Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeeWij

Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:32

Steeds meer lees je in diverse paardenmedia over de te zware "conditie"van Welshpony's op de keuring. Naar mijn mening verwacht de jury ook dat je ze tegen het bevangen aan voert. Je moet wel anders kan je niet mee. Pak bijvoorbeeld de jeugd rubrieken op de CK. De kopnummers zijn nu toch eigenlijk al veel te zware overontwikkelde pony's De 2 jarige Mountain Pony's lijken toch al kleine B-tjes! Daarnaast hoor je steeds vaker bij fokkers dat ze moeite hebben met de merrie's dragend te krijgen. Dat kan ook weer een oorzaak van overconditie zijn. Wat vinden jullie hiervan?

Muzefee

Re: Welshjes te vet op de keuring! Onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:16

Tuurlijk ben ik het er mee eens dat het niet kan en dat het ontzettend slecht is voor die pony's. Zit zelf niet zo in de A-tjes maar zie er wel bij lopen op de keuring, waarvan ik dan denk dat ik daar niet eens mee op de keuring zou durven komen.

Jah, ze zijn tegenwoordig veel te vet, maar met een groot deel word ook weinig tot niks gedaan, behalve fokken. Aan de ene kant snap ik dan wel dat ze bol zijn, maar zit zelf ook wel in de fokkerij en heb toch het idee dat het met fokmerries gewoon moeilijk is om ze niet te vet te laten worden.
Rijd zelf op een NWR merrie, die dit jaar haar veulen is verloren en dus eigenlijk op dieet is. Toch moeilijk om die dan halve dagen, in hartje zomer, op stal te laten staan. Je doet ze toch op het land.

Net als de merries met veulens. Kijk ik weet niet wat de mensen die A-tjes geven die zo vet zijn, maar die zullen ongetwijfeld omkomen in het voer.
Wel jammer dat er zo met ze omgegaan word. Die beestjes hebben er uiteraard last van en het is niet in voordeel voor hun beweging of gezondheid. Hoop ook dat er eens fokkers zijn die zien wat ze hun dieren 'aandoen'.

Buiten dat vind ik dat een 1 of 2 jarige wel wat dik mag zijn, niks mis mee, want deze hebben dat nodig voor de groei. Niet al te dik uiteraard, maar deze zie ik liever wat te dik dan te dun (zoiezo zie ik alle pony's liever iets te dik dan te dun).

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:04

Mijn mening is zo onderhand wel bekend denk ik. Knipoog In het dagelijks leven beoordeel ik paarden en pony's op hun BCS en koppel daaraan eventueel advies. in het kader van mijn opleiding (management en paardenhouderij) wil ik proberen om af te studeren op dit onderwerp (te dikke pony's op de keuring met de gezondheidsrisico's).

WF, ik ben het absoluut niet met je eens dat jonge pony's beter iets te dik dan te dun kunnen zijn. Uit onderzoek (bij paarden welliswaar) is gebleken dat jonge paarden die te goed gevoerd worden vaak last krijgen van OCD en dergelijke gewrichtsproblemen. Mede om die reden zijn de voederwaarden een aantal jaren geleden aangepast voor jonge paarden.
Ik zie de jonge paarden liever iets te schraal dan te dik ! De jonge pony's lijken bijna op volwassen pony's.

Het vet voeren is denk ik ontstaan doordat je met vet (kleine) gebreken bij de pony kunt verbergen. De jury ziet deze kleine gebreken niet, waardoor de pony mooier lijkt dan 'ie is en de pony wordt dus vooraan gezet. Zo kom je in een spiraal terecht.
Dat veel pony's hoesten (en ja, dat doen ze), komt volgens mij door het opstallen. Er worden IMO methodes gebruikt die ronduit dieronvriendelijk zijn (vet voeren tot de pony bijna hoefbevangen is, pony (met veulen) binnen houden in het weideseizoen). En inderdaad hoefbevangenheid, niet drachtig krijgen, hyperlipemie en wellicht straks ook gewrichtsproblemen lijken erbij te horen....
Het lijkt mij dat fokkers daarmee hun eigen glazen in gaan gooien, of dat we een duidelijke scheiding krijgen tussen (ongezonde) showpony's en gebruikspony's.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:22

