Alleen influenza enten (halfjaarlijks)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Alleen influenza enten (halfjaarlijks)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 21:05

Ik ent Röskur nu halfjaarlijks vanwege het nieuwe NSIJP regelement. Nu kreeg hij gewoon influenza + tetanus, maar laatst las ik ergens dat iemand zijn paard dit maar eens in het jaar gaf, en dan alleen influenza extra halfjaarlijks. (dus: 1 x influenza + tetanus, 1 x influenza, in een jaar) Want het gaat alleen om influenza die maar 9 maanden zou werken en daarom nu halfjaarlijks moet, toch?

Kan iemand mij misschien vertellen of ik inderdaad mijn paard maar 1 x in het jaar een tetanusprik hoef te geven en de andere keer alleen influenza kan doen? Alvast bedankt. Lachen

lorelei

Re: Alleen influenza enten (halfjaarlijks)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:11

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 21:53

Bedankt! Lachen Als ik het zo lees zit influenza en tetanus dus samen in een vaccin en kan niet los gegeven worden? (want het is wel correct dat alleen influenza slechts 9 maand werkzaam is, toch?) Ik meende het ooit ergens gelezen te hebben...

Ik post het overigens hier omdat het NSIJP de regel van 2 x jaar enten heeft ingevoerd. Ik wist niet dat zoveel mensen het ook 2 x per jaar deden, als ik zo dat topic lees is dit toch wel veel het geval! Terwijl ik om me heen juist meer mensen hoor die het 1 x per jaar doen omdat ze niet willen dat hun paard zoveel van die stoffen binnenkrijgt oid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:16

Influenza wordt wel los gemaakt, alleen niet los geleverd, in Nederland. Terwijl het wel toegelaten is op de Nederlandse markt. Fabrikant is Intervet. In Duitsland levert Intervet het wel los.
Tetanus hoef je zelfs maar eens in de 2 jaar te enten, en de laatste inzichten zijn dat eens in de 3-4 jaar ook voldoende zou zijn.