Predikaten bij een merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Predikaten bij een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 11:20

Hoi,

Ik rijd op dit moment een merrie in de dressuur, waarbij we eraan zitten te denken om volgend jaar te laten dekken. Nu zou het natuurlijk mooi zijn als ze predikaten heeft. Een sterpredikaat weet ik hoe het werkt, verder weet ik het niet. Wij zaten er vooral aan te denken om te proberen of een sportpredikaat gaat lukken. Weten jullie er meer van?

Suzanne F.

Re: Predikaten bij een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:59

Sportpredikaat is voor de dressuur Z2+1

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:43

ik denk dat alleen een sportpredikaat niet erg waardevol is. Pas als het minimaal een stermerrie is dan heeft een sportpredikaat meerwaarde.
Is de merrie al wel in het stamboek opgenomen?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:53

shan schreef:
ik denk dat alleen een sportpredikaat niet erg waardevol is. Pas als het minimaal een stermerrie is dan heeft een sportpredikaat meerwaarde.

Ze staan in reg. B.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:11

shan schreef:

Ik hecht persoonlijk meer waarde aan sport en prok dan aan ster Ja

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:43

shan schreef:

Ik denk dat velen hier jouw mening niet delen.

Een paard fok je immers om ermee te rijden, niet om aan een touwtje te lopen.

Ik zou jouw stelling anders willen formuleren. "Ster is een meerwaarde voor een merrie die reeds het sport predikaat had" Knipoog

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 07:29

Jan_VT schreef:
shan schreef:

Ik denk dat velen hier jouw mening niet delen.

Een paard fok je immers om ermee te rijden, niet om aan een touwtje te lopen.

Ik zou jouw stelling anders willen formuleren. "Ster is een meerwaarde voor een merrie die reeds het sport predikaat had" Knipoog

Daar ben ik het mee eens...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:33

Als ze in reg. B staat is ster en keur enzo al onhaalbaar, dan blijft alleen sport en prok nog over.

Sport is altijd minimaal Z met wp. Alleen voor de dressuur weet ik zeker dat het Z2 +1 is.
Prok is de rontgenologische keuring.
Meer zijn er voor de merrie zelf niet.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:36

shan schreef:

echt onzin....

ik heb liever een merrie met 4 keer sport( liefst springen) op rij in de moederlijn dan 4 keer ster.....

bij alleen ster vraag ik me altijd af waarom niet keur of elite?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:13

Het is voor de fokkerij allebei belangrijk. Als je 4 generaties sportpredikaten hebt is dat natuurlijk heel mooi, maar als ze je daardoor elke generatie achteruit ga op exterieur, vind ik het een slechte zaak.
Aan de andere kant kan je 4 generaties stermerries hebben, maar als dt geen sportpaarden zijn of als daar geen sportpaarden uit komen, vind ik het ook een slechte zaak.
Ik kan dus niet zeggen wat zwaarder weegt, het moet een combinatie zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:38

Ik weet uit ervaringen van mensen uit mijn nabije omgeving, dat een veulen veel makkelijker te verkopen is uit een stermerrie, dan uit een merrie met een sportpredikaat.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 21:39

Oké, het lijkt me duidelijk dat de meningen over de predikaten verschillen. Maakt mij niks uit, in dit geval kan ik namelijk toch niet aan een sterpredikaat bij dit paard komen. Of wel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:41

Reg. b kan geen ster of keur worden, wel prok, sport, preferent en prestatie predikaten ontvangen.

