maar wat is het verschil tussen een irish cob en een tinker?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ellepel schreef:nou..weet je?
ik had al zitten kijken op internet maar ik kwam er dus eigenlijk gewoon niet uit...
hahaha klopt het dat de irish cob robuuster is dan de tinker?
qua uiterlijk kan ik er dus zowat geen verschil in vinden( of kijk ik niet goed?)
Zelfde beestje, andere naam
Sheffie schreef:het schijnt dat het wordt tinker een scheldwoord is in engeland dus heten ze daar Irish Cob zo heb ik dat gehoord dus weet niet 100 % of dat waar is.
Floob schreef:het grappige is dat de Irish Cobs uit ierland zelf vaak veel minder zwaar gebouwd zijn dan jullie tinkers. In ierland en groot-brittanie bestaat er helemaal geen tinker ras, ookal zijn er heel veel tinkers, ICs worden wel erkend als ras.

De wat "mindere" tinks (ehhhh irish cobs) worden naar de andere landen geëxporteerd. Kijk maar naar Lizzy, voor mij is ze het einde hoor, maar als je kijkt naar haar bouw, is ze niet de cob die je in Ierland ziet. De mooiste houden ze gewoon voor hunzelf (het is niet eerlijk!!!)
Tuihanti schreef:Even heel voorzichtig uitleggen dan:
Het "ras" bestaat zo'n 150 jaar en werd over het algemeen door de roma in england gebruikt.
Papieren en afstamming zijn nooit bijgehouden dus exact is het nooit te bepalen. men gaat er vooralsnog vanuit dat de cob het basistype is.
Toen de roma grotere wagens kregen werd er veelal gekruist met zwaardere hengsten die toevallig in de buurt waren. Vooral grote koudbloeden als Shires en Clydesdales. Hieruit is uiteidelijk de vanner ontstaan.
Dales en Fell ponies werden gebruikt om te kruisen als men een beetje meer kracht en temperament nodig had. Hieruit ontstonden de gray en scudder.
In de loop van de eeuwen hebben deze sub-categorieen zich zover weten te manivesteren dat zij door het NTS als zodanig zijn erkent.
Het NTS erkent dus de tinker in al zijn diversiteit, een ras met verschillende subcategorieen.
Allemaal tinkers met type specifieke eigenschappen.
Het ICS erkent alleen het Cob type maar neemt in hun stamboek wel andere types op als "crossbread" (kruising) dus erkent deze types niet als op zichzelf staand type.
conclusie:
een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...
wie snapt het nog???

Biancaa schreef:Neuhhh heeft denk ik niets te maken met de dikte van jouw tink hoorDe wat "mindere" tinks (ehhhh irish cobs) worden naar de andere landen geëxporteerd. Kijk maar naar Lizzy, voor mij is ze het einde hoor, maar als je kijkt naar haar bouw, is ze niet de cob die je in Ierland ziet. De mooiste houden ze gewoon voor hunzelf (het is niet eerlijk!!!)
Tuihanti schreef:Even heel voorzichtig uitleggen dan:
Het "ras" bestaat zo'n 150 jaar en werd over het algemeen door de roma in england gebruikt.
Papieren en afstamming zijn nooit bijgehouden dus exact is het nooit te bepalen. men gaat er vooralsnog vanuit dat de cob het basistype is.
Toen de roma grotere wagens kregen werd er veelal gekruist met zwaardere hengsten die toevallig in de buurt waren. Vooral grote koudbloeden als Shires en Clydesdales. Hieruit is uiteidelijk de vanner ontstaan.
Dales en Fell ponies werden gebruikt om te kruisen als men een beetje meer kracht en temperament nodig had. Hieruit ontstonden de gray en scudder.
In de loop van de eeuwen hebben deze sub-categorieen zich zover weten te manivesteren dat zij door het NTS als zodanig zijn erkent.
Het NTS erkent dus de tinker in al zijn diversiteit, een ras met verschillende subcategorieen.
Allemaal tinkers met type specifieke eigenschappen.
Het ICS erkent alleen het Cob type maar neemt in hun stamboek wel andere types op als "crossbread" (kruising) dus erkent deze types niet als op zichzelf staand type.
conclusie:
een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...
wie snapt het nog???
?
) Tuihanti schreef:een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...
Bonte schreef:Tuihanti schreef:een irish cob is per definitie een tinker maar een tinker is niet per definitie een irish cob...
Hoeft ook niet altijd. Ik ken een merrie die bij het NST is afgekeurd, omdat het geen Tinker zou zijn en is bij het ICS opgenomen.