onderzoek spermakwaliteit, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

onderzoek spermakwaliteit, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 16:56

hallo,
ik vroeg em af of iemand weet waar je een spermakwaliteit test kan laten doen? het liefst in omg. drenthe overijssel. heb al zitten googlen maar kom bijna alleen uit op spermabanken voor mensen.. hoop dat iemand iets weet of hoe ik zoiets kan vinden!! Lachen
alvast bedankt!!

groetjes leonie

Hypo

Re: onderzoek spermakwaliteit, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:55

Voor een officieel onderzoek moet je bij de faculteit in Utrecht zijn denk ik. Maar een hengstenhouder bij je in de buurt met een Erkend Spermawinstation kan je ook veel vertellen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:17

Idd een spermawinstation kan aardig wat zeggen en zien. Bij de lokale hengstenboer ben ik met mijn hengst 2 maal geweest (in totaal dus 2 keer 2 sprongen) en werd het onder de microscoop gelegd. Ik betaalde 100 euro per keer.

Voor exacte gegevens (die ook worden gebruikt door de stamboeken) moet je inderdaad naar Utrecht.

Ze moeten daar springen en een uur later nog een keer. Beide sprongen worden exact beoordeeld en een weekje later heb je de cijfers in huis. Alleen de bewegelijkheid wordt ter plekke aangegeven. Kosten waren rond de 250 euro.

Is de neiging om dit te weten puur uit eigen interesse of stamboekmatig?

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:37

nee ik wil volgend jaar mijn eigen hengst beschikbaar gaan stellen voor dekdiensten, en hoef niet persee cijfers uit utrecht te hebben, maar het is meer voor mezelf en voor de mensen die evt een dekking zouden willen.
aan andere kant ook voor mezelf want als er iets mis mee is of de kwaliteit is slecht laat ik hem alsnog ruinen.
groetjes

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:26

Bedoel je daarmee je veulen van 8 maanden? Lijkt me een beetje vroeg Verward

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 21:36

haha nee das een hele oude link hijs nu ruim 2 Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:11

NkPrecious schreef:
nee ik wil volgend jaar mijn eigen hengst beschikbaar gaan stellen voor dekdiensten, en hoef niet persee cijfers uit utrecht te hebben, maar het is meer voor mezelf en voor de mensen die evt een dekking zouden willen.
aan andere kant ook voor mezelf want als er iets mis mee is of de kwaliteit is slecht laat ik hem alsnog ruinen.
groetjes

Oke, snap wat je bedoelt. Alleen zal hij niet enthousiast op de bok springen als hij nog nooit gedekt heeft, dus die ervaring moet hij nog wel hebben,

Of de kwaliteit slecht is, daar kom je vanzelf achter, ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven als het niet betrekking heeft op een keuring oid.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:47

hij heb al wel gedekt hor Knipoog mijn eigen merrie!!