Appaloosa kleuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Appaloosa kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:03

Ik ben met mijn profielwerkstuk bezig, over de kleurvererving van paardenkleuren.
Nu heb ik voor de appaloosa's een aparte deelvraag, gezien deze kleur zo totaal anders is dan bij de andere rassen, en het ook bij 1 ras is gebleven. Ipv. dat het bij meerdere rassen voorkomt.

Op internet was het enige wat ik kon vinden: Geen idee waar het vandaan komt. Waarschijnlijk een onvolledig dominant gen. Maar hoe zit het dan dat het alleen bij dit ras is? En zijn er andere sites te vinden die wel wat meer info over de appaloosa-kleuren hebben? En dan voornamelijk het genetische verhaal, welke kleuren er zijn is niet zo lastig op te zoeken.

Ik had ook een artikel gevonden: http://www.equinecolor.com/articles/article1.html
Maar dit Engels is wat boven mijn niveau, kan iemand mij in 2-3 zinnetjes uitleggen waar deze tekst over gaat?

Alvast bedankt.

unicorn1980

Re: Appaloosa kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:52

Nou het komt ongeveer hier op neer:
Het gaat over 2 patronen (dus niet de kleur) En wel:snowcap&few spot.
Snowcap komt vaker voor, in allerlij kleuren dus.
Few spot is zeldzamer, ze denken dat deze paarden vaak te weinig patroon vertonen en daarom minder gebruikt worden voor de fok. Bang voor het (vrijvertaald) grijsheidsgen(?). Voor een few spot is tenminste 1 leopard patroon nodig in de eerste of tweede generatie.
Ze hebben het dus voornamelijk over deze patronen en dat er dus gestreefd wordt naar een dominant (homozygus) gen. Dit wordt o.a. getest door te kruisen met andere rassen om te zien of het patroon dus geerft wordt.
Wil een hengst (bijna zeker) patroon vererven moet het zeker op 15 veulens terug komen. Merries moesten ong. zoveel veulens hebben gehad. Dan is het overigens nog niet geheel zeker of dat gen dan weer doorgaat in die generatie.
Ze zeggen ook nog dat een echte few spot of snowcap alleen kan ontstaan door kruising van 2 appaloosa"s anders noemen ze het b.v. een false snowcap!
Dus wel het patroon, geen zuivere appaloosa.
Tsja, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ze kondigen nog wel opvolgende studies aan over ook de andere patronen enzo.Te vinden?
Wil ik wel weer helpen lezen hoor, is wel interessant!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:57

Pff.. Valt een beetje buiten mijn gebied geloof ik. Maar super bedankt!

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:42

Ja, volgens mij kan je over dit onderwerp wel een volledige scriptie schrijven! Haha!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:45

He wil je een mooi fotomodel?
De mijne is een shabrakbonte en een panterbonte! 2 kleuren in 1 hihi

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:21

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:25

Sjonniej schreef:
Ik ben met mijn profielwerkstuk bezig, over de kleurvererving van paardenkleuren.
Nu heb ik voor de appaloosa's een aparte deelvraag, gezien deze kleur zo totaal anders is dan bij de andere rassen, en het ook bij 1 ras is gebleven. Ipv. dat het bij meerdere rassen voorkomt.

Niet helemaal waar,
Knapstubers, Norikers, Criollo's, komen allemaal in appaloossa voor (buiten het NAS en de amerikaan om)

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:53

Denk dat je veel kan hebben aan de literatuur die gabon noemt!
Aangezien sommige dingen over kleurvererving en kleuren bij paarden gaan.
Als ik zelf een tijd heb ga ik het ook eens bekijken, altijd al interesse gehad in appaloosa aftekeningen! Je kan ze nl. idd. ook vereven in andere rassen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:52

De link van Gabon heb ik al eens bekeken, maar hier kon ik niet zoveel uithalen wat betreft de overerving van deze kleuren.

Stef: Hebben die 3 rassen precies dezelfde kleuren als de appaloosa heeft of alleen één bepaald patroon??

