[TI] maaltijd repen speciaal voor koudbloeden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

maaltijd repen speciaal voor koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 08:59

Hallo,

Ik was een aantal weken geleden bij een kennis van mij en die had het over maaltijdrepen speciaal voor tinkers? Is iemand hier bekend mee? En weet de naam ervan oid?

Bedankt.

groetjes
Esther

desillies

Re: maaltijd repen speciaal voor koudbloeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:02

maaltijdrepen?
hahahahahahhaaa Tong uitsteken (moet gelijk aan modifast denken)

ik denk dat je kennis de Pavo mineralen en vitamine koeken bedoeld.
daar geef je er een per dag van om in hun behoefte te voorzien.
het merk is pavo en het heet summerfit,zitten er 30 in een doos.

een maaltijd heeft je paard er dus niet aan,maar het is wel een goede aanvulling op het dagelijkse rantsoen.
Tommie krijgt ze overigens ook....

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 09:07

Haha, ja wist niet hoe ik ze anders uit moest leggen Haha!

Maar bedankt iig!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:36

tjeee wat ze wel niet allemaal bedenken Haha!

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:52

Ook wij hebben die koeken gekocht. Onze paarden staan normaal `s nachts op stal. In de zomer gaan ze voor 6 weken de wei op. Om te zorgen dat ze genoeg krijgen geef ik ze zo`n koek. 1 zo`n koek bevat de zelfde mineralen zouten enz. als 2 kilo brok. Dus hoezo geen maaltijd. Het vervangt de bix maar is in koek vorm gegoten. Ik geef ze niet iedere dag hoor dat is weer te veel van het goede. En nu we weer terug zijn van vakantie krijgen ze ze niet meer, ze krijgen nu weer bix.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 12:43

riona schreef:
Ook wij hebben die koeken gekocht. Onze paarden staan normaal `s nachts op stal. In de zomer gaan ze voor 6 weken de wei op. Om te zorgen dat ze genoeg krijgen geef ik ze zo`n koek. 1 zo`n koek bevat de zelfde mineralen zouten enz. als 2 kilo brok. Dus hoezo geen maaltijd. Het vervangt de bix maar is in koek vorm gegoten. Ik geef ze niet iedere dag hoor dat is weer te veel van het goede. En nu we weer terug zijn van vakantie krijgen ze ze niet meer, ze krijgen nu weer bix.

eeuuhhhhhhh jij begrijpt het niet helemaal goed.
het is zeer zeker geen maaltijd maar een aanvulling als je je paard geen krachtvoer of weinig krachtvoer geeft.!
er zitten evenveel vitamines en mineralen in als in 2 kilo brok,maar niet de voedingsstoffen!
dus vandaar dat het geen maaltijdvervanger is maar een aanvulling!

zie www.pavo.nl
Bevat alle belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen
Zeer smakelijk en laag in energie en eiwit
Complete aanvulling

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:55

Ik had er ook nog nooit van gehoord, denk ook niet dat ik ze Jes snel zou voeren. Het is toch weer "extra" en gezien haar huidige.. omvang Clown hoeft dat echt niet. Misschien 's winters als ze op schraal land staan, maar dan nog.. Ze mag best haar voorraden aanspreken Ja

Wel een leuke uitvinding trouwens!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:03

Berdien schreef:
Ik had er ook nog nooit van gehoord, denk ook niet dat ik ze Jes snel zou voeren. Het is toch weer "extra" en gezien haar huidige.. omvang Clown hoeft dat echt niet. Misschien 's winters als ze op schraal land staan, maar dan nog.. Ze mag best haar voorraden aanspreken Ja

Wel een leuke uitvinding trouwens!

het is dus niet extra in de vorm van ze krijgen meer voedingstoffen/energie/ dikker, maar t bevat alle benodigde vitaminen en mineralen zodat er geen tekorten ontstaan (kans op bloedarmoede) als je dus geen (of maar weinig) brok bijvoert Knipoog naast hooi/voordroog/ weide Ja

ZE KUNNEN ER DUS NIET DIK VAN WORDEN!! Knipoog

Omdat het hooi/voordroog/ wei vaak erg eenzijdig is (zit dus niet alles in wat ze dagelijks nodig hebben), krijgen paarden dus regelmatig bloedarmoede als men dus daarnaast geen of weinig brok voert Ja vandaar dat deze koeken ontwikkeld zijn en er bv ook volledige vitaminen en mineralensupplementen op de markt zijn Knipoog
Bloedarmoede hoef je trouwens vaak niet te herkennen, maar een paard wordt er dus rustiger/ slomer van en lijkt ie minder/ weinig conditie te hebben tijdens t werk en als t heel ernstig is gaat dus de algehele conditie vt paard sterk achteruit en heeft een paard dus ook erg veel moeite met verharen e.d. Ach gut

Als je trouwens ook weinig brok voert in de winter kan zo'n koek dus ook een goede aanvulling zijn Ja, want de meeste brok is berekend op ca 1,5-2 kilo per dag dus geef je maar 1/2 kilo-1 kilo dan krijgen ze dus via het voer niet voldoende vitaminen en mineralen binnen Ja

Of je moet dus speciale koudbloed/ijslander/tinker brok voeren waarin al rekening gehouden is met het voeren van minder kilo's per dag Knipoog en dus per kilo product meer vitaminen en mineralen toegevoegd is Ja

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg Bloos

Er bestaan dus summerfitkoeken (volgens pavo voor de zomer) en aurakoeken ( voor de rest vt jaar ?!) ook heb je ze in een duits merk en heten dan Silvanakoeken Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:23

Jessie staat op kruidenmuesli van Havens, dat bevat minder eiwitten etc ectc. Voorlopig staat Jessie op vol gras, en ik kan met aan zekerheid grenzende stelligheid zeggen dat ze daar in kan vinden wat ze nodig heeft, verder heeft ze op stal altijd de beschikking tot een zout- en mineralen blok, waar ze gretig gebruik van maakt.

Voor in de winter kan het inderdaad een aanvulling zijn, maar in de zomer staat ze zoals gezegt op vol gras, en krijgt ze na het werk (wat zo'n 5x per week is) een schep muesli.
Wel is ze de laatste tijd wat slomer, maar dat zijn zowat alle paarden van de kudde waar ze in staat. Volgens ons komt dat omdat ze in een paar dagen flink zijn aangekomen Vork en daar wat last van hebben. Zondag was ze echter weer haar fanatieke zelf Ja