veulen verkopen voor 50% -> waar op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xtvax

veulen verkopen voor 50% -> waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 17:54

Ik ben bezig met iemand om mijn veulen voor 50% te verkopen.
Waar moet ik op letten bij afspraken maken. Degene die hem voor 50% wil kopen is een bekende hengstenhouderij, dus neem aan dat zij er wel standaard contracten voor hebben....
Mensen met ervaringen, tips.... ik hoor het graag

Venetia

Re: veulen verkopen voor 50% -> waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:56

Die standaard contracten zijn vaak alleen gunstig voor henzelf, dus ga hard de onderhandelingen in en vraag gewoon precies wat je zelf voor ogen had. Laat je niet van de wijs brengen door mooie praatjes omdat het zo'n eer is dat het een goede hengstenhouder is (spreek uit ervaring).

Wij hadden ook zo'n aanbod, maar wij zien ervan af, omdat het niet fokkersvriendelijk genoeg is. Ze hebben al meerdere malen gruwelijk aan onze paarden verdiend terwijl wij een fooi kregen, dat gebeurt ons niet weer. Een goede prijs en nog betere voorwaarden en anders niet.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 08:53

Daarom vraag ik ook advies, zij zijn natuurlijk enorm gelikt daarin. Het voelt inderdaad wel als een eer, dat is het natuurlijk ook, maar het moet niet zo zijn dat ik de kosten betaal en zij straks de winst krijgen. Mocht het contract me niet aanstaan, dan verkoop ik hem misschien wel helemaal.... (dat wilden zij ook wel, maar ik eigenlijk niet). Maar Venetia ... bedankt voor je advies

harryvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:37

zou het gewoon niet doen.
Beter in een keer verkopen voor tevreden geld en laat er een ander maar (on) gelukkig mee worden.
Twee partijen, 1 professional en 1 (vaak emotiegedreven) fokker lijkt me een moeilijk verhaal in het bepalen van het management en het nemen van beslissingen.
Vergeet het ijzer niet te smeden wanneer het heet is. Jaarlingen verkopen moeilijker.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 13:45

persoonlijk zou ik of voor een dikke prijs verkopen of zelf houden....

de "eer"word over het algemeen duur door de fokker betaald....

als je niet helemaal wilt verkopen waarom dan wel voor de helft???

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:52

Snap wel waarom je het wil doen trouwens, en als je goede afspraken maakt kan het best. Maar dan moet je iemand hebben waar je fijn mee kan werken. En een regeling wat ermee gebeurt als ie niet voor de hengstenkeuring kan, bijvoorbeeld. En wat ermee gebeurt als ie goedgekeurd wordt. En wat ermee gebeurt als je wel het traject van de hengstenkeuring ingaat, maar hij wordt het net niet. Ga je dan je deel verkopen, of wil je hem helemaal terug? Zetten jullie hem bij een ruiter? Wat moet je betalen voor het hengstenkeuringstraject (voorbereiding)? Wat gebeurt er als hij wat heeft?
En de opfok, laat je niet beduvelen, max. 2000 euro voor twee jaar opfok. Tegen ons zeiden ze 5000, daar trapten we niet in. Dat zou hij dan voor zijn rekening nemen, en dan lijkt het een goede prijs voor de helft. Ware het niet dat het niet een werkelijke prijs is.

Spreek ook af wie bepaalt welke ruiter/voorbrenger/klaarmaker e.d. er uiteindelijk op/bij komt. Wie de rontgenfoto's maakt en waar, en wat als hij niet goed is.

Er is zoveel te regelen.... Dus denk er zelf gewoon goed over, zodat je goed beslagen ten ijs komt.

Deze rompslomp is iig voor ons de reden ervan af te zien.

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 16:16

Ik wil er niet (veel) meer kosten aan hebben dan de helft van de kosten die ik normaal zou moeten maken voor de opfok tot 3 jarige. Degene in kwestie is zelf ook dierenarts, dus daar mogen mijn inziens ook niet extreem hoge kosten uitkomen. Ook een professionele ruiter is familie... dus die kosten mogen best berekend worden, maar niet te gek. Ga wel een lijstje met vragen opstellen... en dan een afspraak maken deze eens goed door te nemen en op papier te zetten. Meer tips en adviezen zijn nog altijd welkom!

