[H] - [KWPN] - Welke hengst op Jamilla?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UpToDance

[H] - [KWPN] - Welke hengst op Jamilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 14:49

Ik zou erg graag welke hengst geschikt is voor Jamilla.

Jamilla is een KWPN merrie van 1.70 hoog. Ze is 14 jaar oud, een schimmel & zwart geboren.
In haar vroegere jaren heeft ze Z-dressuur gelopen en toen ik haar kreeg had ze nog NOOIT gesprongen.
Na een half jaartje zijn we rustig begonnen met springen(wat voor geen meter ging), en
later kwam ik erachter dat Jamilla ook een goed spring paard is Lachen
Ze is vrij grof gebouwd, dus het liefst wil ik een hengst erop die slanker gebouwd is.
Verder heeft Jamilla een TOP karakter.. je kan ALLES met haar en ze zal ook nooit een stap
verkeerd zetten. Omdat ik tog van wat 'drukkere' paarden houd zou ik dus het tegen over gestelde
willen.
Ik wil graag de nakomeling voor dressuur & springen gebruiken, maar met name voor de dressuur!!

*klik hier voor haar afstamming*

Hier een paar foto's :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(voor meer foto's zie me profiel)

Weten jullie een geschikte hengst?
Ik weet nog niet of ik haar wil laten dekken hoor..
omdat ze tog al wat ouder is en nog nooit een veulen heeft gehad.

Groetjes Laura!

UpToDance

Re: [H] - [KWPN] - Welke hengst op Jamilla?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:30

?

Mrjeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 11:47

wil je een springpaard of een dressuurpaard fokken..?
ik zou als ik jou was ook eens op een paar sites gaan kijken van hengstenstations, dan kan je alvast beetje kijken wat voor type je zoekt Lachen!
op de site van de ijzeren man,,van uytert,,of de radstake bijvoorbeeld! dr is een hele hoop info te vinden over de dekhengsten!

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 14:54

Welke kleur moet de hengst zijn?
En idd een dressuur of spring?
En wat moet de henst verbeteren?

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 14:56

Mrjeel schreef:
wil je een springpaard of een dressuurpaard fokken..?

Dat staat al in mn verhaal maar:
Ik wil een spring & dressuur paard maar met name dressuur!

En ik zou graag geen schimmel meer willen mja ik weet niet
of het mogelijk is?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:02

dan zou ik dekken met een springpaard en eerst eens nagaan of je merrie geen 100% schimmels fokt...

Je moet niet kijken naar de hengst zelf maar wat hij doorfokt...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 21:26

Geen schimmel willen is een geen schimmel kopen (en dan kun je ook geslacht, karakter ect. uitkiezen). Je hebt met deze merrie zo-wie-zo 50% kans op schimmel. Misschien nog wel meer. Maar je merrie is al op leeftijd (15 jaar!) + maiden en in die mate dat ik er géén veulen meer uit zou fokken. De moederlijn vind ik niet erg intressant. Je merrie zelf lijkt me wel correct op de onderste foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:10

Als ik zo van de foto's kan zien is je merrie mooi gebouwd, ze heeft een mooie bovenlijn en het lijkt er op dat ze veel ruimte in de draf heeft met een sterk achterbeen gebruik.

Aangezien je een nakomeling wil die zowel springen en dressuur kan zou ik voor een allround hengst gaan.
Verder wil je een hengst die jou merrie verfijnt.

Mijn vragen dan nog zijn hoeveel dekgeld ben je bereid te betalen?
Het dekgeld van veel hengsten is best hoog.

Een hengst welke ik je alvast wil voorstellen is de hengst Disconto.
Deze voshengst meet 1.69m en is goed gekeurd bij het NRPS.
Het is een echte allround hengst naar mijn idee waarvan de nakomelingen veel takt, balans en zelfhouding hebben in de beweging.
De hengst verbeterd op type en beweging tenminste zo is te zien aan de nakomelingen.
Verder is het geen dure hengst kost totaal 550 euro aan dekgeld.
Naar mijn weten is hij niet goed gekeurd bij het KWPN maar een nakomeling van hem kan altijd opgenomen worden bij het NRPS.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:21

Democraat zal ook een goede combinatie met jouw merrie zijn.
Democraat heeft zelf op internationaal gesprongen onder Jutta Winkler en internationaal dressuur gelopen onder Anky van Grunsven.
Democraat heeft drie goede basisgangen en hij is een echte allrounder.
Democraat heeft zeer opvallende nakomelingen zowel bij de dressuur en het springen.
In 2003 zijn er 15 nakomelingen van Democraat ster geworden waarvan 5 voorlopig keur

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:27

Democraat zou best kunnen, maar hij is wel schimmel. Dan is de kans al 75% op een schimmel.

