Veulen schetsen, wat kan ik verwachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kebie

Veulen schetsen, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:23

Voor de fokkers onder ons zal dit gesneden koek zijn, maar voor mij is het mijn eerste veulentje.
Morgen komt de veulencontroleur van het KWPN schetsen en ik ben vergeten te vragen wat hij nu precies komt doen.
Ik wil iig ontheffing aanvragen voor het chippen, dus dat hoeft hij niet te doen. Maar kost het schetsen mij nog geld, buiten de rekening die ik van het KWPN heb ontvangen?
En hoe gaat het schetsen in zijn werk? Kan ik vragen of hij mijn veulen ook lineair scoort? Of moet ik daarvoor iemand anders hebben?

Dit is het betreffende veulie, zonder haar mamma Haha!
Afbeelding

bokjes

Re: Veulen schetsen, wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:29

veulens mogen niet afgespeent worden voordat de schetser is geweest, begrijp niet helemaal ofdat al gebeurt is?

wat betreft het chippen dit zou ik wel door de schetser laten doen als je dit door de DA laat doen komen er weer extra kosten ivm met DNA onderzoek! normaal neemt de schetser een pluk haar mee samen met het chipnummer dit wordt dan in 1 keer in het paspoort gezet. en anders moet je na het chippen bij de DA het paspoort nogmaals retourneren naar het KWPN om dit in het paspoort te laten zetten!

dus ik zou er goed over nadenken.

edit: en voor de rest schrijft hij alle aftekeningen enz op ter controle voor in het paspoort, het stelt dus eigenlijk niet veel voor!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:34

Niets aan toe te voegen, behalve dat het geen extra kosten met zich meebtrengt. Misschien alleen een kopje koffie.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:50

Ze is nog niet afgespeend, dat zonder mamma slaat op de foto Haha!

Het paspoort neemt de veulenschetser dan dus mee neem ik aan?
En ik wil dus niet laten chippen scheldemonde. Zonder de discussie opnieuw op te starten; ik krijg buikpijn bij het idee om een chip in dat kleine nekkie te moeten laten jassen. Ik ga dus voor een DNA bepaling. Als ze dan 4 is, en ik eventueel veel wedstrijden ga rijden kan ik altijd nog een chip laten plaatsen. Maar dan is ze wel al een heel end uitgegroeid.

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:01

kan jou wel begrijpen wat het idee van het chippie betreft maar het is maar zo''n pieterig peuterig klein ding.. en katten krijgen toch ook een chip? zou dat dan niet veel zieliger zijn dan een veulen? die is toch veel groter?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:04

ik snap je ook zeker wel maar volgens mij is de wet nu dat een chip verplicht is en deze dan ook voor de zevende maand geplaatst moet zijn! zou het maar even checken!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:08

Het is ook zo gebeurd dat chippen. Het is mij niet opgevallen dat de veulens er later nog last van hebben gehad. Het inbrengen is een beetje een schok voor ze. Maar dat geldt ook voor volwassen paarden.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem dus niet. Zeker niet als het nu heel veel problemen op gaat leveren.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:09

scheldemonde schreef:
ik snap je ook zeker wel maar volgens mij is de wet nu dat een chip verplicht is en deze dan ook voor de zevende maand geplaatst moet zijn! zou het maar even checken!

Is niet verplicht: http://www.invisio.nl/antichip/

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:15

levi schreef:
scheldemonde schreef:

Is niet verplicht: http://www.invisio.nl/antichip/

oke is verduidelijkend!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:21

[quote="kebieZonder de discussie opnieuw op te starten; ik krijg buikpijn bij het idee om een chip in dat kleine nekkie te moeten laten jassen. Ik ga dus voor een DNA bepaling. Als ze dan 4 is, en ik eventueel veel wedstrijden ga rijden kan ik altijd nog een chip laten plaatsen. Maar dan is ze wel al een heel end uitgegroeid.
[/quote]

Maar te hopen dan dat ze in de tussentijd niet gestolen wordt. Laat je haar wel enten of vind je die (niet eens veel dunnere naald) dan niet zielig?

Knap veulen trouwens!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:37

mmme, ik wilde de discussie dus niet opstarten, maar goed..
1. Je kan wettelijk kiezen voor een DNA bepaling ipv chippen. Het is iets meer gedoe en het kost wat meer maar thats it. Ipv een chipnummer krijgt het veulen nu een DNA nummer in het paspoort. Staat ook zo op de site van het PVV.
2. Omdat IK er buikpijn van krijg, besluit IK om voor het alternatief te gaan. Verder mag iedereen zelf bepalen wat hij wel of niet doet Knipoog
3. Enten doe je bij een veulen in de bil, niet in de hals.....

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:54

Ja hoor, eigen keus. Ik bedoel het niet als verwijt hoor, maar ik zie gewoon niet in waarom je het nu niet wil, maar wel als het paard volwassen is.
Maar het antwoord heb je zelf al gegeven hoor. Van mijn kant verder geen discussie.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 14:06

mbkaatje, een veulen is nog vol op in de groei en in die periode delen cellen zich enorm snel. Normaal gesproken is het bij celdeling al een wondertje dat het zo vaak goed gaat (zonder tumoren en kanker te veroorzaken). Maar ik vind het een risico om dat ook nog eens te gaan belasten met een lichaamsvreemd voorwerp. Eenmaal uitgegroeid is die celdeling lang zo snel niet meer en heb ik er dus wat minder moeite mee.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:21

De schetser is hier net geweest, heeft hier wel gechipt, maar was toch binnen 5 minuten weer weg. Het is dus idd zo gebeurd. Je moet zorgen dat moeder en veulen samen op stal staan. Hij controleert de chip van de moeder, schrijft de kleur en aftekeningen van het veulen op, chipt en trekt wat haren en het is klaar. Bij jou gaat het dus nog sneller Ja
De schetser brengt geen paspoort mee, dat krijg je later pas.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:39

chip van de moeder is bij mij niet gecontroleerd. Wel de chip bij de kleine, waar ik ook eerst beetje tegen op zag. Maar het is echt ienimienie wat er in gaat en zó gebeurt.

van het stamboek krijg je later het papier en paspoort (bij mij is 10 aug gecontroleerd en gisteren papier + paspoort gekregen) Overigs gaat bij mij het papier + paspoort weer terug want de aftekeningen zijn niet goed en de kleur is verkeerd opgeschreven. En daar ben ik een miep in dus het gaat terug Clown

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:44

Ik heb begrepen (verbeter me maar als ik fout zit) dat als je veulen/paard niet gechipt is je het dier ook niet over de weg mag vervoeren.

Kun je wel zeggen dat je dat niet doet, maar stel nu eens dat er iets gebeurd en je moet naar een kliniek.... of het moet naar een opfok adres.... of een ander weiland...
Wat dan?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:56

Karinna, het is chippen OF DNA bepalen. Dus geen problemen met vervoer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:59

nee, maar je moet wel wachten tot je je paspoort hebt voordat je hem mag vervoeren toch?
Die word normaliteit altijd later verzonden.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:09

kebie schreef:
Karinna, het is chippen OF DNA bepalen. Dus geen problemen met vervoer.

Maar als het DNA bepaald is, hoe checken ze dat dan als ze jouw paard controleren?

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:22

mooie dier Haha!
maar een veulen in zijn bil enten nog nooit van gehoord wordt hier altijd in de hals geent Verward .

gr gemma