Ik heb mijn paard ook als vijf-ganger gekocht maar in het begin töltte hij nieteens (laat staan telgang.
). Hij was toen stijf en had ook lang stilgestaan. Het heeft ook een jaar of 1,5 á 2 geduurd (met ook tussendoor veel draverige tölt, hupsjes erin, etc.) maar nu heeft hij een takt-zuivere tölt die hij tot hoog tempo kan opvoeren. Veel mensen denken dat hij een 4-ganger is omdat hij nooit schweint en in het begin en aan de hand / in de wei zo'n duidelijke voorkeur voor draf heeft. (hoewel hij de laatste tijd soms met rijden niet meer uit de tölt te krijgen was, hij vond vooral het snelle tempo heel leuk om te doen) Maar aan de andere kant is hij wel een ultiem relaxed paard, hij maakt zich niet zo gauw druk over dingen en aangezien draf toch ook meer richting ontspanning gaat en telgang richting spanning denk ik dat ook dat wat uitmaakt. Dat moet je met rijden ook erg balanceren in de sneltempo: Langzaam is altijd 4-takt maar in snelle moet je de perfecte balans tussen ontspanning (teveel = galop) en spanning (teveel = telgang of te lateraal) vinden bij hem. Als je zijn teugels niet te strak neemt zal hij eerder naar ontspanning gaan, zélfs als hij in een pittige bui is en hij graag hard wil, en een klein beetje inhouden kan dan al genoeg zijn om die balans te vinden.
Toch geloof ik best dat hij een 5-ganger is. Zijn fokker heeft hem namelijk de eerste 10 jaar van zijn leven gehad (en hij was 15 toen hij bij mij kwam, nu 18) en zij heeft zeker verstand van de zaken. Alleen soms gedraagt hij zich soms meer als een 4-ganger, omdat hij vaak en snel ontspannen is. Bij mij is het geen probleem en ik ben super-blij dat ik een 5-ganger heb mét 4 goed gescheiden gangen.
Ik heb altijd 'geleerd' dat 5-gangers liever richting telgang neigen, dus vaak een wat laterale tölt (of schweinenpass) prefereren en de tölt (vaak) boven de draf preferen (en soms een wat laterale galop). En dat 4-gangers juist de draf prefereren, waaronder ook sommigen die liever in een draverige tölt (drölt) gaan. En dat je 5-gangers dan, mits je telgang wil gaan rijden, bij de meesten dat zelf moet leren. (maar dat er ook zijn die je juist in galop moet zetten vanuit draf omdat ze uit zichzelf liever in (ren)telgang gaan.
)