Gezocht: Info en verhalen over amateurkeuring!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JKiya

Gezocht: Info en verhalen over amateurkeuring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 20:03

Hallo allemaal!

Het onderstaande bericht heb ik pas geleden ook op het arabische volbloeden forum gezet maar ik heb helaas niet heel erg veel reacties gekregen. Ik probeer het daarom hier nu ook nog eens!

Het lijkt me heel erg leuk om een keer mee te doen aan de amateurkeuring in Bunschoten met mijn merrie Kiya.
Nu wil ik graag van jullie horen wat jullie ervaringen daarmee zijn.
Hoe hebben jullie getrained daarvoor en wat hebben jullie je paard er allemaal voor moeten leren? Is het de bedoeling dat je je arabier ook echt opstelt op die echte 'arabierenmanier'?
Ik heb wel al op avsweb gelezen dat je eerst met zijn allen achter elkaar moet lopen, dan opstellen, dan weer lopen en ook nog een keer ergens een driehoek maken. Weg stappen en draven van de jury als ik me niet vergis.

Ik las dat je ook stallen kunt reserveren. Hebben jullie dat ook gedaan? En waarom wel of niet? In het avs magazine dat ik kreeg stond een verslag van de amateurkeuring (ik ben net lid dus kreeg die meegestuurd)
Ik zag dat voornamelijk van die leren showhalsters worden gebruikt. Mag je ook een stoffen halster gebruiken, zoals hier in de webshop te koop of is dat alleen bij de liberty toegestaan? En als je zo een egyptisch halster mag gebruiken, mag je paard dan ook een borsttuig om?

Alle info is dus welkom! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt allemaal!

sachazon

Re: Gezocht: Info en verhalen over amateurkeuring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:03

Hai,

Ik heb dit jaar voor het eerst meegedaan met de amateurkeuring met mijn verzorgpaardje Habibi en we hadeen meteen goed resultaat; we zijn eerste van de senior merries en reserve kampioen geworden.
Het hele Arabieren wereldje is geheel nieuw voor mij, want ik verzorg Habibi pas sinds december 2005.
Ik vond het dus ook mega spannend en wist eigenlijk helemaal niet wat er verwacht werd.
Wel heb ik eerst een voorbreng cursusdag bij Jan Callis gevolgd in Zunderdorp (Habibi staat hier ook op stal bij Zenith Arabians http://jancalis.ecsweb.nl/) Dit kan ik echt aanraden, want hier leer je je paard neerzetten en hoe je kan oefenen zodat je paard goed gaat showen. Je kan bij deze cusus je eigen paard meenemen of een paardje lenen van stal)
Wij hebben geen stal gehuurd, maar wij waren met een vrachtauto van stal, dus daar konden de paarden ook tussendoor gewoon in staan. De parkeerplaats stond overigens vol met trailens waar paarden in stonden dus een stal huren is niet echt nodig volgens mij.
De keuring zelf was echt heel leuk en gezellig. In de ring wordt nog veel uitleg gegeven wat je moet doen, dus dat gaat heel gemoedelijk.

Wat het showhalster getreft weet ik niet of je ook een stoffe mag gebruiken, dat zou je evenmoeten neerleggen bij de avs.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en hoop je volgend jaar op de keuring te zien (Habibi is momenteel drachtig, dus ik hoop dat ze op tijd haar veulentje krijgt, zodat we met haar veulentje naar de keruing kunnen!)

Groetjes,
Sacha

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:17

Ik ben nu 2x geweest en vond het echt onwijs leuk. Sowieso om je eigen paard voor te brengen (bij mij dan m'n verzorgpaard), maar verder ook hele leuke sfeer.
Als ik het me goed herinner, moet je eerst met de hele groep rondstappen, dan 1 voor 1 opstellen, rechte lijn stappen en een keer ronddraven (niet persé in een driehoek) en tenslotte nog een keer met de hele groep.
Het eerste jaar waren wij met een gewoon hoofdstelletje zonder neusriem, de laaste keer wel met showhalster, maar je ziet ook wel de stoffen halsters idd.
Beide keren hadden we geen stal gehuurd. Maroush gewoon vastgezet aan de trailer met een hooinet en we waren met z'n vieren dus konden elkaar afwisselen en ook nog bij de rest van het programma kijken.

Dan hebben wij trouwens tegen jullie gelopen, sachazon bij het merriekampioenschap Lachen

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:25

Ik wil ook meedoen met een verzorgpaard dit jaar, maar heb alleen geen showhalster. Is dat een probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:39

diditheadoos dat wordt een idd klein probleem.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:46

Topic is heel oud, misschien een nieuwe openen?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:41

diditheadoos schreef:
Ik wil ook meedoen met een verzorgpaard dit jaar, maar heb alleen geen showhalster. Is dat een probleem?

Kan je niet gewoon met een hoofdstelletje? :)

Of mag dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:51

CxX dat mag geloof ik niet

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:02

In 2007 meegedaan met onze Fuego, hij was toen twee en vond het heel wat dat hij daar was.
Beetje te braaf, maar dat was ook wel weer aandoenlijk.
Vorig jaar hebben we overgeslagen, Fuego was lekker aan het groeien op de kleigrond in Duitsland.
Dit jaar willen we het weer eens gaan proberen, vorig jaar aan het eind van de zomer heeft ze een workshop bij John Maarse gedaan en dat vond hij wel een grappig spelletje. Wie weet dat hij zich deze keer wel showy en macho wil opstellen.

