Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjonniej schreef:Ik ben met mijn profielwerkstuk bezig, over de kleurvererving van paardenkleuren.
Nu heb ik voor de appaloosa's een aparte deelvraag, gezien deze kleur zo totaal anders is dan bij de andere rassen, en het ook bij 1 ras is gebleven. Ipv. dat het bij meerdere rassen voorkomt.
Maar bedankt voor je aandbod. 
unicorn1980 schreef:Nou het komt ongeveer hier op neer:
Het gaat over 2 patronen (dus niet de kleur) En wel:snowcap&few spot.
Snowcap komt vaker voor, in allerlij kleuren dus.
Few spot is zeldzamer, ze denken dat deze paarden vaak te weinig patroon vertonen en daarom minder gebruikt worden voor de fok. Bang voor het (vrijvertaald) grijsheidsgen(?). Voor een few spot is tenminste 1 leopard patroon nodig in de eerste of tweede generatie.
Ze hebben het dus voornamelijk over deze patronen en dat er dus gestreefd wordt naar een dominant (homozygus) gen. Dit wordt o.a. getest door te kruisen met andere rassen om te zien of het patroon dus geerft wordt.
Wil een hengst (bijna zeker) patroon vererven moet het zeker op 15 veulens terug komen. Merries moesten ong. zoveel veulens hebben gehad. Dan is het overigens nog niet geheel zeker of dat gen dan weer doorgaat in die generatie.
Ze zeggen ook nog dat een echte few spot of snowcap alleen kan ontstaan door kruising van 2 appaloosa"s anders noemen ze het b.v. een false snowcap!
Dus wel het patroon, geen zuivere appaloosa.
Tsja, maakt het er allemaal niet makkelijker op. Ze kondigen nog wel opvolgende studies aan over ook de andere patronen enzo.Te vinden?
Wil ik wel weer helpen lezen hoor, is wel interessant!