Valkkleur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Valkkleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 13:14

Een kennis van mij heeft 2 paarden, een schimmel en een palomino. Hij zou bij beide graag een valkkleurig veulen willen maar moet hij dan met een valkkleurige hengst dekken of juist niet? Hoeveel kans heeft hij dan op welke kleur? En zijn er eigenlijk wel valkhengsten met een schofthoogte van minimaal 1.60 m?

De moeder van de palomino was een vos en de vader palomino. De moeder van de schimmel was bruin en de vader schimmel.

hananya

Re: Valkkleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:12

Wij hebben eens een zweetvos gehad en daar een zwarte hengst opgezet. Daar kwam een valkkleurige uit...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:24

Welke hengst was dat?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:25

ik zou als ik jou was eens google opstarten. Op internet staan hele sites en artikelen over de vererving van kleuren bij paarden Ja

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:34

Dat heb ik al gedaan maar ik snap er niet veel van. Ik ben alleen wijzer geworden dat valk bruin is met een verdunningsfactor. Dus als je een bruin paard hebt en die dekt met een cremello krijg je een valk maar hij heeft een palomino en een schimmel.

En valkhengsten boven de 1.60 m kan ik al helemaal niet vinden

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:46

Om een valk uit de palominomerrie te krijgen, kun je ook een bruine hengst nemen. 50% kans dat de palominomerrie haar verdunningsgen doorgeeft aan haar veulen.

Bij de schimmel is het wat complexer, er is 50% kans dat het veulen schimmel wordt. Heeft de schimmel al het verdunningsgen of niet (wat is de geboortekleur van de schimmel) ? Indien ze dit niet heeft, moet je om een valk te fokken inderdaad naar een hengst met verdunningsfactor.

Toch raad ik je kennis aan in eerste instantie te kijken naar de goede / minder goede eigenschappen van haar paarden en op basis daarvan een hengst bij de merrie te kiezen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 15:54

De schimmel is bruin geboren dus dat is misschien wel een voordeel?

Tuurlijk kijkt hij ook of de hengst qua bouw en gangen ed bij de merrie past.

Maar kent iemand een goedgekeurde dekhengst met een valkkleur boven de 1.60m? Of zijn die er niet?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:19

GreyHorses schreef:
Welke hengst was dat?

Gran Corrado met een Peter Pan merrie..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:03

Gran Corrado was geen zwarte hengst maar een zwartbruine en hij voer bij mijn weten niet een verdunningsfactor anders waren er van hem wel meer valken geboren. Misschien dan van moederszijde. Maar dan ook niet van Peter Pan want die is gewoon bruin. Er zijn geen KWPN hengsten die de verdunningsfactor dragen. Die waren er wel bv Modern en Kentucky Boy , beide tuigers , de een afgekeurd de ander overleden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:13

hananya schreef:
Wij hebben eens een zweetvos gehad en daar een zwarte hengst opgezet. Daar kwam een valkkleurige uit...

Kan niet. Dan moet die zweetvos een donkere palomino zijn geweest. Eén van beide ouders moet een verdunningsfactor meenemen.

Om uit een palomino een valk te fokken kun je óf een homozygoot zwarte (die dus geen vos vererfd) of een homozygoot bruine (die dus geen vos vererft) kiezen. Je hebt dan 50% kans op een valk, 50% kans op een bruine. Met fokken met een valk heb je óók nooit meer kans dan 50% op valk, dat vergroot je kansen dus niet. Je hebt daarnaast 25% kans op een perlino (dubbel verdund bruin, ziet er vaal-/geelwit uit met blauwe ogen) en 25% kans op gewoon bruin (of vos, afhankelijk van of zo'n valk evt ook vosfactor draagt)

Om uit de schimmel een valk te fokken moet je er een 'verdunde' op zetten. Je zou er een perlino op kunnen zetten, dan heb je 100% kans op een enkelverdund paard (afhankelijk van of de schimmel homozygoot bruin is of niet, en of die hypothetische perlino evt homozygoot bruin is wordt dat dan 100% valk of evt 50% palomino, 50% valk). Daarnaast heb je dan 50% kans dat het valkveulen alsnog schimmel wordt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:15

flyfly schreef:
Gran Corrado was geen zwarte hengst maar een zwartbruine en hij voer bij mijn weten niet een verdunningsfactor anders waren er van hem wel meer valken geboren.

Verdunningsfactor is altijd zichtbaar. Een zwartbruine zou met een verdunningsfactor een donkere valk zijn, en dat is heel goed te onderscheiden van een zwartbruine. Maw, je hoeft dus niet naar nakomelingen te kijken om te bepalen of een paard een verdunningsfactor heeft. Niet zichtbaar = niet vererven.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 17:20

Zijn er goedgekeurde perlino hengsten?

En hoe kan ik weten of ze homozygoot bruin was toen ze geboren werd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:26

Dat kan alleen via testen en kijken naar haar voorouders. Als zij bijv. 3 generaties alleen bruinen heeft gehad, aan beide zijden, alle takken heb je vrij grote kans dat zij homozygoot is.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:49

Voor de palomino moet je een homozygote bruine hengst nemen dan weet je zeker dat je een bruin veulen krijgt.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:47

Ibbel schreef:
hananya schreef:

Kan niet. Dan moet die zweetvos een donkere palomino zijn geweest. Eén van beide ouders moet een verdunningsfactor meenemen.

Om uit een palomino een valk te fokken kun je óf een homozygoot zwarte (die dus geen vos vererfd) of een homozygoot bruine (die dus geen vos vererft) kiezen. Je hebt dan 50% kans op een valk, 50% kans op een bruine. Met fokken met een valk heb je óók nooit meer kans dan 50% op valk, dat vergroot je kansen dus niet. Je hebt daarnaast 25% kans op een perlino (dubbel verdund bruin, ziet er vaal-/geelwit uit met blauwe ogen) en 25% kans op gewoon bruin (of vos, afhankelijk van of zo'n valk evt ook vosfactor draagt)

Om uit de schimmel een valk te fokken moet je er een 'verdunde' op zetten. Je zou er een perlino op kunnen zetten, dan heb je 100% kans op een enkelverdund paard (afhankelijk van of de schimmel homozygoot bruin is of niet, en of die hypothetische perlino evt homozygoot bruin is wordt dat dan 100% valk of evt 50% palomino, 50% valk). Daarnaast heb je dan 50% kans dat het valkveulen alsnog schimmel wordt.

Ik ga eens kijken of ik foto's kan vinden... Een gele met zwarte manen en staart is naar mijn weten een valk of heb ik dat nu mis... Verward
Een foto van de merrie staat in mijn proiel. Ik zal eens kijken of ik een betere kan vinden... En op papier (paspoort, startkaart) was het toch echt een zweetvos

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:16

Bedoel je Ottoline Slottie , die is gewoon vos , niks geen palomino aan zo te zien.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 07:12

Een lichtbruine kan ook gelig kleuren, maar mist het verdunningsgen. Ik ben benieuwd naar je foto's.