[TI] Elk jaar een veulen fokken ja of nee ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Elk jaar een veulen fokken ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 00:48

Titel lijkt me duidelijk , nu even een opheldering waarom ik de vraag stel Knipoog

Zoals velen van jullie weten heeft Shayla artrose , sinds ze drachtig is heeft ze nog geen pas kreupel gelopen en zit ze gewoon erg prettig in haar vel. Soms iets te prettig als je het mij vraagt Clown
Ze is vrolijk , opgewekt , glimt als een spiegel en is naar mijn inzien al die tijd al pijn vrij.

Omdat ze zich er zo goed bij voelt reist bij mij de vraag of ik haar elk jaar zou laten dekken.
Haar vorm van artrose is niet erfelijk omdat het ergens anders door is ontstaan (moeilijk verhaal Knipoog )

Vorig jaar is ze op de keuring Nederlands Reserve Kampioen geworden dus voor de fok is het een zeer geschikte merrie.

Wat zouden jullie doen ? Ik weet natuurlijk nog niet of ze ook in de winterperiode zo blijft , maar ik ga er maar even van uit dat het goed blijft gaan.
Maar ook even met het oog op de verkoop....Is er veel vraag naar stamboek veulens uit goede ouders of valt dit tegen ? Niet dat ik dalijk met een stal vol met tinkers zit (niet dat ik dat erg vind , maar vriendlief is het er niet zo mee eens Clown Vork ) Of zouden jullie alleen veulens fokken "op aanvraag" (om het even zo te zeggen , ik weet er even geen ander woord voor. Maar ik bedoel hier dus mee dat een veulen alleen gefokt word als er al een koper voor is Knipoog )

Graag jullie mening !

Caira

Re: Elk jaar een veulen fokken ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 06:35

ja ja en nog eens ja, als dit betekent dat je meer plezier van je paardje hebt en je paard ook lekkerder in haar vel zit zou ik het gewoon doen. Naar wat ik zie van de nl markt is het mogelijk om elk jaar een veulen te verkopen. En anders kun je altijd naar het buitenland verkopen, daar raak je ze zeker kwijt!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:17

Ik zou wel een beetje uitkijken, een drachtig paard is natuurlijk nogal wat zwaarder en heeft daardoor een veel hogere beenbelasting, zeker aan het eind van de dracht.
Zou zelf met DA overleggen of dat al dan niet een goed idee is en hoe het zit mbt extra slijtage door zwaardere belasting.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:21

Ik zou niet ieder jaar dekken want ze kan namelijk last krijgen van de baarmoeder.
Op de fokkerij waar ik sta wordt minstens een jaar pauze genomen en dan weer twee jaar achterelkaar dekken weer een jaar pauze.
Je kunt het natuurlijk proberen maar als ze last krijgt van de baarmoeder en niet meer in ontvangst neemt kan het weer een tijdje duren voordat ze weer bereid is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:22

Ik kan me voorstellen dat je hier over nadenkt.. Ook mij is aangeraden Chub komend jaar sowieso weer te laten dekken, in verband met haar gedrag..

Ik heb besloten af te wachten en haar gedrag te beoordelen wanneer ze straks het veulen aan de voet heeft. Voordeel voor mij is natuurlijk dat het veulen in januari komt en ik dus de beslissing behoorlijk kan uitstellen.

In theorie zou ik zeggen: 2 jaar een veulen en 1 jaar rust...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:30

In jouw en Shayla d'r geval zou ik het wel doen mits zij aankomend winter er ook goed doorkomt en op het einde van de dracht niet teveel (of nog beter, geen) last krijgt van haar benen door die zware buik.

Zelf heb ik er voor gekozen om Fayette niet weer te dekken. Ik heb Fayette in de 1e plaats als mijn maatje en rijpaard en niet als fokmerrie. Ondanks dat Fayette (net als Chub) in haar gedrag zeer positief veranderd is (ook na de geboorte van Dunla) neem ik de gok dat dit zo blijft, ook als Dunla afgespeend wordt.
Zo niet, ach... voor haar dracht heb ik al leren leven en omgaan met Fayette als hyperend paard dus dat zou voor mij ook geen reden zijn om haar te laten dekken Clown

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:43

Ik volg dit onderwerp met belangstelling, omdat ik zelf ook een merrie heb staan met niet-erfelijke artrose. Momenteel lijkt zij aardig pijnvrij, maar ze heeft zo haar ups en downs. Daarnaast is het ook nog zo, dat het me helemaal geweldig lijkt om een veulen van mijn maatje te hebben, die ik dan ook zou houden en op den duur onder het zadel zou brengen. Ik heb alleen wat twijfels in verband met de leeftijd van mijn dame, ze is namelijk tegen de 19. Ze is, buiten de artrose, in goede conditie, verder totaal geen problemen. Ik weet dat er regelmatig met 'dames op leeftijd' gefokt wordt, maar deze heeft dus ook nog artrose. Wat is jullie mening hierover? Hebben meer mensen de ervaring die Shayla heeft?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:52