Het is inderdaad te triest voor woorden, hoe ze ze willen zien.
Dat een geruim deel bevangen raakt is dan inderdaad ook niets nieuws.
Het probleem blijft dat het 'take it or leave it' is, en je dus werkelijk je biezen kunt pakken als je met een pony in normale (of zelfs sport) conditie aan komt zetten....

kylenniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:50

Helemaal mee eens, en dan stond er een paar maanden geleden in de paardenkrant nog een artikel over een "succesvolle" fokker van de atjes met als geheim: het op stal houden en goed voeren. Belachelijk! Zo iemand zou eens een paar keer goed achteraan geplaatst worden. in mijn ogen is het dierenmishandeling!!!

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:21

Belachelijk idd.
Zou dit alleen bij de Welshjes zijn? Of ook andere rassen?
Ik vind persoonlijk die dikke ponys helemaaaal niet mooi.
Geen enkele (te) dik paard is mooier als een 'normaal' paard.
Ik ben zelf ook zo met het gewicht van mij paardje bezig om maar te zorgen dat die niet vet wordt. (Ze is geen A of B hoor )

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:30

Shetlanders zien er toch ook nooit uit... zijn ook van die bolletjes op pootjes...

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:57

Tsja, geloof dat hier al heel wat discussies over gevoerd zijn, maar ook ik vind al die vetzakken, want dat zijn het, op de keuring maar niets. Wij zijn dit jaar met een jaarling en een 2jarige naar de keuring geweest, die netjes in conditie waren en voldoende gegroeid waren om in de standaard te horen. Maar wat liep er op kop? Een pony die qua exterieur wel bij de merries van 5/6jaar kon lopen. Een 2jarige!! Das toch te zot voor woorden, wat moet er later wel niet van dat dier worden als ie wél 5 of 6 is? Wij liepen in de achtermoot met onze nette, in conditie zijnde pony. Met keurig commentaar hoor, jury vond beide pony's heel nette modellen hebben. Maarja, men wil dat zogenaamde 'massa', wat je er blijkbaar ook op kan voeren.
In mijn ogen kan je een (welsh A)pony dan ook haast niet voor de fokkerij én de sport gebruiken, het botst zo qua conditie. Het is óf fokken en showen, óf ermee in de sport en de overtollige kilo's eraf.
Maarja, krijg dat er maar eens doorheen bij de juryleden...jammer hoor. Het gaat ten koste van de levensduur van de pony terwijl je toch zuinig hoort te zijn op een goede pony en em niet vol hoort te stoppen omdat ie dan beter in het plaatje past.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:10

ik ben het er ook mee eens dat de pony,s vaak veel te vet zijn.
dat gaat ten koste van de pony alleen omdat de eigenaar graag wil winnen.
winoa zag er zo uit op de keuring,ze was toen net 1 jaar.
Afbeelding

zo zie ik ze graag,niet te dik en ook niet te dun,lekker strak buikje,winoa heeft toen een 1e premie en 2e plaats behaald van de 7 pony,s in de rubriek.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:16

Jaarlingen vind ik dan net weer niks... Zit zo weinig model in altijd... Maargoed, dit is wel de beter conditie.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:49

Klopt, zoals Inowa dr pony heeft zo hadden wij ze er ook bij lopen. En het mag op de jongere leeftjid toch nog wel een jeugdige uitstraling hebben?! Daar hoort geen dikke buik/nek of whatever bij vind ik.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:06

Gôh, wel een inkopper om hier ook te roepen van: "ja, dat klopt". De realiteit is anders. Ga gerust eens naar Wales. Daar worden de ponies zonodig in een nog zwaardere conditie gebracht. Was dat vroeger anders? Nee, al in de jaren 70 en 80 moest je de pony flink vetmesten voor de jury om in de prijzen te komen. En dat ging dan zover dat anders goed bewegende ponies nog maar net een rondje konden draven.

