hoe lang groeit een paard eigenlijk door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindaranea

hoe lang groeit een paard eigenlijk door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 15:24

Hoi,
Ik ben niet zo van de hele grote paarden, en ik vroeg mij dus af tot hoe lang ze eigenlijk (gemiddeld) doorgroeien. Klopt het dat ze meestal wel tot hun 7e jaar de lucht in gaan? dus als je een 3 jarige van 1.70 koopt, dat ie wel eens rond de 1.80 uit kan komen? of is dat overdrven? ik ben meer van de max 1.75, dus zou ik het dan beter kunnen houden bij paarden die iets kleiner zijn op 3, zeg 1.65 oid?

Heeft iemand ervaring????

Beber

Re: hoe lang groeit een paard eigenlijk door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:21

Ik heb er 1 die als 3 jarige 1.61m was en op 8 jarige leeftijd 1.68m, inmiddels is zij wel uitgegroeid (= nu 10 jaar Haha! ).
Gemiddeld groeien paarden tot hun 5e/6e jaar, maar er zijn uitzonderingen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:20

Mijn vrienden hebben er een ruin - heb ik gefokt - was met 8 jaar 166,5cm, heeft een jaar rust gehad (ruiter geopereert) met 9 jaar en is terug gemeten met 10 jaar en was 169 cm. De jaartje rust heeft hem blijkbaar goed gedaan.

Je moet toch over het algemeen rekenen dat de meeste paarden doorgroeien tot minstens 7 jaar en die die hoog in het bloed zitten zelfs een beetje langer.

Citaat:
dus als je een 3 jarige van 1.70 koopt, dat ie wel eens rond de 1.80 uit kan komen? of is dat overdrven?

Ja, dit is overdreven. Tegen 3 jaar hebben ze de grootste groeispurt gehad. Een van 170cm op 3 jaar zal hoogst waarschijnlijk rond de 175cm eindigen ... maar dit ligt aan veel factoren oa erfelijkheid (voorouders en ras), gezondheid, arbeid, sex !.
Eentje die met 2 jaar 170 cm is (oh arme!) zal waarschijnlijk de 180cm wel halen.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 20:58

ruinen groeien gemiddeld langer door dan een merrie,
uit 1 en dezelfde fokmerrie kunnen paarden komen met uiteenlopende maten. dit komt doordat (meestal) het eerste veulen wat kleiner blijft.
het verschil aan voer, en leefomstandigheden draagt ook bij aan de uiteidelijke hoogte van een paard

astritos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:31

Hoi,
Ze groeien het hardst tot dat ze 3,5 / 4 jaar oud zijn. Daarna groeien ze nog wel wat door maar niet meer met centimeters tegelijk. Als ik jou was en ik wilde een paard van onder de 1.75, dan zou ik een 3-jarige kopen die niet groter is dan 1.65 inderdaad.
Groetjes Astrid. Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:41

EsSther schreef:
ruinen groeien gemiddeld langer door dan een merrie,
uit 1 en dezelfde fokmerrie kunnen paarden komen met uiteenlopende maten. dit komt doordat (meestal) het eerste veulen wat kleiner blijft.
het verschil aan voer, en leefomstandigheden draagt ook bij aan de uiteidelijke hoogte van een paard

Ruinen groeien niet langer door maar aangezien hun energie niet in het dekken moet gaat het naar het groeien. Een hengst of ruin krijgen uiteindelijk de hoogte dat vast ligt in hun genetica, alleen waar een hengst stilletje doorgroeit, krijgt de ruin deze 'spurt' meestal vlak na castratie. 'Spurten' van 4-6 cm zijn vrij normaal maar eenmaal deze plaats gevonden hebben, egaliseerd de groei curve.

Het eerste veulen moet vaak ruimte maken in de baarmoeder en is over het algemeen kleiner, maar klein geboren wilt niet zeggen dat het klein blijft!
Wat je ook vaak ziet is dat met een fokmerrie op behoorlijke leeftijd de veulens ook kleine blijven.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 23:32

amen!

ik ben het met je eens,
maar toch blijft het eerst geboren veulen vaak wel kleiner,
ik ben thuis in de fokkerij, en alle eerstgeborene waren niet ruim aan de maat, op een enkeling na!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:00

Is ook de reden dat ik vaak voor de eerste keer een 'kleinere' hengst zoek; niet vanwege het 'klein' blijven van het veulen, maar omdat de baarmoeder nog plaats moet maken en een veulen van kleinere type ook minder moeite vraagt van de merrie. Dit is een bewuste keuze!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:50

Dit van dat eerstgeborende dat die kleiner blijven, is dus niet altijd het geval. Mijn merrie heeft een groot veulen op de wereld gezet en die groeit precies volgens de maattabellen en dit is haar eerste veulen. Ook een kennis van mij had pas het laatste veulen het kleinst van allemaal, de eerste en de volgende veulens waren allemaal grote en zijn ook grote paarden geworden, het laatste veulen is 1.60m geworden.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:28

Citaat:
maar toch blijft het eerst geboren veulen vaak wel kleiner,
ik ben thuis in de fokkerij, en alle eerstgeborene waren niet ruim aan de maat, op een enkeling na!

