waarom ijslander met 5 pas inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skaay

waarom ijslander met 5 pas inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:07

ik had een vraagje , ik heb gehoord dat je een ijslander pas met 5 mag inrijden, maar waarom is dat?
ik heb namelijk ook een ijlander veulentje gereserveerd Tong uitsteken ( die komt over 11 nachtjes)
dus ik was er gewoon naar benieuwd, ik wil best 5 jaar wachten maar ik wil graag de reden weten Tong uitsteken
het maakt me echt niet uit om lang te wachten , want ik heb namelijk nog meer pony,s en ze mag lekker veulen zijn, in de zomer komt ze met mijn andere pony,s op een groot land, en in de winter staan ze allemaal in een uitloopstal.

Aradis

Re: waarom ijslander met 5 pas inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:04

oehh Lachen Alvast gefeliciteerd met je veulen die er bijna is Knipoog
heb je al namen bedacht??

Je mag een IJslander pas inrijden als die 5 is omdat ze dan pas werkelijk volgroeid zijn!

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 18:10

ik vind Grey een leuke naam Tong uitsteken ( dus denk dat dat hem word)
maar waarom zijn ze dan later uitgegroeid dan andere paarden en pony,s?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:15

Eigenlijk zijn alle paarden dan pas "uitgegroeid" ze groeien daarna nog een paar jaar. Veel IJslanders word op 4 jarige leeftijd mee begonnen, longeren zadel op, meestal even een maandje rijden. Dan weer wegzetten tot hij echt 5 is en weer oppakken. Met 5 jaar is zijn rug goed genoeg ontwikkeld om een mens te kunnen dragen.

Waarom kijk je niet even op www.icelandic-horses.com (volgens mij si de site vandaag uit de lucht maar komt wel weer Tong uitsteken ) dan bij informatie en paardennamen (was het geloof ik) Allemaal leuke IJslandse namen met betekenis.

Neem aan dat er dus geen papier bij zit (vroeg ik in ander topic Tong uitsteken )

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 18:31

nee maar de vader had wel NSIJP papieren.
maar ik ben nog even aan het vragen waarom zij geen papier heeft Tong uitsteken
ik kan helaas geen foto,s plaatsen want mijnalbum.nl pakt ze niet...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:59

Ik heb een eigen bedacht theorietje over IJslanders Schijnheilig
Zou het kunnen dat IJslanders gewend zijn aan omstandigheden waarbij het voedsel niet altijd even goed voorhanden of voedzaam is, waardoor ze zuinig aan moeten doen met hun energie. Energie die ze bij koude temperaturen ook nodig hebben om het warm te houden. En dat ze misschien langer tijd nodig hebben om uit te groeien, omdat de energie niet alleen in 'groeien' kon worden gestoken? Imiddels is dat genetisch ingebed en dat zou verklaren waarom ook IJslandergeneraties in Nederland nog steeds een langere tijd nodig hebben dan andere rassen om uit te groeien tot volwassen paard.

Het is maar een ideetje Haha!

Als ik kijk naar Amber trouwens als 3-jarige, zij was ook nog lang niet uitgegroeid. Was ze toen al mijn eigen paard geweest, dan had ik haar nog een jaar laten staan. Het zou dus ook voor andere rassen helemaal zo gek nog niet zijn dat die ook wat langer de tijd zouden krijgen.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 20:19

ik vind het ook echt niet erg om lang te wachten! Tong uitsteken
2 van mijn shetlanders zijn ook pas ingereden toen ze 6 en half waren( ook heel rustig want ze waren toen drachtig), en ze hebben een super mooie rug.
en mijn welsje van 5 word nu ook voor het eerst op buiten gereden ( sinds deze zomer) , daarvoor was ze er ook nog niet klaar voor en veels te iel.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 20:56

Alet schreef:
Zou het kunnen dat IJslanders gewend zijn aan omstandigheden waarbij het voedsel niet altijd even goed voorhanden of voedzaam is, waardoor ze zuinig aan moeten doen met hun energie. Energie die ze bij koude temperaturen ook nodig hebben om het warm te houden. En dat ze misschien langer tijd nodig hebben om uit te groeien, omdat de energie niet alleen in 'groeien' kon worden gestoken? Imiddels is dat genetisch ingebed en dat zou verklaren waarom ook IJslandergeneraties in Nederland nog steeds een langere tijd nodig hebben dan andere rassen om uit te groeien tot volwassen paard.
Goeie theorie Alet, ik denk dat dat zeker van invloed is. Het pas met 4 1/2 à 5 jaar mogen beginnen met rijden heeft overigens niet zozeer direct te maken met het groeien in grootte of omvang, maar met het verbeningsproces van de groeischijven aan de uiteindes van de beenderen.

