Nadeel is dat het niet altijd zo rooskleurig is als wordt voorgesteld ... Je doet dus de hele procedure zoals bij een gewone dek ...scannen ,insimineren ,kijken of de ovulatie heeft plaatsgevonden en dan op dag 9 spoelen ..;onder microscopische begeleiding wordt dan gekeken of er een bevrucht eitje is gewonnen ..zoja wordt deze in de baarmoeder ingeplant van een draagmoeder die een gelijklopende cyclus heeft met de donormerrie ..er wordt dan wel alijd beweerd dat het super is voor merries die in de sport lopen maar het blijft toch plannen ...namalijk met dekken ,scannen en spoelen ( zo werd er dit weekend rech voor mijn neus een merrie gespoeld op een internationaal concours want tja het is dag 9
) kan me niet echt inbeelden dat dit pretig is voor de merrie maar ja soms gaat het kost wat kost ..
Nog een nadeel is de prijs ..reken alles bij elkaar op een 4000€ + je dekgeld
je mag je ook niet teveel hechten aan de draagmoeder ,dat zijn in de meeste gevallen slachtpaarden en die soms nog niet eens een veulen hebben gehad dus het is ook maar afwachten hoe het allemaal loopt heb ook gehoord dat het met supergevoelige merries geen aanrader is ..zo'n merries voelen dat er hun iets afgenomen wordt en gaan dan juist slechter presteren en hormonen gaan opspelen .
verder heb je een goede merrie dan wil je eigenlijk dat ze het veulen zelf opvoed en zo haar karakter doorgeeft aan haar nakomelingen en dat heb je dan niet met die draagmerries .
maar als ik zo om me heen kijk dan is het wel big bussiness want op diverse veilingen worden nu embryo's aangeboden uit merries waarbij ik het nooit zou doen ....bvb zussen van ..,ed ..een vereiste zou bij mij zijn een merrie die echt hoog in de sport gelopen heeft ,of een heel aantal interrressante nakomelingen heeft lopen ..anders worden er nog meer salamipaarden geboren en dat is niet de bedoeling als is het bij ET dan best dure salami