aantal Elitemerries per hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

aantal Elitemerries per hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 16:21

Vanaf de tabel met Elitemerries zoals die op paardenfokken staat heb ik gekeken welke aantallen er bij welke hengst horen. Daar komt de volgende toplijst uit:

VOLTAIRE 39
JAZZ 30
NIMMERDOR 29
INDOCTRO 28
RAMIRO Z 25
FERRO 25
BURGGRAAF 25
GOODTIMES 22
FLEMMINGH 21
ZEOLIET 20
CONCORDE 17
LUX Z 15
AHORN 14
WELLINGTON 13
JETSET-D 13
BALZFLUG 12
TCN PARTOUT 11
LIBERO H 11
ANIMO 11
HOUSTON 10
CORLAND 10
COCKTAIL 10
RUBINSTEIN I 9
KENNEDY 9
GRIBALDI 9

Op zich zeggen aantallen nog niet zo veel als je deze niet afzet tegen bijvoorbeeld het aantal geregistreerde merries van 3 jaar en ouder. Voor zover ik kan zien zijn het allemaal hengsten met heel veel nakomelingen. Ziet iemand iets opvallends aan deze lijst of bevestigd dit jullie ideeen?

Anoniem

Re: aantal Elitemerries per hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:29

Dit heeft niet zoveel zin, want eigenaren registreren merrie's zelf, dus de gegevens van paardenfokken.nl zijn niet compleet. Je kan hetzelfde tabelletje wel maken aan de hand van de gegevens van het KWPN en dan uitrekenen % t.o.v.van het aantal dekkingen, maar dat zegt nog niet alles, niet alle merrie's worden op de keuring gebracht/prok gekeurd of gaan naar het buitenland. Meten is in dit geval niet weten.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 16:43

sorry voor het plaatsen hoor.....

De lijst betreft 1190 Elitemerries in totaal, ik denk dat dat toch wel een zeer groot deel is van de elitemerries in Nederland is. Mijn insteek was overigens andersom, niet om te kijken welke hengst het meeste elitemerries geeft maar juist om te zien of er hengsten zijn die wel veel gebruikt worden die nagenoeg geen Elitemerries hebben geleverd. Waaruit je zou kunnen concluderen dat fokken met die hengst vragen is om slechte foto's Haha! . De hengsten waar ik benieuwd naar was hebben overigens allemaal 1 of meerdere Elitemerries.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:57

Gribaldi vind ik met 9 elite merries tegenvallen, zoveel merries in Nederland van deze hengst en maar 9 elite?

Votje hoeft nog de ibob te lopen dit najaar en dan heb ik nummer 10. Clown

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:34

Je kan natuurlijk niet de merries van buitenlandse erkende vaders, dus die moeten prokken, vergelijken met merries van KWPN vaders bij wie het prokken een eigen keuze is.

Overigens vind ik een ster + prok even interessant om te weten.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:36

paardenfokken.nl is natuurlijk niet kompleet.

In de lijst (fokwaarden en exterieur) van het KWPN zie je wel alle elite / ster merries. Dit lijkt mij een betere bron dan paardenfokken.nl

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:38

lucas03 schreef:
paardenfokken.nl is natuurlijk niet kompleet.

In de lijst (fokwaarden en exterieur) van het KWPN zie je wel alle elite / ster merries. Dit lijkt mij een betere bron dan paardenfokken.nl

Als dat up to date zou zijn wel ja...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 11:50

Zou Partout zoveel gedekt hebben?