Waarom ik hem voor de helft wil verkopen... blijkbaar ziet deze persoon talent in mijn veulen. En het is echt een bekende naam in de paardenwereld. Mocht er dus iets bijzonders in mijn veulen zitten, dan komt het er bij deze man ook uit.... voor een amateur ruiter en particulier is dat veel moeilijker om eruit te krijgen. Als ik hem helemaal verkoop vind ik het zonde als hij straks echt een toppertje word. Mocht het geen toppertje zijn... nou ja... dan ben ik hopelijk niet meer geld kwijt dan dat ik zou zijn geweest als ik hem 100% zelf zou hebben gehouden.
Tuurlijk.... het is een gok... en het kan minder goed verlopen dan gehoopt...... maar wie niet waagt...wie niet wint.... (maar wel met zo min mogelijk risico's natuurlijk..hihi Knipoog )

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 22:11

Mijn hengstenhouder betaalt alles tot hij wordt klaargemaakt voor de hengstenkeuring dan gaan we delen. Ik heb de eigendomspapieren. Mocht ie t niet redden op de HK dan wordt ie verkocht en delen we het geld.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:39

Die deal werd mij ook voorgesteld maar dat vonden wij een slechte deal. Opfok tot aan hengstenkeuring is max. 2000 euro en dat is te weinig voor de helft van een goed veulen, dan houden we hem liever zelf.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:16

Ho ho, hij heeft óók de helft van het veulen gekocht.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:15

xtvax schreef:
Ik ben bezig met iemand om mijn veulen voor 50% te verkopen.
Waar moet ik op letten bij afspraken maken. Degene die hem voor 50% wil kopen is een bekende hengstenhouderij, dus neem aan dat zij er wel standaard contracten voor hebben....
Mensen met ervaringen, tips.... ik hoor het graag

Je moet er goed aan denken dat wanneer er onvreden is de ondernemerskosten gerechtelijk op kan voeren.
Van uurlonen en km-vergoeding, gangbare pensionkosten ( dus niet de werkelijk voedingskosten) kosten gemaakt door derde. etc.etc.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:37

janderegelaa schreef:

Kijk, dan is het een nette afspraak.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:38

Venetia schreef:
janderegelaa schreef:

Kijk, dan is het een nette afspraak.

Wordt vaak ook pas nadien verrekend. Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:13

Ik kon ook mijn veulen voor 50% verkopen. Een moment dacht ik, ja dat is een eer en ik ben toch voor de helft eigenaar.

Je gaat malen over hoe het contract opgesteld moet worden. Waar ik ook mee zat te dubben is HOE HET WERKT als je het veulen laat VERZEKEREN !? EN WAT ALS er wat gebeurt met het veulen: hoe vindt de uitkering plaats? Misschien voor jou ook dingen om over na te denken. Ik weet het antwoord nog steeds niet. Ik verkoop mijn veulen ook niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:24

ik volg dit even. want voor 50% gekocht waar komt het paard te staan? Bij de hengstenhouder neem ik aan. Dus betaal jij weer stalgeld? Dus de kosten eigenlijk? Hoe moet ik het vervolg dan zien? En wat als een van beiden wil verkopen? Of wil laten ruinen? Wie heeft de doorslaggevende beslissing?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:28

In mijn omgeving zie ik vaak dat een veulen voor de helft naar een hengstenhouder word verkocht, deze zorgt voor stalling, training, en maakt hem helemaal klaar voor de HK. Als fokker heb je er dan eigenlijk geen omkijken meer aan. En ook voordelig voor het paard zelf omdat een hengstenhouder alles net wat profesioneler doet, en natuurlijk ook de naam mee heeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 08:41

Ik betaal niets bij de hengstenhouder.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:40

Fokker79 schreef:
zou het gewoon niet doen.
Beter in een keer verkopen voor tevreden geld en laat er een ander maar (on) gelukkig mee worden.
Twee partijen, 1 professional en 1 (vaak emotiegedreven) fokker lijkt me een moeilijk verhaal in het bepalen van het management en het nemen van beslissingen.
Vergeet het ijzer niet te smeden wanneer het heet is. Jaarlingen verkopen moeilijker.

jupssss Lachen

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:48

Voor 50% een veulen verkopen? Of gewoon voor een goed bedrag verkopen of zelf opfokken. Er zit natuurlijk zoveel hoop en emotie omheen dat het heel leuk klinkt, maar wanneer er zich onverwachte situaties voordoen dan is dat stuk papier een enorme sta in de weg en verwijten over en weer zijn snel gemaakt.

Mijn 5 cent Lachen