waarom je haf niet inrijden op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

waarom je haf niet inrijden op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 22:09

Hoi,

ik lees hier en daar dat een haflinger pas laat rijp is en het beter is zolaat mogelijk je haflinger in te rijden.
sinds kort heb ik ook mijn eigen haf ze is nu bijna 15maanden.
maar als je merkt dat je paard al toe is als ze 3jaar is vanwege ontwikkeling waarom niet?
ik wandel nu al met haar en wil als ze 2,5 is lichtjes beginnen met longeer werk.
en als ze 3is er proberen op te zitten en zn 1a2 keer per week rustig beginnen met de basis.
zodat ze me goed accepteerd op haar rug enz.
kan dat kwaad waarom wel of waarom niet?

gr wendy

8nnemiek

Re: waarom je haf niet inrijden op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:15

Mentaal hangt het vooral van het paard zelf af wanneer je kunt beginnen. De ene is met 2,5 al volwassen genoeg, de ander is pas met 4 jaar mentaal eraan toe.
Maar de rugwervels en achterbenen zijn met 2,5 jaar nog volop in de groei. Als je die te vroeg zwaar gaat belasten kun je later problemen krijgen. Licht longeren, grondwerk en zadelmak maken is dan geen probleem als het paard er mentaal klaar voor is. Maar zwaarder belasten kun je het beste een jaartje later aan beginnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:22

Hoe een paard er van buiten uitziet zegt niks over de ontwikkelling van binnen. De ontwikkeling van het skelet gaat bij alle paarden ongeveer even snel en is onafhankelijk van een snelle uiterlijke rijpheid.

In onderstaand artikel staat het allemaal beschreven :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Wat gedrag betreft : het mensgericht zijn van sommige paarden is gemakkelijk te verwarren met klaar zijn om ingereden te worden. Dat kan een paard trouwens niet aangeven, omdat het niet weet wat dat is. Het leuk vinden om iets met de mens te doen zegt veel over de persoon die ermee werkt, maar niks over het klaar zijn om ingereden te worden. Het geeft alleen aan dat het betreffende paard de uitdagingen die de mens aanbied leuk vindt en ze dus opzoekt. Het is aan de mens om zich te beheersen en uitdagingen te bieden die bij de echte fysieke en mentale ontwikkelling van het dier passen.

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 06:39

he tamary..... dat is een erg interessante site

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:38

Fox4u schreef:
he tamary..... dat is een erg interessante site

Ja

Dit is het beste artikel wat ik tot nu toe gevonden heb over dit onderwerp. Dit is nl een discussie die heel vaak opduikt op bokt en er zijn weinig goede aantoonbare redenen om te wachten met inrijden. Dit stukje fysieke ontwikkeling/groei van het paard staat nl vrijwel nooit in de algemeen verkrijgbare boeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:24

Ik heb de site zitten bekijken en idd.. hele goede informatie... daar heb je ook wat aan.

En ik maar denken dat ik zo sloom en laat ben met inrijden van mijn 4,5 jarige haf... maar ik heb zoiets van.. ik heb de tijd en ik doe het liever rustig aan en dat ik er straks een super pony aan heb dan dat ik hem te snel alles wil leren en dat hij straks een terugslag krijgt.

Super, dank je wel voor de info.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:41

wat ik dan weer niet begrijp is dat sommige warmbloeden aan zesjarig leeftijd als Z rijden Ach gut .

Dan hebben die paarden zeker overbelastend gewerkt. En dan maar praten over nageeflijk en over de rug enzovoort enzovoort zonder dat ze eigenlijk kijken wat het een jong paard kan aandoen en uitkomt op later leeftijd. Foei.

Ik begin met mijn haffie hengstjes onder het zadel vanaf 3.5 jaar met het dressuurmatig inrijden. Op drie jarig leeftijd zullen we wel eens een stapwandelingetje maken rond de polders ofzo.

Ze zullen wel op 1 november geleerd worden voor de koets. Dan zijn ze 2.5 jaar, gans de winter gaan we een paar keer in de week of indien tijdgebrek toch zeker één keer per week rijden voor een halfuurtje tot een uurtje. Stap en tempowisselingen in draf. Nog geen galop.