Door heerlijke dagen op wei, komen mijn tinkies 's avonds aan met horzeleitjes in de sokken en op de benen. Van die ieniemie gele kleverige eitjes. Ik denk uit de paardenbloembladeren die hier volop groeien. Ik heb gekamt, geborsteld, gesponsd, gewassen, met een vlooienkammetje voor katten gekamt (die zijn super fijn). Maar het lijkt alsof ik ze toch 1 voor 1 met de hand moet weghalen. Een tijdrovend minitieus klusje. Ze glippen toch door het fijne kammetje heen en van shampoos oid laten ze niet los. Wie heeft een gouden tip? Ik wil ze gewoon vrij ervan op stal zetten 's avonds, zodat ze ze niet oplikken, wie heeft de techniek? De tinkies worden overigens goed ontwormd met een breed spectrum kuur 2x per jaar en tussentijds de gebruikelijke wormkuren (gemiddeld om de 6-8 weken) met de dan best werkzame stof (afhankelijk van de periode).
Water met azijn al geprobeerd en puimblokje ook. Mocht niet echt baten.
Mijn tink heeft ze op zijn 'schouderbladen' zitten en krijg ze ook met geen mogelijkheid weg. Ook al van alles geprobeerd. (Ik blijf dit topic ff volgen.)
Ik heb zo'n horzeleitjes mesje vandaag gehaald. Morgen uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte!
Horzeleitjes zijn 2mm lange zeer dunne eitjes, die langs een haar kleven. Net zoiets als neten bij luis. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden....of maken.
Horzels leggen de eitjes op de vacht en het zijn net kleine gele stippeltjes. Ze zitten vooral (bij Sox dan) op de voorbenen. Ik heb zo'n horzel eens bezig gezien met zo'n lange soort staart/ angel maar ze doen geen pijn. Eitjes moeten wel weggehaald worden want paarden kunnen ze oplikken en dan krijg je weer horzellarven, daarvoor heb je dan in het najaar die evermectine in de wormkuur nodig. Ik weet niet Pel wat die eitjes in de poep zijn, kan ook lintworm zijn (zijn ook vaak kleine stukjes). Spoelworm zijn die spaghettislierten. Zou Equest of zo nemen, iig breedspectrum wormmiddel, daar is het nu ook de tijd voor.
De foto volgt nog, maar het mesje werkt super. Kan ik iedereen aanbevelen. Kost rond de 5 EUR en de meeste ruiterzaken, paardendrogist en agradi hebben dit te koop.
Alle gele stipjes zijn weg, ontwormingskuurtje er achteraan en nu maar bijhouden! Dank voor alle reacties.