Vraag over inrijden (pony gaat er vandoor)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Vraag over inrijden (pony gaat er vandoor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 11:54

Even een vraag.
Mijn merrie vind het leuk om ervandoor te gaan, wat ik dus niet toelaat.

Is het juist goed om haar een keer toe te geven, en er nog een schepje bovenop te doen, en haar laten gaan zolang ik het wil,ook al wil zij stoppen, of moet ik het gewoon niet toestaan.

bij alle andere dingen werkt het zo:
Het lukt haar 1 keer, en ze blijft het doen, en het duurt echt heeeeeel erg lang voor ik dat eruit heb.
Ik vind het echt vreselijk als een paard er steeds vandoor wil gaan, dus ik wil dat eruit hebben, mar hoe kan ik dit oplossen?

Moet ik het gewoon niet toestaan, zodat ze het vanzelf opgeeft, of moet ik die andere optie gebruiken?

Iedereen zegt nl, ook degene die mij helpt, en er flink wat verstand van heeft, dat ik optie 1 moet nemen, dus toestaan, maar mijn gevoel zegt wat anders, vandaar dat ik graag jullie mening wil horen.
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-09-06 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

janouk

Re: Vraag over inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:01

Ik zou heel duidelijk zijn en het nooit toestaan. Het wel een keer toestaan en de volgende keer weer niet, is alleen maar verwarrend en dan blijft ze het uitproberen.
Net als bij kinderen. Nee is Nee.

Succes, want tegenhouden is niet zo gemakkelijk, want ze zijn mega sterk.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 12:06

Dat is het voordeel, ze heeft wel eens wat druk gehad met longeren aan de bijzet, wel heel ligt, maar ze is nog heel erg gevoelig in haar mond, dus dat probleem heb ik nog niet, maar op een andere manier oplossen, weet ik niet, dit is een reactie, trekken, heel fout, maar ze reageerd niet extreem of zo, maar wil niet dat ze hard word in haar mond..

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:00

ze wordt niet hard in haar mond als je na de correctie meteen weer los laat en je natuurlijk niet lang in de correctie blijft. als je toch voor het laten gaan gaat kan je dat het beste alleem maar in een ronde bak doen en moet je dat ook de volgende keren ook doen in de daad net zo lang tot dat zij het niet meer leuk vind. beschik je niet over een ronde bak dan zou ik het niet zo doen maar gewoon elke keer als zij weg wil haar weer terug zetten en duidelijk weer de teugels los laten zodat het haar keuze wordt om de fout te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:14

Het is moeilijk vanaf de computer, want het heeft ook met jou rijkunst te maken. Een paard moet altijd voorwaarts willen.
Wanneer je het afstaft is dat ook geen goed teken.....

Zelf zou ik het ook niet toelaten, maar wil ik wel de drang naar voren houden. Dus ff terug in het normale tempo, maar géén gang terug.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 16:20

Ik probeer haar ook zoveel mogelijk voorwaards te rijden.
Ik rijd nu alleen in stap en draf, omdat ze het nog best moeilijk vind.
Maar het spelletje van wegrennen heeft ze al snel uitgevonden.

Ik hou dan even de teugels eraan, want ze reageerd snel, en dan wil ze niet meer vooruit, maar gaat alleen maar naar achteren en wil steigeren.
Daar straf ik haar voor d.m.v. een tikje met een springzweepje op haar hals.
Ze wilde niet meer naar voren, dus gaf ik een tikje achter mijn been, en dan gingen we weer naar voren.
Ik rij nog veel op mijn stem, omdat ze dat herkent van het longeren, et gaat wel goed, alleen het rennen dan niet.
Als ze weer zo heet word, ga ik even stappen, om haar even rustig te maken, anders blijft ze gaan, en dan beginnen we weer opnieuw, uiteindelijk win ik het, en als het een paar rondjes goed gaat, ga ik eraf en beloon haar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:00

Ik denk dat je toch je instructrice moet volgen (mits deze een goede instructrice is en zich bewezen heeft)
Als je het eng vind zou ik haar een poosje laten rijden.

Het inrijden is erg belangrijk en moet goed gebeuren!

Maar als de pony uit angst rent is en rustige aanpak het beste.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 07:32

Ik denk juist dat het laten rennen totaal geen zin heeft bij haar, ook al moet ze zo hard als ik wil en zo lang als ik wil, volgens mij vind ze dat een geweldig spelletje..
Ik heb haar met loslaten van de week, toen ze niet wou stoppen, haar laten rennen, en pas laten stoppen als ik het wou, nou ze houd het echt heeeeeel erg lang vol, en geeft niet op.
Als ze moe is en ze mag stoppen, dan zou ze zo weer gaan, dus weet bijna zeker dat dat echt geen oplossing zou zijn bij haar..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:22

Dan moet je het gewoon opvangen en tempo-wisselingen gaan rijden. Als ze er vandoor gaat in galop, ga je dus tempo-wisselingen in galop maken en anders in draf.
Dáána nog een paar overgangen rijden.