@ dat zegt misschien meer over jou nabije omgeving Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 21:57

om je eerlijk de waarheid te zeggen, zegt een Z1 paard me ook niet zoveel. Ieder gezond paard kan Z worden (dit zijn niet mijn woorden, maar dit is de algemene opvatting, voordat er weer iets hatelijks komt.) Daar hoef je niet echt een super merrie voor te hebben, er zit dus ook wel iets in.
Probeer maar eens een veulen te laten selecteren voor een veulenveiling uit een luxe merrie met een best papier, maar met alleen met sportpredikaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:01

Dat gebeurt, er zijn er ook geselecteerd uit een reg. a en vb merries. Stamboekmerries met een moeder die ster wasen verder niks. Er zijn ook veulens geselecteerd met een predikaat loze moederlijn. Dát zijn veilingmeesters waarbij er écht naar het veulen wordt gekeken en niet zoals sommige doen: Berg met predikaten verzekerd je een plaatsje waardoor er een bagger veulen staat.

Voor sportpredikaat is het toch minimaal Z2 +1 of Zspr +6. Schijnbaar is dit toch voor een hoop paarden niet haalbaar, want er zijn er zat die rondlopen zónder dat predikaat.

Ik hecht meer waarde aan sport,prestatie, prok daarna elite(keur), ster en preferent. Mooie paarden fokken is tegenwoordig niet zo moeilijk, of ze dan ook nog eens kunnen lopen schijnt tegenwoordig steeds moeilijk/slechter te worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:08

ze komen niet eens kijken!
Ik zie trouwens ook zat paarden die lelijk zijn en die ook niet kunnen lopen en toch nog Z geworden zijn. Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:14

shan schreef:
ze komen niet eens kijken!
Ik zie trouwens ook zat paarden die lelijk zijn en die ook niet kunnen lopen en toch nog Z geworden zijn. Haha!

heb je het hier over de dressuur......?

meestal is het zo dat elk Z springpaard op zn sloffen Z dressuur loopt, andersom niet...

het het sportpredikaat springen is IMO dan ook waardevoller dan het sport dressuur predikaat....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:19

Ik heb het over dressuur ja, sorry.
ik ben het wel met je eens.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:58

Naar mijn mening kunnen de meeste paarden de Z-dressuur inderdaad wel halen, dus de meeste ook wel het sportpredikaat. Maar niet elke fokker heeft de mogelijkheid om zijn merrie in de sport uit te laten brengen als je zelf niet (goed genoeg) kan rijden. De kosten lopen elke keer onwijs op. Je moet ze klaar maken voor de keuring, zadelmak, IBOP, de sport in, dekgeld en ga zo maar door.
Dus als een merrie helemaal geen predikaten heeft, kan dat ook nog de reden zijn. Het is in ieder geval altijd de moeite waard om verder te vragen of te kijken. Het preferent- en/of prestatieschap is dan weer een goeie graadmeter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 11:49

mbkaatje schreef:
Het preferent- en/of prestatieschap is dan weer een goeie graadmeter.

Ja maar dat is weer pas vanaf een jaar 8 aan de orde en dan moeten ze wel volop voor de fok gebruikt zijn.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:04

Samsam schreef:
mbkaatje schreef:
Het preferent- en/of prestatieschap is dan weer een goeie graadmeter.

Ja maar dat is weer pas vanaf een jaar 8 aan de orde en dan moeten ze wel volop voor de fok gebruikt zijn.

Daar heb je gelijk in. Het is daarom ook moeilijk vast te stellen wat het beste is qua predikaten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:06

Ligt er aan wat je zoekt *LOL*

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:16

ik vind minimaal ster zowiezo wel belangrijk, dat zegt toch wat over de correctheid van zowel exterieur als beweging van een merrie.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:33

Daar hecht ik ook wel waarden aan, maar er zijn wel eens uitzonderingen. Zelf zou ik ook niet zo snel gaan fokken met een merrie die de ster al niet heeft kunnen halen.

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:33

On topic:
sport dressuur: Z2 +1
sport springen: Z +6
Sport SGW: Z +5

Voor meer info over overige predikaten kan je de stamboekrichtlijnen raadplegen (te downloaden op de site van het KWPN), maar de meeste zijn idd niet haalbaar bij een reg. B registratie.