Hebben jullie dat ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Hebben jullie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:08

Ik dacht zo'n mexicaanse neusriem is hartsikke leuk. Na een tijdje overwegen toch maar gisteren gekocht. Norvid heeft een best dikke neus, dus dacht ik een Full moet goed zijn.(van mn andere hoofdstel heb ik ook een Full) Ik een Full gehaald (een hoofdstel incl. mexicaansen neusriem) kom ik bij meneer hoofdstel past goed maar helaas de neusriem dus niet. Veels te groot, het bovenste riempje kon ik gebruiken als sperriempje. Ik terug gegaan naar de winkel en omgeruild voor een Cob. Vandaag gepast en wat denk je?? Huilen Neusriem te krap, ik vind hem te strak zitten en dan zit hij alleen maar op het eerste gaatje zowel het bovenste als het onderste riempje. Ga me nou afvragen of ik toch niet beter die Full had kunnen nemen en dan gewoon maar gaatjes erbij ga maken.

Bij het Full hoofdstel kon ik niet eens de neusriem vastmaken omdat de riem (wat achter de oren loopt, weet ff niet hoe het heet) zelfs op het strakste gaatje veels te laag bleef hangen.

Dus mijn vraag wat voor hoofdstel hebben jullie voor je fjord en wat voor maat is dat Cob of Full?
Zelf heb ik nu dus een hoofdstel met mexicaanse neusriem in maat Cob en een hoofdstel met brede neusriem, maat Full. Beide zijn zwart.

dressagelady

Re: Hebben jullie dat ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:15

Norvid schreef:
Ik dacht zo'n mexicaanse neusriem is hartsikke leuk.

Je hebt verder geen reden om met een mexicaanse neusriem te gaan rijden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:17

Nope. Hoezo?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:19

Norvid schreef:
Nope. Hoezo?

Met een mexicaanse neusriem rij je niet omdat het hartstikke leuk is. Lachen

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:21

Oef Norvid. Nou komt er een discussie over het nut van wel en niet met een Mexicaanse neusriem rijden.. Welkom op bokt Lachen
Ik heb er ook 1, ook gewoon voor de leuk, voor mn haflinger. Maarr had dus ook een full, veeeeelste groot! Dus nou heb ik een cob, die zit op zich prima. Maar als ik jou zo hoor, kan je idd beter de cob weer ruilen voor de full, en dan gewoon paar gaatjes erbij in maken ofzo.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:23

Even een toevoeging; ik kan mijn haf ook gewoon met halster rijden. Dus als ik haar een Mexicaanse neusriem om doe, heb ik m gewoon los zitten. Rij haar in principe meer op stem dan op teugelhulpen.

En misschien heeft Norvid wel net zo iets ?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:35

Ik heb net een topic gelezen over de mexicaanse neusriem, dat hij scherper inwerkt ed. Daar gaat het niet om, ik wil hier geen discussie gaan voeren over wat ik weet daarover en of het mooier staat bij mn paard. Het gaat er meer om of dat meerdere paarden ook zo moeijk zijn met hun hoofdmaat.

En helaas Mloes ik zou heel graag Nor met halster of een andere bitloze optoming willen rijden, maar ondanks dat hij ontzettend lief is weet hij ook hoe hij me in de maling kan nemen. Hij pakt gewoon het bit vast en trekt zn kop naar beneden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 20:39

Ohja vergeet dat erbij te melden. Ik ben bang dat als ik bitloos ga rijden hij ervandoor gaat en ik hem niet gestopt krijg. Om een voorbeeld te noemen ben ik ook een beetje bang om een hackemore te gebruiken ivm mijn schrikreactie. Ik rijd weleens een staprondje met halster en dat gaat altijd goed.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:29

ik heb nu een cob hoofdstel (komt qua grootte wel overeen met mijn vorige, dat was een full)
maar die neusriem heb ik helemaal opt laatst nog een gaatje bijgemaakt en dan past hij wel
maar anders zat hij echt te strak
heb ook een mexicaanse gehad, was full denk ik. Pastte bidonja goed, voor alm was hij zelfs wat te smal