Weet wel dat hard rennen minder vermoeiend is dan tempo-wisselingen!
Dus haar niet over belasten.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:28

idd veel tempo wisselingen en veel bezig houden, eigelijk moet je zogren dat ze niet de kans krijt om er vandoor te gaan door haar de hele tijd bezig te houden.

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:30

Je kent zelf je paard het beste, gebruik je gevoel!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 11:31

Ze kan nu alleen nog maar stappen en draven, ik heb er pas een keer of 4 opgezeten, dus zover ben ik nog niet, maar ik ga mijn best doen..

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 12:19

Ik ken haar inderdaad erg goed, en mijn gevoel zegt inderdaad dat ik haar niet moet laten gaan, een haflinger is volgens mij niet moe te krijgen en die van mij geeft echt niet op.
even een ander voorbeeldje, het heeft me 1,5 jaar geduurd om het happen van haar af te leren, door consequent elke keer een tik te geven, neit dat dat hielp, maar alle andere dingen niet, bij onsis het echt zo, de aanhouder wint, en tot nu toe ben ik nog steeds de gelukkige..

elsie1

Re: Vraag over inrijden (pony gaat er vandoor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:25

ik denk ook dat zo'n paardjes met veel energie aan het werk moeten gezet worden. Lukt dit nog niet goed onder het zadel doe het dan aan de longe niet gewoon rondjes lopen maar echt werken, tempowisselingen, nageeflijk lopen, niet vallen in galop maar aanspringen in galop en direkt terug nemen na één rondje wilt ze niet stoppen maar je de cirkel kleiner en kleiner en kleiner tot ze in draf gaat en dan maak je de cirkel terug groter als ze terug in galop gaat op de grote cirkel zonder commando dan terug kleine cirkel maken. Aanspringen in galop is veel vermoeiender dan eens ze in galop zijn dat ze moeten blijven lopen want eens ze op gang zijn gaat de rest bijna vanzelf. Commando's geven een hele reeks dat ze echt niets anders kan denken. Mss loopt ze gewoon ervandoor doordat ze zich verveelt.

Eerst goed grondwerk en dan er pas opkruipen.

succes

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:08

Mijn haf heeft dit ook een tijd gedaan toen hij een jaar of 4 was. Had ook alles geprobeerd en niks hielp! Als ik boos werd dan ging hij alleen maar harder! Hij ging op een gegeven moment zelfs bij het " er vandoor gaan" op andere paarden afrennen en beuken! Uiteindelijk heb ik er helemaal geen aandacht meer aan geschonken (vond het natuurlijk wel beetje eng) en elke keer gewoon uitzitten (wel proberen beetje terug te nemen en te blijven zitten Tong uitsteken ) en daarna gelijk verder rijden alsof er niets aan de hand is, voltes rijden en zo en gewoon niks zeggen. Misschien is het een vorm van aandacht trekken? ook negatieve aandacht, zoals er vandoor gaan, is aandacht Haha!
Luister goed naar jezelf en doe geen dingen waar je zelf niet achter staat, want dat komt niet geloofwaardig over op je paard! En helemaaaal bij haflingers, want die zijn veelste slim! Haha! Succes!

Dainty_Bess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:17

Ook wel eens aan een lichamelijk probleem van je paard gedacht? Ligt je zadel wel goed, drukt het niet teveel op een bepaald punt, zit er in de rug of elders in het lichaam misschien iets bekneld?? Of heeft ze last van haar gebit? Ik denk dat je dat soort dingen eerst even moet testen, en pas als je alles kan uitsluiten zou ik aan (verwend) gedrag denken..
Eventueel een DF erbij halen..
Succes ermee!

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 08:02

Ze heeft lichamelijk nergens last van.
ER is een fysio op stal, en die heeft haar pas geleden helemaal nagekeken, de tandarts heeft haar ook al een aantal keren gezien, daar is ook niks mee aan de hand en het zadel heb ik pas van de zadelmaker, dus die heeft hem zelf gepast, van Horsediverse.

Het is echt inderdaad dat ze zich heel erg snel verveeld, dat heeft ze met alles, ook het uitbreken uit de wei komt daar vandaan.
Aan de longe laat ik haar ook echt werken, dus niet domweg rondjes lopen, maar geestelijk aan het werk zetten.