nakomelingen van Weredi afgekeurd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

nakomelingen van Weredi afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 09:56

naar het schijnt worden alle nakomelingen met afstamming weredi of wempire die naar de hengstenkeuring willen gaan sowieso afgekeurd? Zowel in belgie of nederland.
Dit omdat er een onderzoek is geweest naar weredi's voorouders en daar is in gebleken dat er vreemd bloed in zit.

Wel jammer want ik ging met mijn hengstje gaan en bij het tonen van de papieren op een haflingerstal is dit gezegd geweest. Ik kan het wel vergeten dan. Bloos

Kvind het zo raar dat dit niet bekend staat op internet, ik vind geen info erover.

Wesco

Re: nakomelingen van Weredi afgekeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:47

volgens mij klopt dit vroeger mocht het wel kijk maar hoeveel zonen van Were-Di er goedgekeurd zijn

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:50

Were-di heeft 3 of 6% vreemd bloed en is dus maar 3 of 4 gen zuiver, zijn nakomelingen (zoals Wempire dus) 3 of 1,5%. Nakomelingen van Wempire hebben dan 0,75 of 1,5% vreemd bloed en dus 4 of 5 gen zuiver. Tegenwoordig is 6 gen zuiver bloed verplicht, en dus is 0,32 nog toegestaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:39

Foutje, 0.78 % is nog toegestaan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 17:40

Hmm...als er hengsten afgekeurd zijn met zijn afstamming maar toch hebben gedekt voor de 'fun' zegmaar..dan kan het dat mijn pony een afstamming is van weredi, toch? Want ' haflingerkenners' zeggen vaak dat ze veel van hem wegheeft.... De kans is natuurlijk heel klein maar het zou kunnnen toch? Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:12

Het zou idd kunnen, maar ik denk niet dat je ooit zekerheid zou krijgen. Behalve als je een dnatest laat doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:12

Ja..misschien moet ik dat maar eens overwegen, kwil graag weten wie haar vader is Tong uitsteken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:41

Is niet goedkoop hoor. Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:19

Hoe duur is dat dan ongeveer als ik vrage mag? Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 13:20

Ik dacht dat het wel kon, maar omdat ze het vreemde bloed eruit willen hebben begrijp ik dat het inderdaad sneller word afgekeurd. Tenslotte willen we het er toch uit dus het voegt niks toe.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 06:27

Het moet volgens mij wel een hele goede zijn willen ze de hengst met vreemd bloed goedkeuren. Er is niet gezegd dat het zowiezo afgekeurd wordt. Dat Were-di vreemd bloed heeft heeft het stamboek wel bekend gemaakt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 15:58

Ik heb ook een merrie met Were-di bloed, betekend dit dat als ik een veulen fok van haar dat het veulen automatisch afgekeurd wordt en niets waard is?
mm.. ik volg dit even!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 16:04

wat je kan doen met merrie afstammelingen en welk negatief effect dit geeft op het merrieveulen weet ik niet ik denk dat ze bijvoorbeeld nooit geen elite zou kunnen worden. Bij hengsten worden ze nooit meer goedgekeurd. Dus ja ze zijn dan voor de fokkerij eigenlijk niets meer waard dan een gewoon haflinger zonder papieren.

Maar voor mij is het enkel voor de sport en die papieren zijn dan wederom waardeloos maar toch als je ze wilt verkopen dan zijn de papieren ineens wel belangrijk. Ik zal er niet van wakker liggen Bloos .

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 16:11

elsie1 schreef:
wat je kan doen met merrie afstammelingen en welk negatief effect dit geeft op het merrieveulen weet ik niet ik denk dat ze bijvoorbeeld nooit geen elite zou kunnen worden. Bij hengsten worden ze nooit meer goedgekeurd. Dus ja ze zijn dan voor de fokkerij eigenlijk niets meer waard dan een gewoon haflinger zonder papieren.

Maar voor mij is het enkel voor de sport en die papieren zijn dan wederom waardeloos maar toch als je ze wilt verkopen dan zijn de papieren ineens wel belangrijk. Ik zal er niet van wakker liggen Bloos .

Ik heb mijn merrie ook voor de sport, en were-di zit ver weg in de afstammeling van mijn merrie.
(Simson X widar)
Toch is het niet leuk om te lezen zoiets.
Ik ben het er trouwens ook helemaal mee eens dat je niet op een papiertje kunt rijden, en wel op je paard!! Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:06

elsie1 schreef:

Hmmm als je het niet zeker weet zou ik het niet zeggen. Hiermee stoot je mensen tegen het hoofd.

Ik heb ook een merrie met 0,7nogwat% vreemd bloed. Deze merrie stond gewoon op klassekampioen en reservekampioen boven een elite merrie. Hier is weer een hengst opgekomen zonder vreemd bloed dus je fokt het er steeds meer uit. Je kunt dus gewoon met een nakomeling van hem elite worden. En je kunt er ook gewoon mee fokken. Echter zet er nooit een hengst op met ook vreemd bloed bijv. Atlantic of Wirbelstein (even 2 namen die in me op komen). Probeer het in ieder geval zoveel mogelijk uit te fokken. Een hengst kun je dan ook nooit met een merrie vergelijken. Een hengst dekt vele merries per jaar en zal dus veel vreemd bloed bijv. erin fokken. Bij een merrie fok je het eruit.
Natuurlijk moet je ook niet met een merrie fokken met veel vreemd bloed, maar nakomelingen van Weredi hebben imo niet superveel veel vreemd bloed.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 10:45

Faniek schreef:
elsie1 schreef:

Hmmm als je het niet zeker weet zou ik het niet zeggen. Hiermee stoot je mensen tegen het hoofd.

