IBOP alleen voor professionals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

IBOP alleen voor professionals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 21:08

Mij lijkt het wel leuk om een keer de dressuur IBOP met mijn springpaard te rijden. Ik wil dit dan zelf doen. Op dit moment is mijn 3-jarige nog erg jeugdig, weinig balans, geen ervaring met vreemde omgevingen en proeven rijden. Maar op zich zou ze de gevraagde proef redelijk kunnen lopen mits men niet te streng is op de overgangen (ze komt nog wat over de teugel). Maar ik denk zelf dat je de aanleg al wel kun zien.
Maar het lijkt wel gewoonte te worden om je paard tijdens de ibop ook door een prof te laten rijden. Ben ik dan een uitzondering die het zelf wil doen (voor alle duidelijkheid, ik weet niet of ik het doe, maar als ik het doe, dan doe ik het zelf)? Moet je paard erg ver zijn? Mag een jong paard nog wat slungelig zijn? OF verwachten ze pavo-cup-finale-kwaliteit? Wordt een jong paard (3 of 4 jaar) milder beoordeeld dan een ouder paard?

Anoniem

Re: IBOP alleen voor professionals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:40

Ik weet het niet, als je twijfelt zou ik een jaartje wachten en voor een goed resultaat met een 4 jarige gaan, persoonlijk vind ik het nogal wat op 3 jarige leeftijd.
Ik vind het logisch dat veel 'profs' de paarden een IBOP rijden, want het is eigenlijk een alternatief voor een sportcarriere, dus geschikt voor mensen die zelf niet rijden.

Dees

Re: IBOP alleen voor professionals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:40

IBOP is vooral een momentopname; de jury krijgt een paard te beoordelen dat onder het zadel loopt.
Een GOEDE ruiter kan een paard voordeliger voorstellen dat het misschien in werkelijkheid is. Een NIET ZO BEGAAFDE ruiter kan een goed paard ook zo voorstellen dat het slechter lijkt dan het in werkelijkheid is.

Je doet er dus goed aan je merrie te presenteren onder een GOEDE ruiter. Dat hoeft helemaal geen professional te zijn. Je zou het zelf ook kunnen zijn, of je buurmeisje, of je instructrice. Het is maar net wie jij goed genoeg vind om het mee aan te durven.