Naar mijn weten heeft hij met Anky L-T dressuur gelopen. En springen in het Z(Z)

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:25

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:31

<knip>

nickvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:29

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:32

Als je voor een springpaard wil moet je concorde nemen Lachen

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:06

Ik ben het er niet mee eens dat er word gezegt dat wanneer je een 15-jarige maiden merrie hebt er niet meer mee kan fokken. 15 jaar is die als die goed op conditie is juist in zijn bloei en top van zijn leven. Mijn merrie heeft dit jaar een mooi hengstveulen gekregen en zij was 14 en maiden. het ligt ook aan de bouw van het paard op welke leeftijd je nog kan dekken. Jouw merrie is het grovere toch wat langer gelijnde paard en die staan bekend ( net als mijn merrie trouwens) dat ze makkelijk een veulen krijgen. Mijn merrie heeft trouwens een zeer makkelijke bevalling gehad. Als je wilt dekken zou ik het alleen niet te lang laten duren want ze word snel wel wat ouder. groetjes en wat betreft je keuze. Ik vind Tuschinski en Sandreo wel op jou merrie passen maar dit is wel echt dressuur. succes!

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 14:20

Dankjewel Haha!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 16:37

charissiej schreef:
Jouw merrie is het grovere toch wat langer gelijnde paard en die staan bekend ( net als mijn merrie trouwens) dat ze makkelijk een veulen krijgen.

Dromen
Citaat:
Ik vind Tuschinski en Sandreo wel op jou merrie passen maar dit is wel echt dressuur. succes!

En deze keuze is gebaseerd op..??? Want behalve dat ze flink veel bloed toevoegen zie ik zeer weinig overeenkomsten tussen deze hengsten...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:25

Majoor schreef:
Democraat zal ook een goede combinatie met jouw merrie zijn.
Democraat heeft zelf op internationaal gesprongen onder Jutta Winkler en internationaal dressuur gelopen onder Anky van Grunsven.
Democraat heeft drie goede basisgangen en hij is een echte allrounder.
Democraat heeft zeer opvallende nakomelingen zowel bij de dressuur en het springen.
In 2003 zijn er 15 nakomelingen van Democraat ster geworden waarvan 5 voorlopig keur

Ze wilde graag een hengst die het grovere van de merrie eraf haalde, en Democraat is ook weer niet te slankste Haha!
Je hebt dan idd vrijwel zeker een schimpie die eruit komt, maar dan ook een met een stevige bouw.
Kijk:
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet is het geen tenger hengstje...
Hierdoor is hij trouwens bij mij wel een van de favorieten Vork Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:04

De moederlijn van je merrie is niet echt uitgebreid, maar heeft bevat wel twee fijne springpaarden uit een halfzus van de moeder van jouw merrie.
De ene komt van nimmerdor en de ander van lancelot.

Je zou eens kunnen kijken naar een Nimmerdor-zoon met wat bloed aan moederskant.
IK zou zelf dan eigenlijk de voorkeur geven aan nimmerdor nog een stapje verder terug, als vadersvader of moedersvader. Bijv. de Heartbreaker-zonen Harley en Sibon W(en van die twee vind ik persoonlijk Harley fijner en nafok lijkt heel aardig).
Ustinov(zoon van Libero) vind ik ook wel interessant icm deze merrie, maar over de nafok is nog niet zoveel bekend.
beknopt veulenrapport schreef:
Ustinov (Libero H x Nimmerdor)
Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde hoogbenige en rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. In stap en draf hebben de veulens voldoende souplesse maar zouden meer schoudervrijheid moeten hebben. De galop is lichtvoetig en heeft balans en souplesse.

Matterhorn zou ik bij deze merrie ook nog overwegen. Nakomelingen die ik gezien heb konden voldoende bewegen, een fijne sprong maken en ze stonden mooi in het type.

Met democraat zou ik zelf een beetje bang zijn om een te zwaar type te krijgen. Je loopt dan imo ook een aardig risico dat je een erg zware hoofd-halsverbinding krijgt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:36

Idd, vandaar ook mijn eerdere opmerking.
Want Democraat gaat eigenlijk rechtlijnig tegen de wensen van de TS in... qua kleur en zwaarte van het type Haha!