wie verantwoordelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

els007

wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 09:18

hallo, even mijn verhaal:

ik heb een 2.5 jarige merrie die op de leeftijd van 1.5 jaar een ongeval gehad heeft waardoor ze geopereerd is en lange revalidatie ondergaan heeft.
Na 6tal maanden in een stal te staan mocht ze terug buiten. (dus was ze toen 2 jaar)
Mijn merrie staat in een "privé- manège" waar ik dus maandelijks mijn stalgeld betaal.
Omdat ze nog zo jong was, mocht ze met de veulens op de weide gaan, die iets jonger waren dan haar. (ongeveer 1.5 jaar) waaronder ook 2 hengstenveulens.
Er werd me altijd gezegd dat dit geen kwaad kon, dat deze hengsten nog te jong waren om te dekken en zij toch te groot was voor hun (heb idd wel een enorm grote merrie)

Nu is mijn merrie 2.5 jaar en staat ondertussen al een paar maanden met de grote paarden op de weide.
Het probleem is dat ik vind dat ze begint dik te worden, en wel op de plaats waar een drachtige merrie echt verdikt, lijkt geen grasbuikje.
Ik ga ze volgende week laten scannen en hopelijk is ze niet drachtig maar indien wel, wie is er verantwoordelijk en draait op voor de kosten?
Ik wil nu geen veulen, ik heb dit niet gewild voor haar been (operatie), ten tweede kost me dat dan geld en als student is dit niet te betalen en ten derde, als ik een veulen wil, wil ik de hengst zelf kiezen (nu waren er 2 hengsten... wie is dan de vader?)

Wie draait in dit geval op voor de kosten?
kan ik de persoon die ze samengezet heeft laten betalen aangezien ik dit niet wou?

terorita

Re: wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:22

ppff das moeilijk
wie draait erop voor de kosten
zou eerst maar even de scan afwachten, die wel zo snel mogelijk laten doen trouwens.

en dan eerst is even om tafel gaan zitten met de eigenaar van de stal.
wie weet komen jullie dan tot een compromie

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:25

Ik weet het niet precies, maar ik vind dat in dit geval de stalhouder verantwoordelijk is Ja Hij zet ze samen op het land. Hengsten kunnen met 1 jaar wel al geslachtsrijp zijn dus het lijkt me verstandig om ze erbij weg te halen, ook voor de andere merries Ja

els007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 09:29

ja, heb ik nadien ook gehoord maar ja, dat is dan te laat,hé Lachen . ik zal wel zien wat de scan zegt, ben benieuwd maar vooral nerveus omdat ik echt geen veulen wil nu... we gingen net beginnen met haar zadelmak te maken en alles moet al op het gemakje met haar been dus als ze moest drachtig zijn, vrees is dat haar been dit niet kan houden.... maar ja, ik mag niet in paniek raken alvorens de resultaten te weten,hé...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:29

Jij wilde het misschien niet, maar je liet het wel toe. Het is jouw eigendom dus jij bent er verantwoordelijk voor. Als jij dit niet wilde en dat ook expliciet aangegeven hebt sta jij waarschijnlijk in je recht. Hoewel dan toch de vraag nog blijft bestaan waarom je de merrie er niet uitgehaald hebt in die 6 maanden. Zo gaf je dus wel weer stilzwijgend je toestemming.

Ik denk dat je zelf uiteindelijk voor de kosten opdraait.

Klinkt allemaal heel rot, maar ik heb puur theoretisch gekeken.

els007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 09:34

neen, ze heeft er maar ff bij gestaan en is nadien bij de grote paarden gezet. Ik heb dit in het begin gezegd dat ik zeker niet zou willen dat ze drachtig werd en er is me toen gezegd geweest dat die hengsten dat nog NIET konden op zo'n jonge leeftijd. En ivm het toelaten... als een jong paardje gedurende 6tal maanden in een stal heeft gestaan, zonder er uit te komen, kan je al raden hoe nerveus en gek ze werd en was ik al blij dat ze terug buiten kon dus had ik er niet echt bij stilgestaan de eerste dagen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:43

Helaas ben je zelf verantwoordelijk omdat je je merrie bij hengsten hebt laten lopen, ondanks dat je gevraagd hebt of het wel of niet kan.
Hierdoor heb je als het ware zelf toestemming gegeven ze bij elkaar te laten lopen met het risico dat er toch een jonge hengst vroeg geslachtsrijp is en gaat dekken.
Het is namelijk zo dat je als eigenaar ook zoiets hebt als eigen verantwoordelijkheid, dat je dus als eigenaar zelf moet informeren wanneer een hengst geslachtsrijp is en dus jouw merrie zou kunnen bevruchten.
Is wel triest maar helaas is het zo.
Als er een jonge hengst zou uitbreken en in het weiland van jouw merrie terecht komt en haar bevrucht dan kun je de eigenaar van de desbetreffende hengst aansprakelijk stellen en dan wordt er mits op tijd opgemerkt vaak een injectie gegeven om het vruchtje af te stoten.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:54

Ik denk ook dat je zelf verantwoordelijk bent, je wist immers dat ze er tussen stond. Waarom heb je niet bij bv een dierenarts geinformeerd wanneer een hengst dekrijp is?
Maar ja er is nu wienig aan te doen, misschien valt het nog wel mee volgende week, veel succes.