Friesche paarden bezitters, lees dit even.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

Friesche paarden bezitters, lees dit even.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 08:09

NickNameWS schreef:
NickNameWS schreef:
Net definitieve nieuws gehoord. We laten haar inslapen.
Oorzaak: Onbekend, maar wel gerelateerd aan slokdarm. Sectie zal misschien meer uitwijzen, dat horen we volgende week.

Maar Nienke zal het niet meer baten Huilen

Het is al weer een paar weken geleden, maar toch nog een kleine (laatste) update.

Sectie wees uit dat het inderdaad een aangeboren afwijking is aan de slokdarm, waardoor deze dicht gaat groeien.
Dit is een aandoening die steeds vaker bij Friezen voorkomt, helaas zijn ze nog niet ver genoeg om hierop te screenen bij klinische keuringen. Ze weten nog niet welk gen dit veroorzaakt.

Dus even een mental note aan friezenbezitters, krijgt je paard soortgelijke symptomen, vertel dan mijn verhaal aan de DA, misschien dat ze dan sneller de juiste diagnose kunnen stellen.

Bron: viewtopic.php?f=1&t=558390&p=18666381&hilit=#p18666381

Tieneke

Re: Friesche paarden bezitters, lees dit even.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 17:22

Moderatoropmerking:
--> Barokke en Klassieke Rassen Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:54

Ik heb je hele topic doorgelezen, wat ongelovelijk kl*te dat Nienke al na een paar maanden weer bij jullie weggehaald wordt door de dood. Het was zo afwachten wat er per ongeluk gekocht was en dan blijkt het zo'n super dier te zijn, geweldig en vervolgens mag je er maar zo kort van genieten... Ik hou je verhaal zeker in mijn achterhoofd, heb zelf een fries en bij ons op stal staan meerdere friezen dus goed om te weten dat het een rasafwijking is.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:40

wat zijn de symtomen dan?

dat dat weer net bij friezen moet voorkomen :s..
sterkte nog verder ....

iesolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:51

Ohw wat erg voor je joh Huilen Sterkte..

In 2004 is bij mij een fries merrietje geboren. Ze groeide voorspoedig op, tot ze 9 maand was, ze kreeg slokdarmverstoppingsverschijnselen, schuimbekken en longontsteking. Uit nadere onderzoeken bleek dat ze een aandoening had aan haar slokdarm. Haar slokdarm was uitgezakt. Ook dit was aangeboren, we konden niks meer voor haar doen.. we hebben haar dus op een leeftijd van 9 maanden met pijn en verdriet in moeten laten inslapen. Je hoort het steeds vaker dat ze kwalen aan de slokdarm hebben, vreselijk allemaal...Ik hoop zoiets nooit weer mee te maken, je paard stikt als het ware, afschuwelijk...

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:45

Jeetje wat een verhaal weer, het lijkt wel of ze steeds meer vinden aan afwijkingen wat bij het ras voorkomt. sterkte nog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:50

Moonny schreef:
Jeetje wat een verhaal weer, het lijkt wel of ze steeds meer vinden aan afwijkingen wat bij het ras voorkomt. sterkte nog

Inteelt vergroot de kans op dit soort aandoeningen.

Binnen nu en een aantal jaren zal toch echt duidelijk worden dat het Fries ras 'vers' bloed nodig heeft!

En dan ben ik heel benieuwd hoe ze dat aan gaan pakken...

Heleen2211

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 13:18

Ongelooflijk, maar goed om te weten want dan ben je alert op dit soort zaken! Sterkte!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:20

Sterkte ermee zeg.

Wisten jullie ook dat het steeds vaker voorkomt. Friezen veulens met een gehemelte spleet? dat vertelde de DA ons.

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:00

Ik zou ook graag de symptonen willen weten of een naam van dit verschijnsel. Ik kan het namelijk niet in het topic vinden.