[E][BWP] 5jr dressuurmerrie V. liberty M

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

[E][BWP] 5jr dressuurmerrie V. liberty M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 11:45

hoi,

graag had ik een exterieurbeoordeling gehad van deze 5jarige merrie.
V. liberty M
M. Quetsche De mars

Houdt er rekening mee dat zij pas sinds een maandje in training is, ervoor werd ze enkel gelongeerd en zelden eens gereden.

Ze is volledig dressuurgefokt.
Ze staat momenteel redelijk dik, aangezien ze een jaar gewoon op het weiland heeft gestaan ( voor ik haar kocht )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hartelijk dank

Zondebokje

Re: [E][BWP] 5jr dressuurmerrie V. liberty M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:49

Leuk beestje ziet er goed uit...succe ermee!!

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 20:14

dankje Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 09:32

mooie schuine schouder, mocht wat langer in alles zijn meer maat en een mooiere hak hebben. Aansprekend hoofd en goed naar voren gebouwd

gr colette

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 20:15

dankje Lachen

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 20:47

zijn er nog mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 12:04

Jou paard staat niet echt optimaal op de foto want het lijkt nu dat je paard heel erg voorover staat. (geeft vertekent beeld o.a. onderstandig)
Je paard heeft bij voorbenen (zo lijkt het teminste) licht ingesnoerde pijpen.
Ook heeft je merrie een opvallend lage staart inplant.
Mooi hoofd/hals verbinding trouwens (naar mijn idee)
Verder mooi paard over het algemeen met een leuk aansprekent hoofd.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 12:06

@ilegra: dankje voor je reactie
ja op de foto wilde ze constant vooruit stappen, het is 1 seconde voor ze een stap vooruit zette genomen, vandaar waarschijnlijk.
Dankje voor de info Lachen

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 18:51

Hoi hoi,

zo eindelijk kan ik even de tijd nemen om je paard te bekijken, sorry dat het zo lang duurde!! (druk,druk,druk Knipoog )

Ik vind het zo op het oog een paard met een vriendelijke maar wel attente uitstraling, het oog zou in verhouding met de rest van het hoofd iets groter mogen maar is niet storend.
Ze heeft voldoende ruimte in de kaak-nek verbinding en dit zou ook bij meer bespiering zo blijven.

De halsaanzet is iet wat diep en laag maar loopt wel mooi door vanuit de schoft (geen deukje schoft-hals wat je vaak ziet bij lage hals), ik zou dit paard dan voor een mooie ontwikkeling niet te lang en laag rijden, dat zal haar wel makkelijk afgaan dus kunt het beter gebruiken als moment voor ontspanning/beloning na inspanning. Op de 1 na laatste foto heb je haar, in een voor haar, goede trainings houding.

De schouderpartij vind ik prima, niets op aan te merken Lachen ze zal vast geen moeite hebben met ruimte maken met het voorbeen.
De rug had iets meer lengte mogen hebben, ze neigt nu naar een vierkantsmodel. De lendenen lijken mij goed, ze heeft een iets afhangend kruis en ook de lage staartinplant viel mij op. Maar vind dat bij dit paard verder niet storend, past bij haar model.

Ze is voor onderstandig, stand van het achterbeen is zo op de foto's te zien niets mis mee.
Wat betreft de been en hoefstanden, lijkt het achterbeen wat stijl in de sprong maar verder ziet het er super uit Haha! de hoek van de hoef met het pijpbeen is ca. 45 graden en dat is precies zoals het hoort. (op 1 foto lijkt l.v. bij de kroon naar voren "geknakt" te zijn maar denk dat dit door foto komt)

Al met al lijkt het me een leuk paard dat zo op de foto's te zien ook in iedergeval goed kan draven Knipoog
Ze kan misschien wat moeite hebben met buigen door het gemis aan lengte in de rug maar je ziet al aan der dat ze geen moeite zal hebben met het ondertreden van het achterbeen Clown

Heel veel succes en plezier met je paard, ik vind 'r een mooi dier!

grtjs

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-06 19:56

héél erg bedankt voor je supergedetailleerde reactie
hier ben ik echt iets mee Lachen
dus naar jou mening niet te lang voorwaarts neerwaarts trainen ? Lachen