Als Shay zich ook naar het eind van de dracht toe en dalijk met veulen goed blijft voelen, waarom dan niet? Ik houd zelf alleen aan dat ik max 2 paarden wil houden. Dat houd dus in dat voor mij eerst het ene veulen verkocht moet zijn (zoals nu Vic) voor ik weer ga dekken. Dit om idd te voorkomen dat ik straks met een "overschot" zit. Nu ben ik wel een zeurkous voor wat betreft het nieuwe huis. Veulie word alleen verkocht als ik een 100% goed gevoel heb bij de nieuwe eigenaar. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie is mbt het onderhouden van meerdere paarden. Is het voor jou geen probleem als je er eens 1tje langer aan moet houden zou ik het gewoon doen, mits je merrie het aankan natuurlijk.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:39

1) eerst afwachten hoe het loopt voor de rest van de dracht en eerste zoogtijd
2) overleg met da
3) als beide bovenstaande punten positief zijn: zéker doen als jij je er goed bij voelt Ja
over "kwijtraken" moet je je denk ik niet echt veel zorgen maken gezien de papieren van het veulen, voorwaarde is wel dat je moet kunnen afstand doen van een zelfgefokt veulen! én eventueel ook nar buitenland moet willen kunnen verkopen...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:41

Ik ga geheel mee met Frenia.
Wel zou je kunnen proberen vooraf al eventuele geinteresseerden te zoeken voor een veulen van haar X hengst van hun keuze.
Dan weet je zeker dat je het veulen een thuis kan geven bij jou vandaan.
En ik denk dat er wel vraag naar zou kunnen zijn!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:58

Iedereen bedankt voor de tips ! Ik denk er ook nog heel rustig overna omdat bij mij het puntje "afstand doen" nog wel eens moeilijk zou kunnen worden. Bloos
Ik raak soms iets te snel gehecht aan beestjes ....

Verder wil ik ook eerst even bekijken hoe ze zich in de winter gaat houden en inderdaad ook tegen het eind van de dracht.

Het komende veulen is in ieder geval een blijvertje , wat er ook uitkomt Haha!

@ Plurkje : In jouw geval zal ik eerst met je DA overleggen , gezien de leeftijd van jouw merrie. Shay is nu ong 8 jaar oud dus eigenlijk pas net aan haar leven begonnen Knipoog
Maar ik merk zoveel verschil in de beweging bij haar. Ze word steeds stabieler in het lopen en struikeld al veel minder vaak dan wat ze deed. Ze lijkt gewoon pijn vrij te zijn. Qua gedragsverandering was ik een heel stuk minder blij met haar Haha!
Ik heb de eerste 4 maanden m'n handen vol gehad aan m'n anders o zo brave paardje. Gelukkig word ze sinds een maandje weer de "oude Shayla" Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:17

W.b.t. het afstand doen van een veulen, Shayla is vrij vroeg in het jaar gedekt, veulen wordt verwacht in maart, dus dan heb je eventueel nog tijd om erover na te denken Lachen Je hoeft natuurlijk niet gelijk in de veulenhengstigheid weer te dekken.

Lichamelijk is er normaal gesproken geen enkel probleem om ieder jaar een veulen te krijgen, ik ken aardig wat merries op leeftijd die vanaf hun jonge jaren ieder jaar een veulen hebben gekregen, o.a. een KWPN merrie die vanaf haar 5e ieder jaar, op 1 jaar na, een veulen heeft gehad (was door een ongeluk niet meer geschikt voor de fok), ze is nu 23 en is weer drachtig, en kerngezond.
Bij Shayla is er natuurlijk de artrose, maar zoalang dat stabiel blijft lijkt het mij geen probleem. Gewoon regelmatig na laten kijken door de DA, en ik denk dat je het zelf ook wel aan haar zult merken als het niet goed gaat.

Vraag naar veulens van goede ouders is er volgens mij zeker, in Nederland is er vraag, maar in het buitenland zeker.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:57

Mijn merrie Keeva is nu voor het tweede jaar achter elkaar drachtig. In april heeft ze een prachtig (effen Boos! Clown ) hengstveulen gekregen, en inmiddels is ze voor de tweede keer gedekt door dezelfde hengst (St. Patrick). Het was niet mijn bedoeling om haar een derde jaar op een rij te laten dekken, en als ik nog getwijfeld had, was dat ondertussen al helemaal over geweest. Ik zit nu zelfs een beetje op het punt dat ik er spijt van heb dat ik voor het tweede opvolgende jaar heb laten dekken. Haar vorige veulen (die afgelopen weekend op de leeftijd van 5 maanden afgespeend is) heeft haar zo toegetakeld, manen en staart zijn gehalveerd ongeveer. Qua conditie is ze wel goed hoor, maar het nieuwe veulen groeit natuurlijk alweer gestaag, en voor mijn gevoel krijgt ze toch weinig tijd om "bij te komen" van het vorige veulen.
Ik heb er zelf in ieder geval geen goed gevoel bij, misschien ook omdat Aiden (haar veulen van dit jaar) haar geen makkelijke tijd gegeven heeft, hij heeft haar echt geen moment met rust gelaten, en was heel anders dan haar vorige veulen (wat ik nog steeds zelf heb). Ik had haar achteraf gezien graag een jaartje rust gegund. Dat krijgt ze nu in ieder geval volgend jaar.

