Spenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 11:41

Hallo bokkers,

Voor mijn veulen is het tijd op gespeend te worden!
Maar het probleem, we hebben een weide, die kunnen we wel afzetten, maar dan zien ze elkaar nog en dan kunnen ze gek worden omdat ze niet kunnen drinken. De andere optie is om het veulentje een week binnen te laten staan, en dan weer vrij te laten. Maar dan is de kans nog aanwezig dat ze nog gaat drinken. Wat zouden jullie doen?
We kunnen het veulentje natuurlijk ook bij iemand anders stallen, maar alleen als het niet anders kan.

lieve groetjes,
Anouk

luna1

Re: Spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:22

als je echt wil spenen zal het veulen buiten gehoor afstand moeten staan dus igg bijiemand anders.
als ze elkaar wel kunnen horen en zien heb je vaak een groot probleem ze zullen waaschijnlijk alles eraan doen om bijelkaar te komen en word het een gevaar voor iedereen.
ik weet het uit eigen ervaring en het is geen pretje als je moeders of kind moet laten hechten of iets omdat je niet de mogelijkheid hebt om goed te spenen.
een veulen moet minstens 2 maanden van zijn moeder weg om er voor te zorgen dat het veulen niet meer zal drinken.
daarnaats moet je een veulen van een paar maanden niet een hele week of meer eenzaam in een stal proppen om dan er vervolgens van uit te gaan dat het niet zal gaan drinken en niet gek wordt van eenzaamheid.
verders vind ik dat je voor dat jeje merrie laat dekken er goed over na moet denken wat je met je veulen wil gaan doen met zicht op het spenen enzz.
ik moet eerlijk zeggen dat het nu een beetje laat is om te gaan nadenken wat je met je veulen aanmoet.
dit is niet om jou aan te vallen of wat maar ik heb verschillende veulens gespeend zien worden,ook op de manier hoe dat jij het wil gaan doen,en dat was geen lolletje.
kortom zorg ervoor dat je een weiland met evt. een stal kan regelen voor je veulen met maatjes,het liefst ook net afgespeende veulens en laat hem/haar dan in ieder geval 2 maanden daar lopen eer dat je hem bij moeders zet.
en met moeder is het igg hetzelfde zorg ervoor dat ze elkaar niet kunnenhoren zien of ruiken en zet haar op een kale weide met weinig gras geen brok en een hoop lliefde dat is wat ze nodig hebben.

gr gemma

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 16:55

Mijn pony kreeg onverwachts een veulen, en het is nog allemaal zo overdonderd. maar ik heb veel aan je tekst.!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 07:50

ik kan me aansluiten bij luna Ja als je geen onnodig gedoe wilt verkopen met alle gevolgen (kwetsuren, psychisch leed etc) vandien, zoek je een weide met stalling en zéker wat gezelschap voor je veulen, buiten gehoor/ruik/zichtafstand van je merrie.
succes!

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:39

Heeft iemand nog ervaring met op een andere manier afspenen? Ik heb bijv gelezen (Emiel Voest - natural horsemanship) dat je ook kunt afspenen door veulen en merrie naast elkaar in de wei te laten staan (met een afscheiding ertussen uiteraard). En het veulen (en eventueel ook de merrie) daar met een ander paard(en) samen laten staan. Dan kunnen merrie en veulen elkaar wel zien, en elkaar zelfs besnuffelen, alleen kan het veulen niet bij de moeder drinken. 's Avonds zou je ze naast elkaar op stal kunnen zetten (ieder eigen stal).

Ik was benieuwd of er iemand is die het zo gedaan heeft. Het zou een stuk minder stres op moeten leveren (en mijn veulen is ook binnenkort aan afspenen toe Lachen

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:56

wij hebben afgelopen week de veultjes (2 stuks) gespeend!

deze zijn wel op hetzelfde bedrijf gebleven!
veulens zijn naar een andergedeelte gegaan ze konden elkaar nog wel horen, en moeders en veulens zijn de eerste dag binnen gebleven!
de moeders zijn de volgende dag de kudde weer in gegaan nog wel een beetje gegil maar inmiddels nog maar eens af en toe.
de veulens zijn nog steeds binnen en gaan in de loop van de week de kudde van de 1 en 2 jarige in!
deze wei ligt aan de andere kant van het bedrijf dus zullen elkaar niet meer zien.

dit gaat altijd prima.....