Ik heb ook een merrie met 0,7nogwat% vreemd bloed. Deze merrie stond gewoon op klassekampioen en reservekampioen boven een elite merrie. Hier is weer een hengst opgekomen zonder vreemd bloed dus je fokt het er steeds meer uit. Je kunt dus gewoon met een nakomeling van hem elite worden. En je kunt er ook gewoon mee fokken. Echter zet er nooit een hengst op met ook vreemd bloed bijv. Atlantic of Wirbelstein (even 2 namen die in me op komen). Probeer het in ieder geval zoveel mogelijk uit te fokken. Een hengst kun je dan ook nooit met een merrie vergelijken. Een hengst dekt vele merries per jaar en zal dus veel vreemd bloed bijv. erin fokken. Bij een merrie fok je het eruit.
Natuurlijk moet je ook niet met een merrie fokken met veel vreemd bloed, maar nakomelingen van Weredi hebben imo niet superveel veel vreemd bloed.

Nu moet ik zeggen dat ik echt niets maar dan ook niets met de papieren van Luna heb hoor, Ik heb luna puur voor de wedstrijden, en dat er papier bij zit is mooi meegenomen.. maar nu zag ik dus dat Were-di vrij dichtbij stond (vader v. moeder is Widar.), en luna heeft inderdaad dus 6% vreemd bloed!! JEETJE!!
Wat kan dit betekenen voor Luna's papier?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:56

In principe betekend het verder niks, maar ik zou er verder niet mee fokken (ze willen het eruit fokken) mits gebruikerspaard o.d. voor jezelf. Zes procent is namelijk erg veel.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:20

Faniek schreef:
In principe betekend het verder niks, maar ik zou er verder niet mee fokken (ze willen het eruit fokken) mits gebruikerspaard o.d. voor jezelf. Zes procent is namelijk erg veel.

Dat is balen, wij wilden er dus serieus een veulen uit fokken, voorlopig voor mijzelf, maar evt voor latere verkoop..
dan toch maar een haflo fokken!! Clown

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:08

Als je het wil weten moet je het stamboek even bellen heb je zo antwoord.
Want volgens mij klopt het niet dat de hengsten van weredi worden afgekeurd.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:56

horselover21 schreef:
Faniek schreef:

Dat is balen, wij wilden er dus serieus een veulen uit fokken, voorlopig voor mijzelf, maar evt voor latere verkoop..
dan toch maar een haflo fokken!! Clown

Uiteraard kun je dan nog altijd beter puur fokken en een hengst zonder vreemd bloed erop zetten word het iig weer gehalveerd.

@ Ardo_iggi
Ze worden ook niet afgekeurd, maar hebben hele grote kans van wel, omdat ze het vreemde bloed eruit willen fokken.

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:26

ee. hengst mag iig niet boven de 1,56 %zitten met vreemd bloed,zit je eronder,heb je in principe gewoon kans om hem goedgekeurd te krijgen,maar omdat ze,zoals faniek zegt,het vreemde bloed kwijt willen,hebje gewoon weinig kans.
ikzelf heb een merrie met 4%vreemd bloed,en die werd vorig jaar ook reservekampioen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:59

ellepelle27 schreef:
ee. hengst mag iig niet boven de 1,56 %zitten met vreemd bloed,zit je eronder,heb je in principe gewoon kans om hem goedgekeurd te krijgen,maar omdat ze,zoals faniek zegt,het vreemde bloed kwijt willen,hebje gewoon weinig kans.
ikzelf heb een merrie met 4%vreemd bloed,en die werd vorig jaar ook reservekampioen.

Ja dat is ook weer zo, en als ik Luna dan laat dekken door een hengst zonder vreemd bloed wordt de 6% weer gehalveerd naar 3 %..
Kennen jullie hengsten die vrijwel géén vreemd bloed voeren?
Want mijn keuzen waren eigen gevallen op: ambassador, Midas-hanja, Abel óf Stradivari.
Hengsten met maat en gangwerk.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:04

Persoonlijk vind ik Abel een hele mooie hengst.
Mijn moeder heeft daar een twee jarige van een heel mooi beest.
Laatst bijgewerkt door ZEJA op 12-09-06 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:16

ardo_iggy schreef:
Persoonlijk vind ik Abel een hele mooie hengst.
Mijn moeder heeft daar een tweee jarige van een heel mooi beest.

Het is ook een mooie hengst, maar nu wil ik natuurlijk weten hoe het met die vreemde bloedvoering zit! Haha!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:18

Dat weet ik niet precies hoe dat zit bij Abel sorry

Mischien dat iemand anders het weet..