Maar als Shay topfit blijft, ook tijdens het zogen van haar komende veulen, dan zou ik het geen belemmering vinden om haar weer te laten dekken. Na 2 jaar zou ik overigens wel een jaar rust inlassen, maar dat is dus puur gevoelsmatig Knipoog .

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:24

Als het allemaal goed gaat met de gezondheid lijkt het me geen probleem. Ook qua markt voor je veulen zou ik me niet druk maken.

Bij Nuala is het niet mogelijk ieder jaar een veulen erin. Ze stoot ze af als ik het achter elkaar doe. Het lichaam van een merrie geeft zelf aan of het kan of niet. Kan het niet, dan regelt de natuur het verder.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:28

Toevallig sprak ik zondag nog iemand wiens merrie pertinent niet drachtig werd als ze een veulen aan de voet had. Het moet allemaal nog maar lukken ook dus.

Verder ben ik het met de mensen hierboven eens. Goed naar Shay blijven kijken de komende tijd en na de bevalling. Het weer zit tot nu toe natuurlijk ook nog mee voor de artrose.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 21:05

Ben het met bovenstaande eens. We hebben een droge zomer gehad dus dat zat mee voor de artrose. Kijken hoe Shayla zich houdt in het najaar/winter. Ik ben ook voorstander van 2 jaar op, 1 jaar af. Met een rijpaard ligt het weer anders. Je bent toch een maand of 4 kwijt. Tenminste, ik zou niet tot de bevalling willen/kunnen rijden en er na de bevalling weer snel opstappen. Merrie moet ook kunnen herstellen denk ik dan als leek.
Maar koeien krijgen ook ieder jaar een kalf als het meezit, anders is het snel richting slager. Zou gewoon afgaan op wat de merrie zelf aangeeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:50

Citaat:
Tenminste, ik zou niet tot de bevalling willen/kunnen rijden en er na de bevalling weer snel opstappen.

Zo lang mogelijk doorrijden is juist heel erg belangrijk om de conditie en spierkracht op peil te houden. Hoe beter de conditie hoe makkelijker een merrie bevalt en hoe beter ze de zoogtijd aan kan..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 05:59

Chubby schreef:
Citaat:
Tenminste, ik zou niet tot de bevalling willen/kunnen rijden en er na de bevalling weer snel opstappen.

Zo lang mogelijk doorrijden is juist heel erg belangrijk om de conditie en spierkracht op peil te houden. Hoe beter de conditie hoe makkelijker een merrie bevalt en hoe beter ze de zoogtijd aan kan..

jup, dat is inderdaad zo. De bevalling zal net zo zwaar zijn, maar ze zijn er weer veel sneller bovenop. Dat is ook één van de redenen dat ik m'n merrie's nu lekker conditie op laat bouwen Ja

Verder denk ik dat er absoluut wel markt is voor de veulens, zeker uit een (reserve) Kampioen, en als alles goed blijft gaan (zeker tegen het einde van de dracht, dan krijgen ze het vrij zwaar), dan zou ik haar absoluut elk jaar laten dekken Ja

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:26

Als je de merrie goed voert en ook goed voert als het veulen er is, kunnen ze een volgende dracht best aan mi. KWPN fokmerries krijgen doorgaans ieder jaar een veulen, dus waarom zouden onze paardjes het dan niet aankunnen. Een merrie met atrose elke jaar drachtig laten worden? Daar kan ik met geen zinnig woord iets over zeggen, of het wel of niet goed is op korte- of lange termijn.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:03

Zowiezo had ik voor een merrie had een "een merrie is niet alleen een baarmoeder, een mens is ook niet jaar in jaar uit zwanger"-gevoel. Geen idee hoe ze is als ze op het eind loopt, maar tot nu toe zie ik mijn merrie intens genieten.
Artrose wordt vaak weer slechter met kouder en vochtiger weer, en dat is juist als Shayla zwaarder wordt ...... Moeilijk, goed aankijken maar dit jaar.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:11

KMD - een merrie is meer idd dan alleen een baarmoeder. Ik ervaar het dan ook als een groot gemis dat ik bijvoorbeeld Nikita 6 maanden niet voor mezelf heb en haar moet delen met haar veulen...... Zoveel veulens heeft ze niet gehad, in 2000 haar eerste, in 2004 haar tweede en in 2006 haar derde veulen. Ik vind dat ik het netjes doe Haha! Maar ondanks dat mis ik wel bepaalde omgang met haar...

In het kader van de fokkerij en het feit dat veel mensen de Tinker nog steeds ontdekken is er een enorme vraag naar Tinkers gekomen. Ik probeer daaraan een handje mee te helpen, heb nu de basis gelegd voor de fokkerij met 4 toekomstige fokmerries. Volgende keer ga ik echt alle veulens verkopen, die ik fok.

Maar als een merrie artrose heeft en je kunt er wel goed mee fokken, maar niet mee rijden enzo, dan zou ik zeggen: gewoon ieder jaar een veulen fokken !!