Voor een deel zit hem dat in het schoonheidsideaal wat we navolgen. Bij veel ponies ontbreekt het aan echte kwaliteit (te lange pijpen, te weinig diepte, te weke rug, matige bespiering van de achterhand). Al die zaken kan je maskeren door keihard te voeren.

Gelukkig heb ik ook wel eens van een aantal fokkers gehoord dat ze op hun donder kregen omdat hun pony te vet was. Ook werd de nationaal beste driejarige om de merriekeuring van 2006 eerder dat jaar afgekeurd, mede omdat hij in overconditie was.

Jureren is heel moeilijk. Dingen die je niet kan zien, kan je niet beoordelen. Dat geldt voor fouten zowel als goede dingen. Desalniettemin mag een jury best nadenken als een pony te vet is en eens achter zijn oren krabben waarom het beestje te vet is Knipoog

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:41

joostvangestel schreef:
Jureren is heel moeilijk. Dingen die je niet kan zien, kan je niet beoordelen. Dat geldt voor fouten zowel als goede dingen. Desalniettemin mag een jury best nadenken als een pony te vet is en eens achter zijn oren krabben waarom het beestje te vet is Knipoog

Helemaal mee eens Lachen
En daarmee zou de jury die pony's ook best eens achteraan mogen plaatsen.(onder het motto "wat je niet ziet, kun je niet beoordelen" Tong uitsteken)

Maar daar staat tegenover dat je als fokker best even na kunt denken over of het wel eerlijk is tegenover de pony om deze in een hok op te sluiten en vet te voeren omdat je graag een oranje lintje of predikaat wilt. Overgewicht heeft immers weldegelijk schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de pony !

En in Wales is het inderdaad ook niet te doen zonder vet op de botten, foto's van de R.W. spreken voor zich. Maar ik neem aan dat ook daar wel eens opstand is over de gehanteerde methodes ?

Wil ook nog even de opmerking maken dat niet alle welsh fokkers over 1 kam geschoren kunnen worden. Ik heb op de keuring ook best merrie's gezien in een redelijk normale conditie (alhoewel de spieren nog steeds goed verborgen zaten Clown) Blijkbaar zijn dat de betere pony's, die hebben het extra vetlaagje niet nodig.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:32

Het viel mij op dat in het Welsh magazine van afgelopen week de term overconditie regelmatig naar voren kwam.
Afgelopen keer ben ik ook op de CK geweest en vooral bij de Atjes was het om te huilen. Vooral de jonge pony's konden zowat niet lopen omdat ze gewoon weg veelste vet waren.
Ook bij de oudere pony's werd een merrie voorop geplaatst die ten eerste veel en veelste vet was maar ook nog eens harstikke onregelmatig. Dan vraag ik me dus echt af waar ze mee bezig denken te zijn. Zo'n pony hoort niet in de keuringsring thuis.

Dat in engeland de pony's zo vet zijn is geen excuus om het hier dan ook maar zo te doen.
Afgelopen jaar is mij ook opgevallen dat er ontzettend veel hoesters op de keuring waren. Pony's horen niet te hoesten en zeker niet zo vaak als ik gehoord heb.
Dat komt vast en zeker door het vele binnenstaan om ze in "goede"conditie te krijgen.
Nu vraag ik me af in hoevere dat conditie genoemd kan worden.

Ik denk zeker dat dit gewoon een ernstig probleem is. De jury kan blijkbaar niet beoordelen, ze kunnen makkelijk om de tuin geleid worden door vet te kweken op de pony's.
Ik ben het dan ook helemaal eens met westernfreak om te zeggen dat deze pony's gewoon achteraan geplaatst horen te worden.
Hierboven werd door iemand de term dierenmishandeling genoemd. Daar komt het idd heel heel dichtbij in de buurt. Scheve mond

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:45

Westernfreak schreef:
Mijn mening is zo onderhand wel bekend denk ik. Knipoog In het dagelijks leven beoordeel ik paarden en pony's op hun BCS en koppel daaraan eventueel advies. in het kader van mijn opleiding (management en paardenhouderij) wil ik proberen om af te studeren op dit onderwerp (te dikke pony's op de keuring met de gezondheidsrisico's).

