Wie kan me wat wijzer maken over Sonny af Hojmark

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Wie kan me wat wijzer maken over Sonny af Hojmark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 18:44

Dit moet een NRPS Hengst zijn uit 1977
Ik ben benieuwd naar een afbeelding en vraag me af of het mogelijk is dat hij 4 jaar geleden nog dekte.
Ik weet echt niets dus ik vraag me af : Springen/dressuur/tuig of anders
Waarom was deze hengst populair.

unamie

Re: Wie kan me wat wijzer maken over Sonny af Hojmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:07

Sonny was geen NRPS hengst maar een Deens gefokte appaloosa hengst
was vos panterbont en 1.68 hoog
dit is hem
Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:41

Correctie: knabstrupper

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:27

En hij stond bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren en hij was blind,ze hadden daar geloof ik nog een zoon/kleinzoon van hem een paar jaar geleden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:09

Elisa2 schreef:
En hij stond bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren en hij was blind,ze hadden daar geloof ik nog een zoon/kleinzoon van hem een paar jaar geleden.

klopt dat was Palousa Santos
is in 2002 afgekeurd wegens niet tonen van de volledige collectie afstammelingen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:30

Oja zo heette ie ja,maar vlgs mij was Sonny niet uit 1977,mischien heb ik ergens nog wel een oud hengstenboekje staan waar ie in staat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 08:39

Stukje uit het Appaloosanieuws nr 3 uit 1996:

Citaat:
Sonny af Hojmark 149 S keur
De vospanterbonte hengst van de nieuwe heuvel te Lunteren voldoet ook ruim aan de eisen voor het predicaat Pref. Diletto en Sander van de Hoefstal zijn goedgekeurd zonen van Sonny. Paloosa, Flokje, Heidi van V, Ramona, Soleil, blacklight, Anousca, Rosalinda van Cordula’s Hoeve en tanja zijn allen sterdochters van de hengst. Met deze afstammelingen komt hij al aan 24 punten en voldoet aan de eisen voor het preferentschap.

Ik heb dus weer een dochter van Blacklight, en Blacklight is een Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark. Foto in mijn profiel.

Stukje over zijn overlijden uit appaloosanieuws nummer 6, 1996

Citaat:
Deze 19 jaar oude vospanterbonte hengst heeft men na het afgelopen dekseizoen in laten slapen. Stal De Nieuwe heuvel uit Lunteren was de eigenaar van deze keur, preferente hengst. Sonny af Hojmark werd in alle rubrieken bovenaan geplaatst zowel aan de hand als onder het zadel. Sonny af Hojmark was een buitengewoon veelzijdig rijpaard, hij behaalde met verschillende berijders, waaronder Alex van Silfhout, Graadje Roskam, Judith Sanders en Aris van Manen de ZZ-dressuur. Alex van Silfhout behaalde ook het M Springen met deze hengst. Sonny af Hojmark beschikte over een internationaal F.E.I.-paspoort. Hij werd veel ingezet voor de voltige, hij beschikte over een goede stap en draf en een regelmatige galop. En bezat tevens een braaf karakter wat zeer belangrijk is voor de voltige-sport. In 1993 werd er een veulen van Sonny jeugdkampioen en reservekampioen, en ook het mooist getekende veulen was een jonge Sonny. Diletto is een goedgekeurd zoon van Sonny af Hojmark.
Sonny af Hojmark dekte in 1983 t/m 1995 totaal 428 nerries waarvan er 186 werden geregistreerd. In 1992 kreeg de hengst op 15 jarige leeftijd het fel begeerde keur predicaat. In 1995 zag de hengst er volgens het keuringsrapport nog prima uit en kreeg hij wederom een goedkeuringstermijn van 3 jaar. Ook werd hem in 1995 het predicaat Preferent toegekend. Helaas heeft hij deze 3 jaren niet kunnen volmaken, zijn dood is een groot verlies voor de toch al beperkte hengstenstapel in deze grote maat.

En nog enkele foto's van hem, kwaliteit is helaas niet al te best.

Afbeelding

Afbeelding

Er lopen nakomelingen (weet even niet of het directe of indirecte zijn) nakomelingen van hem rond bij de NRPS. De kampioensmerrie van dit jaar Isala's Solène stamt er ook van af in ieder geval.
Hij is in 1996 overleden, dus 4 jaar geleden kan hij niet gedekt hebben. In de appaloosa-fokkerij wordt niet met diepvries gewerkt.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:08

marie er staat een kleinkind van sonny op stal bij jou de mijne namelijk !!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 20:46

Geweldige informatie, ben helemaal op de hoogte. Gullie wit de ge bedankt zei...
(vert. bedankt allemaal)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:21

Bij ons op stal heeft jaren geleden ook een afstammeling van deze hengst op stal gestaan. De merrie heette Spikkel en is uiteindelijk richting Apeldoorn vertrokken. Ze heeft meerdere veulens gekregen, waarvan ik er 2 heb gezien en beiden ook apaloosa-getekend, net zoals Spikkel zelf.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:40

Wij hebben een zoon en kleinzoon van deze hengst

Soof_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:37

Mijn pony is ook een volle zoon van sonny!!! Is er iemand die nog meer foto's van Sonny heeft? Ben benieuwd

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:20

Ik moet nog wel foto's van hem hebben, maar dan moet ik echt gaan spitten.
Zelf was Sonny de opa van mijn merrie (die heb ik inmiddels verkocht) en dus de overgrootvader van mijn ruin nu.
Sonny dekte 4 jaar geleden al niet meer en inderdaad hij stond op de nieuwe Heuvel, waar zowel met hem gedressuurd als gesprongen werd.
De hengst was vooral populair vanwege zijn stokmaat, hij was de enige hengst met maat die dit ook doorgaf, daarbij was hij mooi getekend en gaf zijn karakter en bewegingen goed door.

