veulen trapt met achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

veulen trapt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 12:30

Ik heb een 5 maanden oud haflingerhengstje, ik heb hem verschillende dingen geleerd, poetsen, vaststaan, wasplaats benen natmaken, hij maalt er niet om gaat prima, ook lopen aan het halster en stilstaan als ik dat wil doet ie zo, voorbenen uitkrabben gaat ook goed, maar nu de achterbenen, als ik er maar naar wijs jenst ie ze knalhard achteruit, ik heb geprobeerd te blijven vasthouden maar hij zet er zo'n kracht achter dit werkt niet, als ik m'n stem verhef maakt ook geen verschil, wie heeft er nog meer ideeen, want hij moet binnenkort weer bekapt worden?

leannetje

Re: veulen trapt met achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:31

blijven oefenen.. eerst klein stukje optillen en weer neerzetten en zo steeds iets langer en hoger optillen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:33

Probeer om een bel aan zijn been te doen, klinkt erg raar ik weet het maar als je een bel er aan doet en hij gaat slaan dan schrikt hij daar van.dus hoe stiller het been hoe voorzichtiger het been wordt gegeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:36

Even een quote van mezelf:

[quote="Cassidy"]
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 10:55

Van het touw ben ik niet zon fan. Maar het is altijd te proberen natuurlijk. Ik zou het nooit bij mijn veulen doen.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:51

jeetje... van al dat gedoe ben ik niet zo'n fan..
ik snap dat je ze wat wilt leren nu ze jong zijn maar zo...
als de voorbenen prima gaan, nou vooral dit belonen en die achterbenen komen vanzelf als hij wat ouder wordt..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:29

Pasha schreef:
jeetje... van al dat gedoe ben ik niet zo'n fan..
ik snap dat je ze wat wilt leren nu ze jong zijn maar zo...
als de voorbenen prima gaan, nou vooral dit belonen en die achterbenen komen vanzelf als hij wat ouder wordt..

ik ben het met je eens, maar hij moet toch bekapt worden binnenkort, ik kan de hoefsmid toch niet in mekaar laten trappen en ik wil geen gemep en gebeuk om het toch voor elkaar te krijgen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:36

Ik gebruik de "touw-methode" ook bij mijn klanten, met goed resultaat.
En nu je veulen nog jong is, is het makkelijker!
Als je hiermee wacht tot hij 3 is ofzo, heb je een nog sterkere brok paard in je handen!
Een andere methoe is met clickertraining. Gebruik dan een zweep of stick om zijn been aan te raken. Als hij zijn been opheft zonder te meppen: beloningssignaal en belonen.

Om eerlijk te zijn denk ik dat dat de twee voornaamste methodes zijn die je voor dit probleem kunt gebruiken. Als je dat "gedoe" vindt... tja...
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 29-09-06 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:37

Tarah5 schreef:
Van het touw ben ik niet zon fan. Maar het is altijd te proberen natuurlijk. Ik zou het nooit bij mijn veulen doen.

Altijd en nooit zijn twee woorden,waarvan je altijd moet onthouden dat je ze nooit gebruikt.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:46

Ik ga het van het weekend proberen met touw, ik heb dan ook iemand die me kan helpen door hem vast te houden, ik hoop dat echt dat het gaat werken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:48

oh ja een kennis had het over z'n voorbeen optillen zodat hij niet kan trappen, zou dit werken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:50

Wat wil je nou? GEEN twee methodes door elkaar heen gaan gebruiken!
Touwmethode werkt, mits goed aangepakt, en dit probleem is niet met een sessie in een weekend te fixen. Een veulen kan zich maximaal 5 minuten concentreren, dus een sessie van een uur gaat niets uithalen.
Dit zul je dagelijks moeten meenemen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 08:53

Cassidy schreef:
Wat wil je nou? GEEN twee methodes door elkaar heen gaan gebruiken!
Touwmethode werkt, mits goed aangepakt, en dit probleem is niet met een sessie in een weekend te fixen. Een veulen kan zich maximaal 5 minuten concentreren, dus een sessie van een uur gaat niets uithalen.
Dit zul je dagelijks moeten meenemen.

niet iedereen heeft z'n paarden aan huis staan, hij staat in opfok en wie heeft het over 2 methodes ik verzamel zoveel mogelijk info en ga dan kijken welke ik ga proberen en ik snap dat het niet in 1 keer gaat, dat is met alles wat je een paard leert zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:08

Ik had mijn veulen ook niet aan huis staan, meerdere sessies zijn ook mogelijk als ze in de opfok staan. Het is maar wat je er voor over hebt.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 09:42

Mijn paard is ondertussen vier jaar oud. Ik heb hem nu een paar maanden. Ik merkte al vrij snel dat hij niet zijn benen wilde optillen. Uiteindelijk doet hij voor prima, alleen achter is een ramp. Hij is altijd heel lief maar als je met zijn achterbenen begint te oefenen dan wordt het een duiveltje. Hij slaat gericht en als je door blijft vragen dan gaat ie stijgeren. Het lijkt erop of hij iets traumatisch heeft meegemaakt.

Ik heb nu als tip gekregen van mijn hoefsmid, dat ik met een stok langs zijn benen moet gaan. Alleen het aan zijn achterbenen zitten is geen probleem, pas als ik druk probeer te geven om zijn benen op te tillen geeft probleem.

Het met het touw werken vind ik een mooie methode als ik het zo hoor. Heb je dan ook meegemaakt dat hij gaat stijgeren en wat moet je dan doen als hij dat op dat moment doet?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:38

Tja, lekker laten zitten en maak de hoefsmid hier attent op. DE hoefsmid heeft aanzienlijk meer kracht en heeft vast vaker met meppende paarden te maken gehad. Laat hem lekker dit gevecht aan gaan. Doe het niet zelf, terwijl je weet dan je dan misschien verliest en die kleine weer bevestigd is in zn actie.

Heb het veulen hier in de begindagen geleerd de beentjes op te tillen. Momenteel probeer ik heel soms nog een voorbeentje, maar dan begint deze ook te klieren. Zodanig dat ik m uiteindelijk op de grond heb liggen, omdat hij denkt dat wanneer hij door zn benen zakt, hij zn been terug krijgt. Maar dit doe ik dus ook niet te vaak en helemaal niet van achter, omdat ik weet dat de kans op 'winnen' een stuk groter is. Veulens hebben ook hun 'ik-wil-niet' tijd en vind ook dat je ze die moet gunnen. In de opfokperiode trutten we er dus ook niet teveel mee om. Ze gaan naar de smid en ze worden eens getoilleteerd in de zoveel maanden (zijn fjorden) en we komen paar keer kijken hoe het gaat. Maken eens wat fotos, jagen dr paar keer wat dolle actie in, maar verder ook niet.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:01

sjorsie schreef:
oh ja een kennis had het over z'n voorbeen optillen zodat hij niet kan trappen, zou dit werken?

Niet doen... sommige paarden trappen toch... met valpartijen als gevolg, en dan kan je alleen maar hopen dat hij, jij of iemand anders er niets aan overhoudt (en ik spreek uit ervaring)