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:52

als ik haar zo zie niet nee, voor een betere spierontwikkeling zou wat hoger ingesteld mooier zijn. tuurlijk kun je haar wel eens wat lager en ronder instellen, doe dat gewoon ter afwisseling.
Het wissellen van houding binnen training is zoiezo prettig werken, kan het paard even andere spieren gebruiken en kun jij controleren of hij voldoende nageefelijk is om je ook in een andere houding te blijven volgen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:40

Voor een betere spierontwikkeling moet je jusit wel laag en rond rijden. Want dan span/rek je die hele spier die over de kont via de rug naar de hals, nek loopt. Bij hoge instellen gebeurt dat niet, dus gebruiken ze deze spier ook veel minder waardoor hij minder zal ontwikkelen. Als je d'r rijdt zoals op de laatste foto blijft ze te lang en buigt ze in d'r nek niet mooi af. Ze zal dan wel wat meet bij elkaar moeten en laag en rond. Zorg wel dat je goed les krijgt hierin. Lachen

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:11

bij laag en rond rijden voor spierontwikkeling moet je echt wel weten waar je mee bezig bent anders maak je alleen maar een paard wat prachtig op de voorhand loopt en dus niet over de rug komt of spieren oprekt...
hoger instellen wordt veel onderschat..willen schijnbaar allemaal op Ankie lijken ofzo...voorheen reed iedereen zijn paard juist wat hoger, waren we toen "fout" bezig? zagen die paarden er minder mooi uit? Ook nu nog zijn er mensen in de GP die hun paard op de "oude" manier trainen, zie niet aan die paarden dat ze geen mooi ontwikkelde hals hebben!

LAAG EN ROND RIJDEN VOOR EEN MOOIERE HALS IS ONZIN!!! en helemaal dat gel*l met over de rug komen want door een hoofd omlaag te brengen gebeurd er echt niet vanzelf wat met de rug spieren!!!! ook wij kunnen ons hoofd omlaag doen tot je kin op je borst zonder je rug lang te maken...en dat kan je paard ook!!!

als je er voor kiest om laag en rond te rijden moet je echt weten wat je doet en anders er niet aan beginnen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 17:40

Neem er nog een koekje bij zou ik zeggen Vork

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:20

en jij nog een boekje Knipoog

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 21:41

ik zorg voor de koffie

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 22:17

palatijn schreef:
en jij nog een boekje Knipoog

ik geloof dat je het toch niet helemaal snapt, dus misschien dat je naast het koekje zelf maar eens een boekje (tip iets over spieren en de anotomie van een paard) moet aanschaffen. Ik heb het over laag en rond en jij begint over anky te zeuren. Ten eerste heeft zij het LDR niet uitgevonden en ten tweede heb ík het helemaal niet over LDR. Ik heb het over laag en rond. Dat is zijn 2 verschillende dingen. Of je een paard nu hoog in stelt of laag, op de voorhand hoort hij nooit te lopen en dat moet je zelf corrigeren. Les nemen moet je sowieso altijd doen, dus ook die opmerking slaat nergens op.

Voorts beweer je dat je met hoog instellen (niks fouts mee, maar halsspieren zul je er niet veel mee ontwikkelen) de halsspieren traint. Dat doe je niet of tenminste minimaal. Een paard wat hoog wordt ingesteld, gebruikt z'n rug en halsspieren minimaal omdat ze nooit mooi uit worden getraind. Een paard wat ook rond en laag kan lopen is makkelijk in te stellen zoals jij het wilt (denk aan halsstrekken), waardoor je het later mooi kunt af gaan wisselen, als het paard mooi laag en rond blijft.. Aangezien je op wedstrijd je paard toch ook mooi bovenin moet laten lopen. En de hals + rug spieren worden optimaal gebruikt. Als je echt een 'kap' wilt ontwikkelen is laag en rond (dus over de hals, rug) beter dan hoog blijven rijden.

Een mens kun je niet met een paard vergelijken, maar als jij dat wilt ga je gang.

En afijn dit is erg offtopic Doei!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:35

blabla Slapen blijf bij het boekje..duidelijk snap je er allemaal niet veel van..hebt ergens de melk horen klotsen maar denkt nog steeds dat het uit een pak komt, vooral zo doorgaan...krijg ik straks weer het zoveelste paard te zien die door dit soort nageaapte ideeën verpest is.

en dat was nog meer offtopic Koe

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:18

Ik ben blij dat je het over jezelf toegeeft Vork