Inmiddels is Fuego zadelmak en zijn we rustig met hem begonnen hem te trainen, ik zou best een zadelrubriek met hem willen rijden, maar weet niet zeker of we er dan klaar voor zijn. Het zou zomaar kunnen, meneer is best leergierig en behoorlijk aan het groeien in massa en kracht.

Ik vond het in 2007 super, heel gezellig, leuk bezig zijn met je paardje en natuurlijk paardjes van andere bewonderen..

Wie gaat er dit jaar ook ????

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:54

missfcdb schreef:

Waarom zou dat niet mogen, niet iedereen heeft het geld ervoor over om voor 1 keer zón showhalster te kopen(dat dat mooi lijkt is wat anders natuurlijk) ;)

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:50

FuegoJoy schreef:
Wie gaat er dit jaar ook ????

Hij staat bij ons op de planning. :D
Vorig jaar wezen kijken en naar de voorbreng cursus geweest.
Nu doen we ook echt mee. :+ Ben benieuwd :o

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:51

Bren79 schreef:
missfcdb schreef:

Waarom zou dat niet mogen, niet iedereen heeft het geld ervoor over om voor 1 keer zón showhalster te kopen(dat dat mooi lijkt is wat anders natuurlijk) ;)

Dat zou ik idd ook wel een beetje raar vinden. Die dingen zijn mega duur! en voor de ene keer...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:38

http://www.horseshophorsepower.nl/
Hier zijn goedkope showhalsters te koop.

En verder volg ik dit topic even, want ik ben van plan om dit jaar ook mee te gaan doen met mijn merrie.
En ben eigenlijk totaal niet thuis in die arabische wereld, dus alle tips, uitleg en dergelijke is welkom :-)

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:38

ik heb 2 jaar geleden mee gedaan aan de zadelrubriek en senior hengsten.
Inmiddels in mn vent ruin dus moet ik tussen de ruinen. Vorig jaar kon ik helaas niet, dit jaar wil ik wel weer graag mee doen.
Welke datum is het eigenlijk dit jaar ???

Enne, ik heb wel zo heel duur showhalster :+ incl swarovski-stenen erop. Gekregen van mijn vriend hoor, zou het zelf nooit uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 12:53

[/quote]
Waarom zou dat niet mogen, niet iedereen heeft het geld ervoor over om voor 1 keer zón showhalster te kopen(dat dat mooi lijkt is wat anders natuurlijk) ;)[/quote]

Dat zou ik idd ook wel een beetje raar vinden. Die dingen zijn mega duur! en voor de ene keer...[/quote]

Hoi,
Ik heb even voor je gekeken deze showhalster hier onder is maar 25 euro.
Als je maar voor een keer mee wilt doen hoeft het niet duur te zijn.
http://link.marktplaats.nl/208002978
en hieronder nog een:
http://link.marktplaats.nl/225158342

Wij hebben thuis 3 showhalsters bij ons is het meer een tik en ja ze zijn duur haha
Het is wat je voor kwaliteit over hebt.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 12:55

De halsters in de bovenstaande link hebben volgens mij een kopstuk van ongeveer 80 cm en een volwassen arabier heeft vaak rond de 90 cm voor een kopstuk nodig. Dit weet ik omdat ik al eens heb gereageerd bij de site. Het is trouwens dezelfde die al eerder werd genoemd. Informeer dus even goed en meet bij je eigen paard na, anders is het wel goedkoop maar alsnog zonde van je geld.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:20

Dat halster heb ik heeeeeel toevallig gisterbinnen gekregen en hij is idd net net net. Eigelijk net niet. De neusriem is wat te groot en het kopstuk net te kort. En die van mij heeft een redelijk normaal klein hoofdje.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:01

volgens mij is het op 25 april ,

ik mag gelukkig altijd een halstertje van iemand lenen, maar ben wel opzoek naar een mooi setje voor mijn kerel, iemand suggesties voor een vos met bles, en lichtere manen voor kleur ..
als tweejarige had hij een blauw/goud halstertje ik vond het supermooi

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 15:45

Ja ik vind blauw of groen altijd heel mooi op een vos, dan 'spreekt' zo mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:46

Even tusse door: weet iemand wanneer de amateurkeuring zuid wordt gehouden. (die in Sint Oederode)

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 16:52

Er is maar 1 amateurkeuring per jaar, die is volgens mij op 25 april, in ieder geval op een zaterdag.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:43

Jalenka_Kiya schreef:
Er is maar 1 amateurkeuring per jaar, die is volgens mij op 25 april, in ieder geval op een zaterdag.

Ja klopt, in Bunschoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:43

Nou normaal gesproken is de amateurkeuring altijd in Sint oederode teminsten al 3 jaar op rij. En die valt in juni of juli :?
Raar :?

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:13

Amateurkeuring
Manege Groenendaal

Bunschoten
25 april 2009

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:38

missfcdb schreef:
Nou normaal gesproken is de amateurkeuring altijd in Sint oederode teminsten al 3 jaar op rij. En die valt in juni of juli :?
Raar :?

Je bedoeld vast regionale keuring Zuid ;)

Ik heb vorig jaar met Asiyah meegedaan aan de amateurkeuring. Vond het heel leuk om mee te doen, kan het iedereen aanraden! Ik had wel een box gehuurd, kon Asiyah tussendoor lekker rustig op stal staan terwijl wij ook de rest van het programma konden bekijken. Heb genoeg paarden gezien die met een hoofdstel zonder neusriem voorgebracht werden of met zo'n "nep" showhalster..