Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:dus als je een 3 jarige van 1.70 koopt, dat ie wel eens rond de 1.80 uit kan komen? of is dat overdrven?
EsSther schreef:ruinen groeien gemiddeld langer door dan een merrie,
uit 1 en dezelfde fokmerrie kunnen paarden komen met uiteenlopende maten. dit komt doordat (meestal) het eerste veulen wat kleiner blijft.
het verschil aan voer, en leefomstandigheden draagt ook bij aan de uiteidelijke hoogte van een paard
Citaat:maar toch blijft het eerst geboren veulen vaak wel kleiner,
ik ben thuis in de fokkerij, en alle eerstgeborene waren niet ruim aan de maat, op een enkeling na!
astritos schreef:Hoi,
Ze groeien het hardst tot dat ze 3,5 / 4 jaar oud zijn. Daarna groeien ze nog wel wat door maar niet meer met centimeters tegelijk. Als ik jou was en ik wilde een paard van onder de 1.75, dan zou ik een 3-jarige kopen die niet groter is dan 1.65 inderdaad.
Groetjes Astrid.
furykim schreef:Wat groeien al die paarden nog veel door zeg. Mijn pony is 145 en is bijna 3 en een halfjaar. ik hoor van heel veel mensen dat ze niet meer dan 3 cm zouden groeien.. groeien pony's misschien minder lang door ofzo dan paarden?
Peterina schreef:Ruinen groeien niet langer door maar aangezien hun energie niet in het dekken moet gaat het naar het groeien. Een hengst of ruin krijgen uiteindelijk de hoogte dat vast ligt in hun genetica, alleen waar een hengst stilletje doorgroeit, krijgt de ruin deze 'spurt' meestal vlak na castratie. 'Spurten' van 4-6 cm zijn vrij normaal maar eenmaal deze plaats gevonden hebben, egaliseerd de groei curve..