Dat vindt plaats in een bepaalde volgorde, waarbij de groeischijven van de rugwervels ongeveer als laatsten aan de beurt zijn. Als je te vroeg met rijden begint, als de verbening van die groeischijven nog onvoldoende onderweg is, dan solliciteer je naar een paard dat later rugpatiënt wordt en je dan een hoop geld gaat kosten, terwijl de aangerichte schade niet eens meer echt te repareren is.

IJslanders zijn dus op hun 5e niet al uitgegroeid, maar "slechts" voldoende volwassen om voorzichtig met rijden te kunnen beginnen. Helemaal uitgegroeid zijn ze, afhankelijk van het individu, pas op hun 8e of 9e. De laatste 3 à 4 jaar groeien ze niet meer veel in stokmaat, misschien nog enkele cm., maar worden voornamelijk nog iets "steviger", for lack of a better word.

Dat duurt allemaal best heel lang dus, Skaay, maar als je idd. het geduld op kunt brengen om daarop te wachten, dan heb je straks wel een paard waar je minstens 15 tot 20 jaar mee voort kunt. Lachen

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:52

Eigenlijk zijn alle paarden pas later volgroeid, ik vind persoonlijk dat elk paard pas met 4/5 ingereden zou moeten worden, maarja mensen willen meestal niet zo lang wachten. Het verschilt per ijslander ook erg hoor. De ene is op zn vierde er geestelijk al helemaal klaar voor en de ander pas met 5,5.
Ga je hem/haar zelf inrijden of laat je het doen? Vergeet niet dat een ijs ook ingetölt moet worden en sommige ijslanders pas met een jaar of 8 leren draven.
En IJslanders mogen niet teveel gras krijgen. Dus als je m zomers in de wei zet zet hem dan niet op een te groot stuk land. Op ijsland is het gras namelijk heel eiwitarm. Hier in NL zitten er veel eiwitten in het gras. Je paard reageert daarop door te dik te worden wat erg ongezond is en de kans op hoefbevangenheid word ook groter!
ben benieuwd naar foto's!
Je zei dat de vader papieren had, heeft de moeder die ook?
Type hun namen anders eens in op www.icelandic-horses.com dan krijg je hele stambomen te zien!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:30

Ik ben het voor een groot deel met je eens Alet, maar ook met Blueberry. Ik ben vorig jaar in noorwegen op een symposium geweest waar deze vraag ook werd gesteld, met name waarom men dravers beleerd op 1,5-2jarige leeftijd bijvoorbeeld. Sommige fokkers beweren hierbij dat dravers vroeger volwassen zijn en het daarom eerder aankunnen. Ik ben het meer eens met de stelling dat de eigenaar zijn paard jonger volwassen 'maakt' door zo vroeg te beginnen. Zo werkt het volgens mij ook bij ijslanders: veel fokkers beginnen steeds vroeger met inrijden tegenwoordig, zowel in IJsland als in de rest van Europa. In mijn ogen heeft dit alles te maken met de stijgende vraag naar paarden die al enigszins beleerd zijn ten opzichte van jonge veulens die nog niets kunnen.

Skaay, zoals Blueberry zegt is het denk ik het belangrijkst te kijken naar hoe het paard zich ontwikkelt. Is hij op z'n vierde er al klaar voor, dan zou je vroeg kunnen beginnen. Geeft hij aan er nog niet klaar voor te zijn, wacht dan ng even. In ieder geval heel veel plezier met hem!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:56

Het is enigszins offtopic, maar ik heb nog een aanvulling op Maimai waarom dravers al zo vroeg worden ingereden. Volgens fokkers en trainers zou de belasting van trekken minder belastend zijn dan de belasting van dragen. Ik moet zeggen dat ik het hier maar voor een heel klein deel mee eens ben. Trekken is anders dan dragen, maar ik vind 2 jaar nog steeds te jong.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:59

Ben het helemaal met je eens Alet!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:53

EricPrast schreef:

Dat duurt allemaal best heel lang dus, Skaay, maar als je idd. het geduld op kunt brengen om daarop te wachten, dan heb je straks wel een paard waar je minstens 15 tot 20 jaar mee voort kunt. Lachen

En als je je paard gezond kunt houden nog wel een beetje langer.
Mijn IJs (nog ouderwets ingereden op z'n vijfde) 'doet' het op z'n
33ste nog steeds, met puntgave benen, en ik weet van een IJslander (Arpège)
die op z'n 43ste nog meereed in de gehandicaptenles.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:20

Ik ken ook een IJslander die in de 40 was en over het hek sprong als hij niet mee mocht met de ritten Tong uitsteken
Geweldig toch Haha!

Ik vind 4,5 een erg mooie leeftijd om mee bezig te gaan.
Grey, hmm wil je niet liefer een echt IJslandse naam? Is veel leuker toch Knipoog