WF, ik ben het absoluut niet met je eens dat jonge pony's beter iets te dik dan te dun kunnen zijn. Uit onderzoek (bij paarden welliswaar) is gebleken dat jonge paarden die te goed gevoerd worden vaak last krijgen van OCD en dergelijke gewrichtsproblemen. Mede om die reden zijn de voederwaarden een aantal jaren geleden aangepast voor jonge paarden.
Ik zie de jonge paarden liever iets te schraal dan te dik ! De jonge pony's lijken bijna op volwassen pony's.

Het vet voeren is denk ik ontstaan doordat je met vet (kleine) gebreken bij de pony kunt verbergen. De jury ziet deze kleine gebreken niet, waardoor de pony mooier lijkt dan 'ie is en de pony wordt dus vooraan gezet. Zo kom je in een spiraal terecht.
Dat veel pony's hoesten (en ja, dat doen ze), komt volgens mij door het opstallen. Er worden IMO methodes gebruikt die ronduit dieronvriendelijk zijn (vet voeren tot de pony bijna hoefbevangen is, pony (met veulen) binnen houden in het weideseizoen). En inderdaad hoefbevangenheid, niet drachtig krijgen, hyperlipemie en wellicht straks ook gewrichtsproblemen lijken erbij te horen....
Het lijkt mij dat fokkers daarmee hun eigen glazen in gaan gooien, of dat we een duidelijke scheiding krijgen tussen (ongezonde) showpony's en gebruikspony's.

Idd te zwaar veroorzaakt absoluut gewrichtsproblemen. Vraag me dan ook af of artrose en dat soort geneuzel daar dan al niet begint. De gewrichten hebben een hoop te lijden als ze zoveel moeten dragen en ook nog moeten groeien.

Sja een kennis van mij had haar B merrie voorgesteld op de keuring.. Kreeg wel eerste premie maar wel met de opmerking dat de pony in sportconditie was Verward Oftewel.. voer em lekker tegen het bevangen aan, misschien wordt je dan wel kampioen.. Gestoord

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 08:51

Zelf ben ik ook A fokker en probeer mijn pony's altijd in de ideale conditie, in mijn ogen, op de shows en keuringen te hebben. Ondanks de vele opmerkingen over ophokken en niet samen kunnen met de sport, nodig ik jullie nu alvast uit om eens bij mij op stal te komen kijken. Pony's gaan 's-ochtends om 7 uur naar buiten en 's-avonds op zijn vroegst 6 uur naar binnen. Ze worden tevens 3 keer in de week gereden en daarnaast ben ik ze ook aan het tuigen. Toch wil ik aankomend seizoen bewijzen dat je met deze pony's ook mee kunt doen op de keuringen. Ik hoef geen eerste plaatsen te halen, maar verwacht wel degelijk eerste premies met aanwijzingen voor de CK. Ik fok ondertussen alweer een aantal jaren en heb begin dit jaar een nieuwe start gemaakt. Er wordt hierboven ook gerefereerd aan een stuk in de paardenkrant. Op zich mag iedereen zijn of haar mening hebben hoe ze pony's willen houden, maar breng dit niet zo naar buiten, zeker als je weet welke positie deze persoon binnen het stamboek bekleed! Tevens vanuit mijn bestuursfunctie binnen het WPCV zijn dit ook issues die op vergaderingen worden besproken en over nagedacht. JoostvG brengt het overal mooi, maar hij heeft ook gelijk. Geef mij maar een pony die in de jeugd niet wordt aangekeken en naar mate de jaren vorderen steeds mooier wordt. Ontwikkeling, diepte en rugbespiering heeft in ieder geval niets met vet te maken!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:18

