Mensen met een kruising arabier met spaans paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Mensen met een kruising arabier met spaans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:41

Hallo!

Daar ben ik nou eens benieuwd naar. Lijkt me een heel mooie combinatie maar ik ken niemand met zo'n paardje, jullie wel? En hebben jullie ook foto's?

Alvast bedankt! Haha!

Amable

Re: Mensen met een kruising arabier met spaans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:51

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:09

Wat een apart diertje zeg! Zachte uitstraling en toch een heel krachtige body..
Ken je er nog meer?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:21

www.balingehof.nl heeft zo'n dier in training gehad via bit. Hij heet Devoto, bij nieuws staat zijn training beschreven en bij foto's staan ook foto's van hem. Meer ken ik er volgens mij niet Knipoog

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:11

Ik heb geen kruising maar wel een Spaanse Arabische volbloed

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:46

In Duitsland schijnen ze deze veel te fokken en ze schijnen echt goudgeld te kosten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:51

ik ken een hele kudde.een vriendin van mij heeft een kudde die in spanje in het wild leeft.haar hengst een volbloed arabier heeft wilde paarden gedekt.Nu leeft er dus een kudde arabierxpre.Ik heb de foto's op een cd staan en heb die uitgeleend als ik hem terug heb zal ik eens zien of ik er kan plaatsen.Ze zoekt trouwens voor enkele paarden nog een goed tehuis.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 20:58

In Duitsland duur? Het is toch een kruising...dan is het meestal iets minder goudgeld waard he?
Silvana: ik ben heel benieuwd naar die foto's! Hoe hoog zijn ze ongeveer? Nou ja, kun je wat meer over ze vertellen?

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:10

het is een kruising die toch een naam heeft gekregen, en daardoor een soort "nieuw' ras is. het heet een Crusado en wordt veelal gebruikt voor de Hogeschooldressuur en de dressuursport. Mooie, maar vooral dure paarden, die net niet het goede van beide rassen hebben, vind ik persoonlijk.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:22

Hazzebaz schreef:
het is een kruising die toch een naam heeft gekregen, en daardoor een soort "nieuw' ras is. het heet een Crusado en wordt veelal gebruikt voor de Hogeschooldressuur en de dressuursport. Mooie, maar vooral dure paarden, die net niet het goede van beide rassen hebben, vind ik persoonlijk.

De originele naam voor een kruising arabier met PRE is een hispano araber.
Een crusado is niets anders dan een kruising tussen een PRE en een ander ras (of geen ras) paard. Het kan zelfs gekruist zijn met een ezel (bijv. Abraham van showstal Penthesileia).

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 15:46

Aha, jullie weten er wel meer van he? Dus wat ik denk leuk te vinden heeft een Hispano Arabier.

Hazzebaz: wat zie jij vooral aan deze paarden wat jou niet bevalt? Ben wel benieuwd!

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:44

Ik heb ze veel gezien in Spanje en hebben er zelf , genaamd El Guapo, ook eentje; endurance klasse III startgerechtigd en in mei nog de klasse T2-Individueel en de POR gewonnen van het TREC evenement te Eersel.

Super paarden, maar je moet wel geven en nemen, qua bouw, gangwerk en op sommige tijden karakter. Hierbij mijn + en - (een ervaart het als + ander als -) met erachter in haakjes of El Guapo dat ook heeft of niet.

- veel kniehef (wel)
- soms misschien te brede body op te dunne pootjes (niet)
- overbouwd (wel)
- hoeven niet altijd OK qua stand en hoornkwaliteit (wel)
- tegelijk angstig en dominant karakter (wel)
- werklustig en gaan voor je door het vuur, althans meestal (wel)
- taai, kunnen gerust hele winter buiten staan zonder deken (wel)
- hoeven maar weinig voer, snel te dik (wel)
- soms wat stijf in het begin, na opwarming zeer lenig (wel)
- kunnen slecht tegen hitte (boven 20 graden) (wel)
- geen veelzijdig sportpaard qua bouw (te zwaar gespierd); wel veelzijdig sportpaard qua karakter, vindt alles leuk (wel)

nasheeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:47

Elskevree schreef:
Hazzebaz schreef:

Een crusado is niets anders dan een kruising tussen een PRE en een ander ras (of geen ras) paard. Het kan zelfs gekruist zijn met een ezel (bijv. Abraham van showstal Penthesileia).

Volgens fokkers van de PRE en aanverwanten; en boek van Marc de Brossia (o.i.d.) is een Cruzado een PRE X Anglo-Arabier of Engels volbloed, deze kruising gebruiken ze bij Doma Vaquera, Spaanse variant op reining, ze zijn langgelijnder en minder zwaar bespierd dan PRE. Bij Doma Vaquera paarden worden vaak de manen afgeschoren en de staart gecoupeerd. Daar kun je de Cruzado wellicht ook aan herkennen. Ik heb ze gezien tijdens de Doma Vaquera wedstrijden in Jerez 2004 en bij de Real Escuela.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:03

nasheeta schreef:
Elskevree schreef:

Volgens fokkers van de PRE en aanverwanten; en boek van Marc de Brossia (o.i.d.) is een Cruzado een PRE X Anglo-Arabier of Engels volbloed, deze kruising gebruiken ze bij Doma Vaquera, Spaanse variant op reining, ze zijn langgelijnder en minder zwaar bespierd dan PRE. Bij Doma Vaquera paarden worden vaak de manen afgeschoren en de staart gecoupeerd. Daar kun je de Cruzado wellicht ook aan herkennen. Ik heb ze gezien tijdens de Doma Vaquera wedstrijden in Jerez 2004 en bij de Real Escuela.

Een cruzado kan idd een PRE * Anglo-Arabier * Engels volbloed zijn (meestal zitten alle 3 de soorten verwerkt in de fok voor DV paarden).

Echter het woord Cruzado is een verzamelnaam voor alles wat 50% (goedgekeurd) PRE-bloed bevat. Zo kan hier in Nederland een Cruzado papier afgegeven worden door de vereniging waarvan 1 van de ouders een goedgekeurde PRE is en de andere ouder bijv. een Fries, een arabier, een new forest een kwpn-er is. In Spanje bestaat dezelfde mogelijkheid om Cruzado papieren aan te vragen bij alle nakomelingen van een goedgekeurde PRE.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:22

Hai, mijn oog viel op dit topic omdat ik zelf een cruzado heb. Haha!
De mijne is geen andalusier x arabier (sorry!) maar andalusier x kwpn.

Ik las dan ook met verbazing dat Hazzebaz meent dat cruzado´s net niet het goede van beide rassen hebben. Mijn vraag is dan ook:
Hoezo, waar is dat op gebaseerd?
Misschien kan ik er nog iets van leren om rekening mee te houden gezien de training ed! Ik hoor dan ook graag je antwoord want mijn visie op mijn cruzado is toch anders! Maar ja, iedereen is natuurlijk trots op z´n eigen paardje Bloos ! (vandaar de foto *LOL* !)
Afbeelding

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:35

vind het eerste paard echt een prachtig ding !! wat een uitstraling !!!!

natuurlijk is jou cruzado ook een lekker ding Knipoog