Veulen is schraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Veulen is schraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 14:21

Mijn veulen van ruim drie maanden groeit goed en is lekker levendig. Hij groeit ook lekker. Het is al een flinke jongen.
Hij blijft alleen zo schraal. Hij is ontwormd enzo, dus daar kan het niet aan liggen. Gelukkig eet hij goed, dus het wordt wel wat beter. Ook zit hij nog zo dik in z'n veulenhaar. Het is net een beertje.
Heeft nog meer iemand hier last of ervaring mee?

Biancaa

Re: Veulen is schraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:26

Ja ik heb er ook ervaring mee, het kan us wel aan wormen liggen. Ook al ontworm je goed, dan kunnen er als nog wormen zitten. Je kan op www.wormbestrijding.nl desnoods een wormtelling laten doen, daar kunnen ze precies zien of hij wel of nietwormen heeft. Bloedwormen reageren niet altijd op ontwominginsmiddel, dus misschien toch daardoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:15

Het kan wel aan wormen liggen, maar ik zie veulens liever schraal dan te dik. Het is bij veulens heel normaal om nog een beetje rib te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:04

Ben ik niet helemaal met je eens Sammie. Je zegt te schraal of te dik, maar ik heb liever dat ze gewoon goed in conditie zijn, niet of of. Dus goed ontwormen, veulen en merrie bijvoeren indien nodig en in de eerste plaats goede wei.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 08:48

We houden het goed bij, het ontwormen, mede doordat hij nogal wat schraal is. Maar ik zal z'n ontlasting goed in de gaten houden. Als ik het niet vertrouw, dan zal ik er iemand bij laten kijken.
Wel heb ik het idee dat als hij echt iets zou hebben, dat hij dan niet zo hard zou groeien. Hij is geboren op 27 mei en is dus nu ca. 3,5 maand en meet 1,33 m (gisteravond) gemeten. Volgens mij is dat al behoorlijk. We hebben ook een klein vermoeden dat zijn moeder wel genoeg melk heeft, maar niet in overvloed. Die ziet er zelf heeeeel goed uit. Oftewel, die is te dik.
Gelukkig eet hij al heel veel, krijgt zijn eigen brokjes. Het schrale wordt gelukkig al wat minder.
Heeft iemand nog tips hoe ik hem sneller door zijn dikke pak haar krijg? Nu doe ik er niets aan, en laat de natuur zijn werk doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:52

Als je niet genoeg veulenbrok geeft (en je merrie houdt haar energie ook liever voor haarzelf, zo één heb ik ook, maar ik voer het veulen wel brokjes naar behoefte bij, ongeveer een kilo per dag) kun je podo korrels overwegen van pavo, vitaminekorrels.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:06

Oké, bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar uitkijken.
Ja, mijn merrie zorgt wel erg goed voor zichzelf. Bij het vorige veulen hebben we het eigenlijk niet zo in de gaten gehad, maar dat was ook een veel kleiner veulen. Ik denk dat deze toch wel iets meer nodig heeft, gezien zijn formaat.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:10

Hij kan ook niet in een groeispurt zitten, dan moet je gewoon even wat meer bijvoeren. Die van mij is nu een half jaar en voer ik nu 3 kilo bij, die werd namelijk ook ineens te schraal. Ze is nu door de groeispurt lekker overbouwd. Nagelbijten / Gniffelen

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:11

Oeps, typefoutje! Ik schreef dat hij niet in een groeispurt kan zitten, ik bedoel natuurlijk, net.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 09:24

Ja, inderdaad, geeft niet hoor.
Boyd zit zeker dan constant in een groeispurt. Gelukkig wordt hij nu lekker bijgevoerd en gaat het de goeie kant op.

Ik ga er ook vanuit dat het allemaal goed komt hoor. Het veulen zit goed in elkaar, maar is door zijn schraalheid nog niet echt een blikvanger geweest. Ook heeft hij behoorlijk knel gelegen in de baarmoeder. De lange benen pasten er eigenlijk niet in denk ik. Waardoor hij scheef en slap was. Dat gaat helemaal goed komen hoor. Omdat het een hengstveulen is willen we hem verkopen. Als dat niet lukt, doen we hem in de opfok en doen we hem pas op 3-jarige weer in de verkoop. Ik heb zo'n idee dat dat eigenlijk een beter moment is om hem te verkopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:49

[***] schreef:
Ben ik niet helemaal met je eens Sammie. Je zegt te schraal of te dik,.
Ik typte schraal of te dik Vork . Uiteraard liever een veulen gewoon goed op conditie, maar als ik moest kiezen liever schraal dan te dik.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 14:55

Sammie, ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Als een veulen eigenlijk te dik is, groeit ie wellicht niet goed. Maar ja, het ene veulen is het andere niet hoor.