PeeWij schreef:
Zelf ben ik ook A fokker en probeer mijn pony's altijd in de ideale conditie, in mijn ogen, op de shows en keuringen te hebben. Ondanks de vele opmerkingen over ophokken en niet samen kunnen met de sport, nodig ik jullie nu alvast uit om eens bij mij op stal te komen kijken. Pony's gaan 's-ochtends om 7 uur naar buiten en 's-avonds op zijn vroegst 6 uur naar binnen. Ze worden tevens 3 keer in de week gereden en daarnaast ben ik ze ook aan het tuigen. Toch wil ik aankomend seizoen bewijzen dat je met deze pony's ook mee kunt doen op de keuringen. Ik hoef geen eerste plaatsen te halen, maar verwacht wel degelijk eerste premies met aanwijzingen voor de CK. Ik fok ondertussen alweer een aantal jaren en heb begin dit jaar een nieuwe start gemaakt. Er wordt hierboven ook gerefereerd aan een stuk in de paardenkrant. Op zich mag iedereen zijn of haar mening hebben hoe ze pony's willen houden, maar breng dit niet zo naar buiten, zeker als je weet welke positie deze persoon binnen het stamboek bekleed! Tevens vanuit mijn bestuursfunctie binnen het WPCV zijn dit ook issues die op vergaderingen worden besproken en over nagedacht. JoostvG brengt het overal mooi, maar hij heeft ook gelijk. Geef mij maar een pony die in de jeugd niet wordt aangekeken en naar mate de jaren vorderen steeds mooier wordt. Ontwikkeling, diepte en rugbespiering heeft in ieder geval niets met vet te maken!

Dit gaat over een bekende fokker die zijn pony's het hele jaar binnenhoudt toch vanwege de keuringen?
Sja op de wedstrijden hebben ze het over de Happy Athlete, waarom zou dit op de keuringen niet net zo kunnen?

Ik ben voorstander van de wei, zeker met pony's, die dieren horen niet op stal en zeker niet als ze veulens hebben
Mijn Atje staat dag en nacht op de wei en vermaakt zich meer dan prima daar. Voor de keuring zal ik haar hoogstens 1 a 2 dagen binnenhouden voor de energie, maar ik gok dat ze daar niet blijer van gaat worden.

Vind het zeer zeker heel goed dat dit soort zaken op de vergaderingen besproken worden. En misschien moet de WPCV daar een voortouw in nemen wat betreft de conditie van de pony's op de keuringen Lachen

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:25

PeeWij, dan kunnen wij elkaar de handen schudden. Wij willen volgend jaar ook pony's op de keuring brengen die door de jury misschien wel worden bestempeld als 'in sportconditie'. Ik hoop inderdaad ook met diervriendelijk methodes de pony's in conditie brengen (in echte conditie dus !). Ik verwacht ook geen hoge plaatseringen, hooguit een discussie met de jury als ze commentaar geven dat de pony in sportconditie is Clown
Welke issues worden besproken eigenlijk, het te vet voeren van pony's / de dieronvriendelijke methodes of dat het naar buiten wordt gebracht ? Hopelijk blijft het niet alleen bij besprekingen binnen het bestuur, maar wordt er ook over gediscusseerd op de ledenvergadering. Als het op de agenda staat zijn wij ook zeker van plan naar het buitenland af te reizen! Haha!

Die merrie op de CK waar Youngster het over heeft is inderdaad een wel erg slecht voorbeeld naar de buitenwereld. En ik ben het ook helemaal met haar eens dat we onze pony's niet dik hoeven te voeren omdat ze dat in Wales ook doen.

Ik durf overigens ook wel te stellen dat als de jury minder naar de vetlaag beoordeeld het aantal deelnemers op de keuringen ook weer zal stijgen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:31

Onze merrie wordt volgend jaar ook in een gewone conditie voorgesteld. Ik wil namelijk geen zieke pony's op stal hebben staan

De deelname zakt overigens idd. In Breukelen was dat ook al goed te zien.

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:39

In de vergaderingen wordt voornamelijk gesproken over de algehele gesteldheid van de pony's, daarin is dit onderwerp zeker een aandachtspunt. De welshwerled is wel een wereld van vast geroeste mensen. Ik ben een van de jongere met mijn 30 jaar. Gelukkig zie je steeds meer jonge aanwas. De oudere doen het al 30 jaar op deze manier en het enige wat je hoort is vroeger was het beter. Deze denkwijze krijg je niet zomaar doorbroken en als je dan hoort wat ze voeren is het altijd maar een handje brok en wat hooi. Nou daar hou ik mijn pony's niet mee op de conditie die ik graag zie. Daarnaast vind ik het niet erg om mijn pony, met een zwakkere rug, een aantal keren in de week te longeren met bijzetjes eraan. De oudere kunnen dit niet zeggen ze! Dus voeren ze de ruggen maar strak. Maar dat is geen bespiering in de bovenlijn!

