Born to Win (Saros v/h Gestelhof x Falco) toch zwart?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheDevil28

Born to Win (Saros v/h Gestelhof x Falco) toch zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:59

Onze Born to Win is nu bijna 2 maanden oud en heel erg aan't verkleuren. Zijn halfbroer Untouchable is net als Borney bruin geboren maar toch bijna helemaal zwart geworden. Zou dit nu ook gebeuren met Borney? Haha! Zijn vader is tenslotte ook zwart. Door het verkleuren is die eigenlijk lelijk maar omdat het ook weer zo apart is maakt het hem ook weer mooi....haha lekker tegenstrijdig he. Kijk zelf maar, eerst een paar foto's van in het begin en een paar van nu. Hij is niet zo'n ster in stilstaan dus moeten we het doen met de actiefoto's Tong uitsteken .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van nu....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat vinden jullie ervan...?

SheDevil28

Re: Born to Win (Saros v/h Gestelhof x Falco) toch zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 07:29

Weinig mensen die ons standpunt delen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 07:45

Gewoon donkerbruin, een zwarte heeft nooit een kopersnoet.

SheDevil28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 08:36

Ons vorige veulen is net als Born bruin geboren. De schetser heeft hem toen als bruin laten opnemen. Al voor dat hij anderhalf was was hij zwart. Dat ging op dezelfde manier dat het nu met Borney gaat. Vandaar dat wij denken dat ook Borney naar zwart toegaat. Hier wat foto's van zijn half broer.

Afbeelding

Afbeelding

En nu is hij.....

Afbeelding

Maar we zullen kijken wat Borney gaat doen, van Touchie had ook niemand het verwacht Haha!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:08

Untouchable is zo te zien zwartbruin, net als mijn veulen, maar die is pikzwart geboren. Een echte zwarte wordt grijs geboren, of zwart met een grijze gloed als ze weinig aftekeningen hebben. Zwartbruinen worden zwart geboren en krijgen later bruin om de snoet en in de liezen en zomers een bruine gloed. Donkerbruinen worden bruin geboren en worden steeds donkerder met de verharingen. Born to Win kan geen zwarte zijn, want echte zwarten hebben geen bruin, niet bij de geboorte en daarna ook niet, die zijn zoals ik al eerder zei, grijs.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:09

Ik denk eerlijk gezegd ook donkerbruin of zwartbruin, hoe je het zelf wilt noemen Haha!

Zwart of niet, hij blijft een lekkerding Ja

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:46

mijn 3 jarige was ook heel licht bruin bij de geboorte... nu is ze donkerbruin Lachen dus er is nog hoop Tong uitsteken Knipoog

Leuk dier trouwens Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:58

Zwart idd niet, al zijn de foto's verdomd slecht om te zien Verward Zwartbruin kan. Donkerbruin ook. Ik stond dit jaar ook voor zo'n soort verrassing. Ging van bruin uit. Nou donkerbruin zou ook nog wel kunnen. Zwartbruin is het geworden Nagelbijten / Gniffelen

En zo zag z'n veulen jasje eruit Clown (zal eens kijken of ik vanavond nog eens nieuwe foto's kan maken/plaatsen)

Afbeelding

SheDevil28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:07

Het maakt ons ook niet uit watvoor kleur die gaat krijgen hoor, hij blijft toch een poepie Tong uitsteken Touchie is voor ons "die zwarte" hij is zwarter dan vele Friezen hier in de omgeving. Ik heb nog ff wat duidelijkere foto's opgezocht van Borney, dan kan je zien wat ik bedoel Haha!

Zo was hij...

Afbeelding

Afbeelding

Zo is hij nu...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo is Touchie in de zomer...

Afbeelding

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:23

Het paard op de laatste foto is toch zwartbruin, zie het bruin in de liezen. Een echte zwarte heeft dit niet. Dit is wel een duidelijkere foto.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:39

Een veulen dat er in eerste instantie bruin uit ziet (zoals hier) heeft het agouti gen en zal nooit zwart worden. Dit is donkerbruin of zwartbruin.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:41

bruin zal idd nooit zwart kunnen worden, maar het is al paar keer genoemd dus al er niet verder meer over uitweiden Haha!

