hoe de operatiee wordt uitgevoerd.
Ik zou ook het karakter een beetje in de gaten houden,klophengsten van 4 jaar kunnen veel hengst zijn(hoeft niet maar de mijne in ieder geval wel!)
succes

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:54

Ik zou met deze informatie toch ook eigenlijk verder kijken naar een ander leuk paard voor dat bedrag. (Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan als je je zinnen op dat paard gezet hebt natuurlijk)

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 16:33

Nou, gelukkig heb ik mun zinnen nog niet op dat paard gezet.. Haha! en hoogstwaarschijnlijk kopen we hem ook niet..
@aisa: Alle 2 zijn ballen waren niet ingedaald, maar hij was juist niet veel hengst!

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:43

Ik wil nog even wat zeggen over de manenexceem: mijn haflinger is ook al zijn manen kwijtgeraakt in een maand tijd, nu schuurt hij al een maand of 2 niet meer dus heeft weer een handbreedte manen. Dat wil niet zeggen dat hij volgend jaar niet meer gaat schuren! En de behandeling daarvan kost heel veel tijd en de smeerseltjes best wat geld, aangezien je het paard toch een beetje jeukvrij wilt houden. In ieder geval is het paard wat jij beschrijft echt geen 2400 euro waard! Ik zou zeggen de helft, omdat hij een hoop factoren tegen heeft (die hoeven en ballen en manen) raakt die man hem waarschijnlijk niet zo snel kwijt!

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-06 16:41

nee dat klopt.. Hij is ook nog is maar 1.55.. en dat was al door iemand gemeten voordat ik dat vroeg, door en vrouw die daar is wezen kijken, foto's heeft gemaakt enz, om hem op haar site te koop te zetten.. en die kennis van mij, kende haar toevallig Haha! dus, bellen! Hij was dus maar 1.55 en zij dacht ook dat hij wel wat exceem had.. en dat is inderdaad heel lastig, als je dan toch een nieuw paard zoekt, kan ik er beter eentje zoeken die het niet heeft! En dat klophengst is misschien wel duur, maar dat is eenmalig, als dat gebeurd is, ben je er vanaf.. Dat exceem blijft altijd Boos! eigelijk best wel heel erg voor die paardjes zelf ook!

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 20:07

Ik heb wat verder gezocht.. en kwam deze tegen:

http://koopjes.marktplaats.nl/dieren_en ... &df=1&fta=

Het lijkt me wel iets.. en mijn kennis ook.. ze is nu ong. 1.61 dachten ze.. en geen manen exceem en liep mooi soepel.. en nou: dezelfde vraag? en het is een merrie.. dus geen kans dat het een klophengst is Knipoog haha.. owja, ze heeft geen papieren, maar is wel volle Fries, de moeder had wel papieren maar de vader was geen goedgekeurde dekhengst, maar als ik wou kon ik ze nog wel aanvragen.. Hoe dat verder zit heb ik eigelijk niet gevraagd, omdat papieren voor mij eigelijk niet nodig zijn..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:53

Je zou kunnen kijken, ik vind het zo wel een aansprekend dier! Foto's vertekenen vaak wel, dus ik zou zeggen: maak een afspraak!

Denk wel om de prijs, dit dier heeft geen papier! Knipoog

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 17:04

We zijn vandaag even wezen kijken.. Het was niet zo ver en we hadden wat tijd over Knipoog Ze was natuurlijk niet zo "mooi" als die henst.. maar had geen exceem en zag er netjes uit.. Ook is ze pas 2.5 dusja, spieren enzo moeten nog komen! Ze sprak MIJ meer aan als die vorige, ze had een heel braaf karakter leek het zo op het eerste gezicht.. Dus ik denk dat dat we nog een keer gaan kijken met die kennis, die kan dan ook meteen kijken of de prijs in de goede richting ligt.. Maar dat laat ik dan nog wel horen!