PeeWij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 09:42

[quote="youngster"]
Onze merrie wordt volgend jaar ook in een gewone conditie voorgesteld. Ik wil namelijk geen zieke pony's op stal hebben staan

De deelname zakt overigens idd. In Breukelen was dat ook al goed te zien.[/quote]

Breukelen heeft er dit jaar ook voor gekozen om op de datum van Zuid te gaan zitten. Is natuurlijk wel midden in de bouwvak. Zuid heeft hier jarenlang last van gehad. Dit is ook de grootste reden waarom de keuring in Vught vervallen is. Daarnaast heeft de leeftijd van de gemiddelde fokker er ook mee te maken. Ik rij met trailer voor stal Heesakker. Mensen van 70 jaar en waren al 10 jaar niet meer op de keuringen geweest. Dit is ook een reden!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:57

PeeWij schreef:
In de vergaderingen wordt voornamelijk gesproken over de algehele gesteldheid van de pony's, daarin is dit onderwerp zeker een aandachtspunt. De welshwerled is wel een wereld van vast geroeste mensen. Ik ben een van de jongere met mijn 30 jaar. Gelukkig zie je steeds meer jonge aanwas. De oudere doen het al 30 jaar op deze manier en het enige wat je hoort is vroeger was het beter. Deze denkwijze krijg je niet zomaar doorbroken en als je dan hoort wat ze voeren is het altijd maar een handje brok en wat hooi. Nou daar hou ik mijn pony's niet mee op de conditie die ik graag zie. Daarnaast vind ik het niet erg om mijn pony, met een zwakkere rug, een aantal keren in de week te longeren met bijzetjes eraan. De oudere kunnen dit niet zeggen ze! Dus voeren ze de ruggen maar strak. Maar dat is geen bespiering in de bovenlijn!

Nope is puur vet idd. Hoe kan een moddervette pony nou lekker door het lijf lopen? Dat gaat niet.

Iemand die 120 kilo weegt loopt toch ook geen marathons?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:57

PeeWij schreef:
De welshwerled is wel een wereld van vast geroeste mensen. Ik ben een van de jongere met mijn 30 jaar.

Dan wordt het hoog tijd het roest eens proberen los te weken! Knipoog

Citaat:
Daarnaast vind ik het niet erg om mijn pony, met een zwakkere rug, een aantal keren in de week te longeren met bijzetjes eraan. De oudere kunnen dit niet zeggen ze! Dus voeren ze de ruggen maar strak. Maar dat is geen bespiering in de bovenlijn!

Het zijn niet alleen de ouderen die dat doen, dat is juist het probleem!
En het is aan de jury om het niet te beoordelen als bespiering in de bovenlijn / sterke bovenlijn. Lijkt me leuk om dit eens in een groep te gooien met juryleden, fokkers (zowel voor als tegen vet).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:58

PeeWij schreef:
Breukelen heeft er dit jaar ook voor gekozen om op de datum van Zuid te gaan zitten. Is natuurlijk wel midden in de bouwvak. Zuid heeft hier jarenlang last van gehad. Dit is ook de grootste reden waarom de keuring in Vught vervallen is. Daarnaast heeft de leeftijd van de gemiddelde fokker er ook mee te maken. Ik rij met trailer voor stal Heesakker. Mensen van 70 jaar en waren al 10 jaar niet meer op de keuringen geweest. Dit is ook een reden!

Klopt, maar ondanks dat was de deelname laag. Wat ik uiteindelijk niet zo erg vond. Was best erg lang, bijna de hele dag bij de ring staan als ringmeester in 30 graden Clown

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:59

Ik ben heel benieuwd of er een "meeting"te regelen is waar dit besproken wordt met juryleden en fokkers ( zowel jonge als oude).
Zou daar heel graag aan mee willen doen Ja