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:47

als het neusje van het paard bruin is noemen ze het nooit zwart dan zal hij altijd bruin op papier staan omdat hij niet echt zwart is maar eigenlijk heel donker bruin

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 09:49

dyaco dat is niet waar. Sommige stamboeken hanteren ook de term zwartbruin en die is ook gewoon correct. Aangezien bruin zwart is + agouti (waardoor je het zwart alleen aan de staart, manen, benen en oren ziet)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:31

Sammie schreef:
dyaco dat is niet waar. Sommige stamboeken hanteren ook de term zwartbruin en die is ook gewoon correct. Aangezien bruin zwart is + agouti (waardoor je het zwart alleen aan de staart, manen, benen en oren ziet)

Idd, bij mijn eerste paardje stond ook zwart-bruin op haar papier (Ze is trouwens een zweedse warmbloed) In de winter was ze helemaal zwart met een heel onduidelijk kopersnoetje.
In de zomer werd ze wat bruiner.

[edit] Even een foto ter illustratie Knipoog Deze is in de zomer genomen.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:31

Sammie schreef:

Vroeger werd het nooit gehanteerd. Nu zwart in de mode is is ineens de kleur "zwartbruin" op komen duiken. Voorheen was het gewoon donkerbruin. Dat een stamboek het ineens als kleur hanteert, die gaan gewoon commercieel met de mode mee. Stamboeken waar ik bij aangesloten ben hanteren de kleur zwartbruin niet, enkel zwart of donkerbruin.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:38

Hoe beter gedetailleerd hoe beter, van mij mag lichtbruin,zilverappelbruin, roodbruin e.d. ook weer terug geintroduceerd worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:55

Van mij helemaal niet. Gewoon foto's op het paspoort, doet de NAS al en het NHS gaat dit hoogstwaarschijnlijk ook doen. Gedetailleerder als dat kan niet, ook geen gedonder meer met verkeerd schetsen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:57

Foto is nog beter Ja

Bornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:07

Haha heftige discussie hierzo, eigenlijk was het gewoon bedoeld dat Born To Win donkerder werd dus zoals jullie zeggen zwartbruin. We hadden eigenlijk niet de intensie om te discusseren of hij nou wel echt zwart werd of niet, het was meer voor de grap, als je snapt wat ik bedoel.

Maar toch bedankt, ben ook weer wat wijzer geworden, en ik ben het er mee eens dat ze foto's moeten maken, want bij Untouchable was de schetser zijn grote witte plek onder aan zijn buik en ik denk toch dat die nu ongeveer zo'n 10 cm is totaal vergeten. Mijn moeder had toen naar het kwpn opgebeld en die hadden verteld dat we maar een foto moesten sturen van zijn witte plek en dan zouden ze het veranderen, maar wie zegt dat het van dezelfde paard is?

Al met al, vind ik inderdaad de foto's ook beter, maar of ze het bij Kwpn gaan doen?

Ohja het maakt ons trouwens helemaal niet uit wat voor kleur Borney word hoor, we vonden het alleen wel leuk dat hij net zo donker word als zijn 5 jarige broer. Knipoog

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:17

oeps heb ik dus helemaal verkeerd sorry ik wist niet dat zwart/bruin ook als zwart werd gezien
Vroeger was ie iedergeval bij het kwpn stamboek wel zo dat een paard met bruine snoet geen zwart kleur in zijn papieren

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:02

Heee wat is Born te win gegroeied!
Ik ben op vakantie geweest en zie nu pas deze update. Knipoog
Ik volg graag je topics over hem, want mijn keus voor een hengst is ook op Saros v/h Gelstelhof gevallen. Dus ik vindt het leuk om te zien hoe zijn afstammelingen worden Ja

Untouchable vond ik ook altijd een mooi paard, wel grappig dat hij niet als zwart wordt gezien maar als donkerbruin.

Nog veel plezier met Born. Ik kom graag een keer hem van dichtbij bewonderen. Doei!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 07:31

Sommige donkerbruinen komen inderdaad behoorlijk dicht tegen het zwarte aan, maar zijn dan toch nog echt bruin. Een echte zwarte heeft helemaal niet 1 bruin haartje Haha!

Overigens, het introduceren van foto's heeft net zo weinig nut als goed/verkeerd schetsen, want sinds de digitale fotografie is het wel heeeeel gemakkelijk om te frauderen met foto's!!!

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:11

ik denk ook of donkerbruin of zwartbruin

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:13

wat een leuk veulen ,iemand bij ons op stal heeft net een 3 jarige gekocht van de zelfde vader.