Annemien; Plaatjes heb ik al genoeg Knipoog Maar bedankt voor je aandbod.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 11:54

Flauw hoor Sanne, nee hoor, veel succes met alles hoor!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:33

wij hebben een shabrakbonte criollo op stal gehad.
Afbeelding
de linkse dus.
betreft Norikers zou je eens contact op kunnen nemen met "morrie"

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 22:07

Om de verwarring nog groter te maken: Het NAS maakt ook gebruik van bijv. Knabstruppers en enkelkleurige warmbloedhengsten. Bij de Nederlandse Appaloosa gaat het uitsluitend om de kleur.
Op de site van het NAS is trouwens wel een duidelijk verhaal over de kleuren en patronen te vinden.
Daarnaast is er een American Appaloosa club actief in Nederland. Zij zetten zich in voor de fokkerij van de zuivere Amerikaanse Appaloosa als ras.
Hier de link naar hun site: http://www.appaloosa.nl/joomla/index.php
Wellicht dat je daar ook informatie kunt vinden over de kleuren/kleurpatronen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 06:44

Dankje! Die site had ik nog niet. Die zal ik eens gaan uitspitten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 07:09

unicorn1980 schreef:
Nou het komt ongeveer hier op neer:
Het gaat over 2 patronen (dus niet de kleur) En wel:snowcap&few spot.
Snowcap komt vaker voor, in allerlij kleuren dus.
Few spot is zeldzamer, ze denken dat deze paarden vaak te weinig patroon vertonen en daarom minder gebruikt worden voor de fok. Bang voor het (vrijvertaald) grijsheidsgen(?). Voor een few spot is tenminste 1 leopard patroon nodig in de eerste of tweede generatie.
Ze hebben het dus voornamelijk over deze patronen en dat er dus gestreefd wordt naar een dominant (homozygus) gen. Dit wordt o.a. getest door te kruisen met andere rassen om te zien of het patroon dus geerft wordt.
Wil een hengst (bijna zeker) patroon vererven moet het zeker op 15 veulens terug komen. Merries moesten ong. zoveel veulens hebben gehad. Dan is het overigens nog niet geheel zeker of dat gen dan weer doorgaat in die generatie.
Ze zeggen ook nog dat een echte few spot of snowcap alleen kan ontstaan door kruising van 2 appaloosa"s anders noemen ze het b.v. een false snowcap!
Dus wel het patroon, geen zuivere appaloosa.
Tsja, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ze kondigen nog wel opvolgende studies aan over ook de andere patronen enzo.Te vinden?
Wil ik wel weer helpen lezen hoor, is wel interessant!

Ik heb het stuk niet gelezen, maar als dit de korte vertaling daarvan is is het stuk absoluut onjuist. Het begint trouwens al in het stuk dat few spot homozygoot is, dus altijd appaloosa verervend, en daardoor is het juist een geliefde kleur bij fokkers.

Ieniemienie, panterbont en schabrakbont samen is onmogelijk! Een panterbonte heeft de vlekken over zijn hele lichaam, inclusief hoofd, een schabrakbonte is niet geheel getekend en een stuk effen. Het kan wel ooit zijn dat een schabrakbonte doorkleurt naar een panterbonte in de eerste levensjaren. Kijk in mijn profiel naar mijn veulen, dit is een schabrakbonte, zijn hoofd is effen gekleurd. Dit is de maximale aftekening voor een schabrakbonte, als het hoofd getekend was (net zoals bij de merrie) was het een panterbonte.
Pardoes is een echte schabrakbonte. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 08:30

Weet iemand meer over het ontstaan van de Appaloosa?
Ik heb we ergens een artikel gelezen over dat de Appaloosa altijd aanwezig is geweest, en mede ervoor heeft gezorgd dat andere rassen zijn ontstaan. Doordat Appaloosa maal Appaloosa ook wel eens een effen nakomeling kan geven. Weet iemand hier meer over??

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 08:41

Op de site van het Nederlands Appaloosa Stamboek (http://www.appaloosa-stamboek.com) kun je wel iets lezen. Ik weet er het fijne zo niet van. Ik zal thuis eens kijken, toen ik lid van het stamboek werd heb ik het een en ander thuis gekregen, volgens mij ook een folder over de oorsprong.

En appaloosa x appaloosa kan inderdaad een effen nakomeling geven. Als je bijvoorbeeld 2 panterbonten kruist heb je 75% kan op appaloosa (waarvan 25% kans op few spot) en 25% kans op effen.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 23:03