Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charissiej

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 14:09

wat doen jullie als je veulen 4 maanden oud is, en je weet dat je hem gaat laten inscharen maar doen jullie hem dan eerst voordat hij weggaat in een aparte stal zetten en dan bv na 2 weken naar de opfok, of gelijk bij mams weghalen en naar de opfok rijden met de trailer.
Ook vraag ik em af hoe jullie je veuleb voor t eerst in de trailer zonder moeder zetten. Wat doen jullie om het over de voorstang heenspringen te vermijden en hoe zetten jullie hem vast?

charissiej

Re: Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 14:11

Trouwens mijn merrie is absoluut niet te laden dus kan niet mee naar de opfok...zelfs als ik het veulen er eerst in zet. wel ben ik al aan het oefenen met in de trailer lopen met het veulen

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:11

Volgt dit even, heb verder geen tips, sorry

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:22

Als het kan zou ik de voorstang eruit halen. De meesten zetten dan het veulen vast. Ik heb heel stiekem de eerste keer met mijn veulen meegereden (dat was een rit van bijna 2 uur) Ik had haar toen los staan, zo kon ik haar in de gaten houden. Ik had trouwens wel de voorstang erin, zo kon ik mijzelf wel beschermen voor als het veulen wat zou doen. Ze is eigenlijk heel rustig gebleven, ze was wel al van de moeder af.

Over het afspenen, weet ik niet wat je het beste kan doen. Sommige begin nen daar eerst mee en de andere halen het veulen gelijk weg. Je zou kunnen beginnen om te kijken of het veulen al even alleen kan zijn?

nou misschien heb je er wat aan... succes in ieder geval!!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:50

Zelf brengen we het veulen met merrie altijd weg. Veulen eraf en in de groep, merrie weer inladen en wegwezen. In jouw geval gaat dat dus niet en daarom zou ik 'm eerst afspenen en dan inscharen. Lijkt me anders een beetje eng met vervoeren. En misschien minder stress.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:13

Het beste is de merrie mee te nemen bij het wegbrengen van het veulen. Zodat het veulen geen nare ervaring opdoet met het trailerladen (of vrachtwagen). En dan naar de plek brengen waar het veulen de komende tijd in opfok zal blijven zijn. En moeders mee nemen naar huis. Ik vind dat als je eerst je veulen ergens anders brengt en dan naar het uiteindelijke opfokadres is onnodig stress oplever.
Zelf heb ik eergister mijn merrieveulen van de moeder gehaald en met een shetlander apart gezet. Momenteel dikke maatjes en moeders is vergeten.

Ik kan eventueel nog een merrieveulen hebben in opfok. zodat zij met 4 merrieveulentjes op kunnen groeien.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:10

Zoals je hierboven al kan lezen is het echt niet te doen om mijn merrie in de veewagen te krijgen. Zij is erg bang en iedereen heeft er al van alles aan gedaan. Met zware verdovingen hebben we haar mee gekregen naar de kliniek in Utrecht omdat het veulen koliek had. Veel drama's en zo. Dus dat is geen optie anders zou de moeder weer gek gaan doen en dat is voor het veulen ook een slechte ervaring. Met het afspenen bedoel ik niet eerst naar een andere plek brengen maar gewoon thuis in een aparte stal en tevens is mijn veulen een echte hengst dus geen goed plan om bij je merries te zetten. toch bedankt

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:25

Zet hem vanaf nu dan apart (helemaal of steeds wat langer) en blijven oefenen met die trailer.
misschien zelfs al stukjes rijden met hem in de trailer.
Volgens mij heb je dan niet veel last om hem naar de opfok te rijden omdat hij al geleerd heeft een tijdje van zijn moeder af te zijn en omdat hij ervaring heeft in de trailer.
Dat zal appeltje eitje voor hem worden Lachen