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:52

Ik heb altijd hoofdstellen maat full, en dan zit alles op het strakste gaatje. Cob is te klein.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:14

ik zou die neusriem lekker aan de kant gooien. zon nuesriem werkt hartstikke sterk in en gebruik je niet alleen omdat je hem mooi en leuk vind.

tikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:34

kan je geen gaatjes bij prikken?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:57

Ik had hetzelfde probleem als jij. Full te groot en Cob te klein. Kieffer heeft er een maat tussenin zitten: warmbloed of volbloed. Die past wel Haha! misschien is dat een idee voor jou?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 19:45

Sythaa schreef:
Ik had hetzelfde probleem als jij. Full te groot en Cob te klein. Kieffer heeft er een maat tussenin zitten: warmbloed of volbloed. Die past wel Haha! misschien is dat een idee voor jou?

Bedankt voor de tip, ga eens rondkijken bij onze ruitersportzaak.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:08

hoi
mijn fjord heeft cob maat van hoofstel maar zo heeft mijn haflinger cob hoofdstel maar en full neus riem nodig haha

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 20:24

Die van mij heeft een full hoofdstel op zijn kleinst, maar neusriem moet op zijn grootst.

Bij mijn westernhoofdstel is het weer anders, ik heb ook maat full, maar de keel riem moet op het laatste gaatje wat er zelfs is bij geprikt. Neusriem zit er niet aan dus daar hebben we ook geen last van.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:34

Misschien off topic, maar ben wel benieuwd hoe die neusriemen bij Fjorden staan eigenlijk.
Iemand foto;s?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:24

Iris heeft altijd maat full [met alles, behalve peesbeschermers maar daar gaat dit topic niet over]
ik heb eigenlijk nog nooit problemen ermee gehad.
maar verschilt een mexicaanse neusriem dan zo qua maat dan een normale neusriem?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:04

Eerste gedachte: Je kunt er toch gewoon gaatjes bij in prikken?? Doen we hier ook altijd...

Eigenlijk zouden er speciale fjordenhoofdstellen op de markt gebracht moeten worden. Dat geheister altijd Tong uitsteken

@Marleen: Moet je Miekjuh desnoods eens PBen, die heeft tijdje een bij Reinar om gehad!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:10

Bella schreef:
Eigenlijk zouden er speciale fjordenhoofdstellen op de markt gebracht moeten worden. Dat geheister altijd Tong uitsteken

Hahaha precies, qua alles eigenlijk Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 13:49

Dat vind ik dus ook (speciale fjordenhoofdstel). In het Full hoofdstel kan ik gaatjes bijprikken,maar in het Cob hoofdstel niet. Maar ik moet hem dus eerst weer omruilen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:38

Knipoog goed onthouden in het vervolg dus (doe ik ook al geruime tijd) bij het kopen van een hoofdstel:
- Heb ik maat full? (anders past neusriem niet)
- Kan ik m kleiner maken door gaatjes er bij in te prikken?
- Zitten de bakstukken vervolgens de frontriem in de weg? En zo ja, is hier een oplossing voor of is er een hoofdstel met kleinere bakstukken, maar wel full?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 18:48

Nou ik heb ook maar het Cob hoofdstel teruggebacht. Ik ga wel naar een grotere ruitersportzaak om daar te kijken of er iets past.
Dank jullie wel voor de reacties.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 20:26

Ik heb ook zo een hoofdstel nooit gebruikt hoor. Ik vind die hoofdstellen gewoon niks heb dat hoofdstel ooit eens gekregen maar het paste wel bij een fjord Lachen

bientoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:19

maccie schreef:
ik zou die neusriem lekker aan de kant gooien. zon nuesriem werkt hartstikke sterk in en gebruik je niet alleen omdat je hem mooi en leuk vind.

Hij werkt echt niet heel erg sterk in hoor! Ik rijd er zelf mee op me fjord en ik merk het verschil wel een beetje maar hij werkt echt niet heel sterk in hoor!

Even ontopic: Ik had ook maat full gekocht en ik passen was hij te klein Clown . De winkel had geen extra full dus zijn er gaatjes bij gemaakt en nu gaat het wel Lachen