De hengst palousa Santos stamt niet af van Sonny maar was wel de opvolger (als appaloosa hengst) op de nieuwe heuvel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:58

Over maat doorgeven zou ik die uitspraak nu niet doen. Knipoog Wat mij opvalt als ik de diverse nakomelingen uit pluis is dat hij voornamelijk nakomelingen onder de 1.60m heeft gegeven. Over het algemeen kun je zeggen dat hij de maat van de moeder fokte. Moeder van 1.57m, dan was de nakomeling niet volgens verwachting 1.63m maar ook 1.57m. Knipoog Wel was Sonny uitermate populair, en dat is nog terug te zien, veel appaloosa's grote en kleine maat stammen van hem af.

Palousa Santos is een afstamming van de Saint Urus 'dOlympe en was 1 van de weinige grote maat hengsten die Sonny vrij waren. (Let op, was, nu zijn er weer een aantal bijgekomen. Knipoog )

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:12

mijn paardje is ook een bewijs er van verwachte stokmaat 165 hij is maar 156 geworden (maar dan is zij wel een klein zoon )

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:16

Wij hebben ook een Sonny, zij is 'maar' 1.61.. maar wel vos met witte vlekjes Haha!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:42

onze sonny 1.70!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:15

Tja, je hebt natuurlijk uitzonderingen. Maar kijk maar eens in de appaloosa-database naar de stokmaten van de nakomelingen. Bijvoorbeeld Flokje, moeder van Michael. Ze is zelf 1.58m, Miranda is 1.56m en Sonny 1.68m.
Dan Blacklight, inteelt, is Sonny x Sonny, dochter van Flokje uit Sonny. Hoogte.....1.56m.
Diletto, stokmaat 1.57m. Stokmaat van moeder weet ik niet, maar de vader van de moeder was 1.55m.
Aritha, stokmaat van 1.51m. De moeder (Saritha) is 1.50m.
Soleil, 1.55m. Moeder weet ik zo niet, maar daar de moeder van is 1.56m.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tong uitsteken

Soof_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:25

Mijn pony is een volle zoon van Sonny en is ook maar 1.56!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:28

Tja maar tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er werd ook vooral met kleine merries gedekt. Ik toch meerdere nakomelingen die wel 1,60 over daarboven kwamen.
Daarbij Hertog-Jan was weer 1,65 met een moeder van 1,60 en diletto van 1,57 dus, en een zoon van hertog-jan met een moeder van 1,53 is toch ook 1,60 geworden (king of oberon).
Ik vind dus wel dat Sonny vergrootte Lachen

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:30

Is natuurlijk ook belangrijk welke stokmaat je verwacht als de moeder onder de 1,60(of kleiner) is en de vader dus 1,68.
De 1 is tevreden als ie de 1,60 haalt de anders vind 1,55 te klein gebleven als er gefokt is met een merrie van 1,50.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 04:20

Er werd voornamelijk met kleine merries gedekt omdat het stamboek weinig anders had. Knipoog We willen groter, Sonny leek daar ideaal voor. Maar als je er eentje van 1.55m met eentje van 1.68m kruist verwacht je een stokmaat van zo'n 1.61m, en niet weer 1.55m.
Ook in de 2de generatie komt het niet door. Je noemt als voorbeeld Hertog Jan, maar hoe groot was de moeder van Hertog Jan? Hoe weet je of zijn maat te maken heeft met Sonny? Kan het ook niet van B.Raimond afkomen, of Ramzes?
Aan de moeder van mijn merrie is goed te zien dat hij geen terugslag geeft op latere generaties, dat is tenslotte een Sonny x Sonny. Zie hierboven, Blacklight. Ook op mijn merrie geen terugslag, die is kleiner gebleven als de verwachte stokmaat (gemiddelde van stokmaat van ouders). En daar de nakomelingen van worden ook niet groter.

En over het algemeen ga je bij verwachte stokmaat uit van het gemiddelde van de ouders. Knipoog Doet het stamboek bijvoorbeeld ook bij maatindelingen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 07:20

De moeder van Hertog jan was 1,60 (charlotte) en tuurlijk weet ik niet of het te maken heeft met Sonny, maar als je in de bloedlijn terug gaat, zie je dat een merrie van 1,60 met een hengst van 1,57 toch een nakomeling van 1,65 gegeven heeft, Charlotte heeft ook meerdere kleine nakomelingen gegeven.
Hertog-Jan daarintegen gaf bij de hengstveulens wel weer maat door.

Het is indaad waar dat er vooral veel kleine merries waren en dus met Sonny gedacht werd maat erin te fokken.
Maar dat is het nu juist met fokken, het veulen krijgt zowel genen van moeder als vader mee en er is dus geen garantie dat je altijd vergrotend fokt.
Ik zie dat b.v heel goed bij de hengst ferro, daar zie je veel e-ponies van maar ook weer paarden van 1,70, is ook maar net welke merrie je gebruikt, en uitzonderingen hou je altijd.

Overigens bij inteelt kun je ook een terugslag krijgen op de stokmaat, dat zie ik wel bij de appaloosa merrie die ik toen had.