Het zal niet altijd opgaan, dat zal best...
Maar vaak is dit wel het geval.
Ook met runderen is het zo, dat het eerst geboren kalf uit een vaars bijna altijd wat kleiner blijft dan de tweede, derde, etc.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:48

astritos schreef:
Hoi,
Ze groeien het hardst tot dat ze 3,5 / 4 jaar oud zijn. Daarna groeien ze nog wel wat door maar niet meer met centimeters tegelijk. Als ik jou was en ik wilde een paard van onder de 1.75, dan zou ik een 3-jarige kopen die niet groter is dan 1.65 inderdaad.
Groetjes Astrid. Tong uitsteken

idd ik heb 10 jaar geleden een 3 jarige gekocht van 1.65 en nu 10 jaar later is ze 1.75...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:35

Mijn 3.5 jarige ruin was 1.63 cm toen ik hem kocht,hij was toen net gecastreerd,inmiddels is ie als 5 -jarige 1.71 cm. Maar ik wist dat omdat pa ook een laatbloeier was en lang doorgroeide.Dus ik zou zeggen kijk een beetje naar de ouders/voorouders. Zo groot word ie waarschijnlijk ongeveer.

els007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:39

hmm, dat beloofd.... mijn 2.5 jarige merrie is nu al 1.68m-1.69m dus volgens velen wordt ze ongeveer 1.75m

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:11

Mijn dochter heeft een vierjarige merrie (half juli vier geworden), die nu 1.56 m is. Er zit vrij veel volbloed in (Calypso). Denken jullie dat ze nog de 1.60 voor het KWPN stamboek gaat halen?

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:30

Wat groeien al die paarden nog veel door zeg. Mijn pony is 145 en is bijna 3 en een halfjaar. ik hoor van heel veel mensen dat ze niet meer dan 3 cm zouden groeien.. groeien pony's misschien minder lang door ofzo dan paarden?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:51

furykim schreef:
Wat groeien al die paarden nog veel door zeg. Mijn pony is 145 en is bijna 3 en een halfjaar. ik hoor van heel veel mensen dat ze niet meer dan 3 cm zouden groeien.. groeien pony's misschien minder lang door ofzo dan paarden?

Een pony is een pony en zal nooit de maat van een paard krijgen. Een 3-jarige D-pony merrie met 145cm zal ongeveer idd rond de (helaas) 148cm eindigen wat haar dan een e-pony maakt. Maar dit ligt erg aan wat voor afstamming zij heeft!! Indien er 'paard' in de directe afstamming zit dan mag je meer verwachten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:50

Mijn ene merrie is redelijk doorgegroeid; was als 3-jarige op 168 cm gemeten en nu als 7 jarige 173 cm. Was toen ook nog erg jeugdig. De andere was al echt paard en is geen cm meer gegroeid. Merrie nummer 3 was als 2 jarige ook al echt 'paard' en 157 cm. Ik hoopte dat er nog een paar cm's bij zouden komen, maar helaas pindakaas geen mm. Een paard groeit dus niet per definitie een x aantal cm's door. Ik zou er in elk geval niet op gokken.

utina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:05

mijn vos was op 3 jarige leeftijd amper 1.63 en half jaar later 1.70 en nog een jaar later 1.74

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:10

Wat ik mij afvraag, waar komt de groei vandaan. Anders gezegd, komt de hoogte uit de groei van de benen of van de romp. Mijn merrie is nml met 2 jaar en 5 maanden al 1.64. Is langgelijnd, maar zou iets hoogbeniger mogen zijn. Ze groeit zeker nog ver door. Wat denken jullie komt de groei in de benen of uit de omvang van de romp?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:10

Peterina schreef:
Ruinen groeien niet langer door maar aangezien hun energie niet in het dekken moet gaat het naar het groeien. Een hengst of ruin krijgen uiteindelijk de hoogte dat vast ligt in hun genetica, alleen waar een hengst stilletje doorgroeit, krijgt de ruin deze 'spurt' meestal vlak na castratie. 'Spurten' van 4-6 cm zijn vrij normaal maar eenmaal deze plaats gevonden hebben, egaliseerd de groei curve..

Dit klopt niet helemaal; onder invloed van testosteron sluiten de groeischijven eerder bij hengsten dus; ruinen worden gemiddeld dus iets groter als ze niet te laat gecastreerd worden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:16

Afbeelding

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 01:42

misschienhoort het hier niet ...maar vraag het me wel af na het lezenvandit topic...dus vandaar hier... Bloos

Misschien stom maar Bloos ...ik vroeg me het volgende af.
Als je een paard vroegtijdig inrijd, uitgaande van gemid. 3 jaar, belemmer je ze dan in hun groei?. Ik vraag me dus af of er een verband is tussen het vroegtijdig inrijden en hoe groot een paard/pony uiteindelijk wordt. Of te wel de paarden die hierboven reeds zijn genoemd en tussen hun 3de en 6de levensjaar nog behoorlijk zijn gegroeid, meer dan 5 cm ga ik nu ff vanuit, zijn die vanaf hun derde ook ingereden? Enzo ja intensief of niet.

Ik ben benieuwd eigenlijk.......... Laat jullie horen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:09

stokmaat is genetisch bepaald en heeft dus niets met wel of niet vroeg inrijden te maken.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 17:21

Dat klopt idd dat het genetisch bepaald is...maar dat is ook niet altijd exact Bloos . Maar ik vraag me nu af of het vroegtijdig inrijden enig invloed zou hebben op hoe groot een paard uiteindelijk wordt. Of te wel klopt dat genetisch bepaalde wel..... Wat wijst de praktijk uit??????

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:49

Maar hoe is het dan nu bij merries? ik zie wel allemaal verhalen over ruinen, maar groeien merries ook ± 2-3 cm of meer na hun 3e?
heb een op het oog die nu ± 1.61 mtr is en vraag me af of ze de 1.63-1.64 zal gaan halen.