Lang achterbeen versus beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Lang achterbeen versus beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:36

Ik heb weer eens een paard gezien met op stand een vreselijk lang en wat sabelbenig achterbeen gezien. Niet de beste eigenschap voor een dressuurpaard toch?
Het gekke is dus dat dit dier dus wél vreselijk goed en met zeer veel ruimte bewoog, het achterbeen kwam er zeer goed onder.
Of is dit misschien toch niet zo gek?
Het is algemeen bekend dat de jazz nakomelingen vaak dat lange achterbeen hebben en dat lijkt ook niet ten koste van de beweging te gaan.
Overigens was dit betreffende paard geen Jazz.
Wat hebben jullie voor of tegen op een lang achterbeen?

Elisa2

Re: Lang achterbeen versus beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:50

Nou ik weet wel dat een sabelbenig achterbeen vaak vertekent,dan lijkt het er enorm onder te komen,maar dat komt eig. alleen omdat t beest kromme benen heeft.Ik heb liever een paard met een normaal achterbeen die hem er goed onder zet. Toch is iets sabelbenig ook geen bezwaar,evenals iets te steil.Het gaat er inderdaad puur om hoe ze hem gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:31

Een lang achterbeen is vaak iets trager. Maar zeker niet altijd.
Sabelbenig vertekend idd snel. Maar lang en wat sabelbenig hoeft zeker niet heel negatief te zijn voor een dressuurpaard.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:28

Als ze hem goed dragend gebruiken en niet stuwend en goede buiging in de gewrichten hebben zou ik er geen probleem van maken.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:11

Hmm, een beetje stuwend lijkt me toch geen probleem, we moeten wel vóóruit toch Clown

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:21

bambi76 schreef:
Als ze hem goed dragend gebruiken en niet stuwend en goede buiging in de gewrichten hebben zou ik er geen probleem van maken.

De draagkracht moet evenredig groot zijn aan de stuwkracht. Anders komt het paard niet vooruit. Helaas stuwen de meeste paarden en vooral de zgn. dressuurpaarden en dragen ze niet.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:53

carlijn83 schreef:
Hmm, een beetje stuwend lijkt me toch geen probleem, we moeten wel vóóruit toch Clown

Ik zie een stuwend achterbeen, als benen die achter de feiten aan lopen...die dus achter de massa aan lopen...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 09:36

Als ze dat doen, dragen ze niet en is er ook geen balans in de beweging. Het grootste gedeelte van de GP dresssuur bestaat uit de verkorte verzamelde bewegingen. Toch staart men zich dood op een totaal uit balans zwaaiend voorbeen. Koe