avs jaarling bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

avs jaarling bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:29

mijn jaarling komt in een kudde te staan, met 24/7 weidegang ook in de winter. Er wordt volop kuil bijgevoerd.

Hij is nu nog wat schraal, en wil hem wel iets dikker hebben zodat hij met een goede vacht de winter doorkomt. Is het verstandig hem een klein beetje muesli bij te voeren? (Niet teveel omdat ze het goed doen in schrale omstandigheden). Zit zelf te denken aan kwartje per dag.

Of maakt een dun paard ook een goede vetlaag en wintervacht aan?

DMHorses

Re: avs jaarling bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:40

ik ben zelf toch wel voor bijvoeren. In kuil/hooi of gras zit niet alles wat die jonge paardjes nodig hebben voor de groei. Ipv een beetje meusli zou ik kijken voor een volwaardige brok, je hebt bijvoorbeeld bij pavo allerlei brokken afgestemd op de leeftijd. Ze hebben toch echt de voedingsstoffen nodig om gezond te blijven en een goeie weerstand te hebben. Ik zou daarvoor even bij de voerleverancier bij jou in de buurt navraag doen, want er zijn natuurlijk nog veel meer merken dan pavo, zij kunnen je ook adviseren hoeveel je moet voeren. Vaak staat er ook wel een voeradvies op de zakken, maar elk paard is verschillend dus daar zou ik ook niet teveel op vertrouwen.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:39

Ik geef Almika (3 maand) pavo veulenopfok brok, daar zitten een hoop bouwstoffen in en podo -> om OCD te voorkomen. Ik heb nu al best wat paarden met OCD gezien en het beste doe je alles om dat te voorkomen!! Ik denk hij vooral in de winter aan gras en kuil niet genoeg heeft -> Wel kwa buikvulling maar niet kwa vitamines en bouwstoffen.

Als het een jaarling is kan je gewone veulenbrok van pavo bijvoeren, daar zit alles in wat ze nodig hebben.

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:58

ik voer Najjar (1.5 jaar) ook bij.
hij staat 24 uur op een best volle wei en krijgt dagelijks hooi bijgevoerd.

hij wordt al snel te mager en ik voer hem bij met brok en muesli zonder haver van Havens. dit krijgt hij ongeveer 1 tot 1,5 kilo per dag. dit heeft hij echt wel nodig, want hij begint nu eindelijk mooi in zijn body te komen en dat wil ik ook zo houden Knipoog

in de winter bekijk ik opnieuw of hij iets extra's nodig heeft.

het is ook wel per paardje verschillend, maar ik zou hem inderdaad wel iets bijvoeren, zodat hij genoeg vitaminen, enz binnenkrijgt.

succes met je jaarling, het is een heel leuk beestje Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:04

Zeker gaan bijvoeren, brok of muesli. Jaarlingen zijn in de groei en kunnen dit goed gebruiken. Maar een kwart biks (of muesli) per dag vind ik wel weinig. Hier krijgt ons jaarlingmerrietje 1 kilo 's ochtends en een kilo 's avonds. Lijkt veel maar ze heeft het nodig, ze zit nu super in haar vel en vacht (krijgt er ook zonnebloemolie door). Als ik haar alleen maar hooi voer of het krachtvoer verminder heb ik in no-time een schraal paard.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:34

Pavo Veulenbrok is het topvoer voor de opfok van het gespeende veulen tot volwassen paard. Het is rijk aan waardevolle componenten voor een gezonde en gelijkmatige ontwikkeling van uw waardevolle veulen. Pavo Veulenbrok bevat veel mineralen en sporenelementen die organisch gebonden zijn en op die manier maximaal opneembaar zijn. Podo® zorgt voor een optimale ontwikkeling van het beendergestel en een gezonde toekomst.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:53

Paparazzi is ook een jaarling, hij staat in een groepje op een ontzettend groot stuk land en wordt niet bijgevoerd. Weet overigens niet hoe dit in de winter gaat??? maar op dit moment niet. Het gras staat vrij hoog dus volgens mij ook niet echt nodig. Alle paarden in de groep zien er goed uit!

jazz-fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:42

De veulens bij ons op stal staan ook 24/7 op de wei en worden ook bijgevoerd.Ze zien er super uit, maar persoonlijk vind ik dat jonge dieren voldoende voer moeten krijgen ivm de botontwikkeling e.d.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:30

volgens mij zit er ook op het moment einde van het seizoen toch ook niet veel meer in het gras of heb ik dit mis?
ik zou even advies vragen bij je DA en het goed zelf in de gaten houden.

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 07:25

mango schreef:
volgens mij zit er ook op het moment einde van het seizoen toch ook niet veel meer in het gras of heb ik dit mis?
ik zou even advies vragen bij je DA en het goed zelf in de gaten houden.

Inderdaad, in het gras zit nu echt niet veel meer.. Vooral vocht

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:13

ik heb ook en arab jaarlingertje, die erg aan de dunne kant is s'avonds gaat hij naar binen op stal dan krijgt hij hooi en een kilo biks, s'ochtends krijgt hij 1,5 kilo biks en dan gaat hij de wei weer op, hij blijft heel erg dun, heeft ook een dunne vacht. hij staat op pavo veulenbrok en pavo podo

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 09:15

maar de da komt vanmiddag, die komt m even nakijken, en kan ik gelijk om advies vragen, dat je jaarlingertjes schraal moet houden weet ik, maar bij hem zie je zn ribben wel heel goed, terwijl hij om de 8 weken ontwormd wordt, zou het toch ook niet aan de wormen kunnen liggen.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 12:49

nou de da is geweest, heeft bloed afgenomen bij m, mest onderzoek wordt er gedaan en hij heeft een vitaminestoot gehad, verder de omgeving van buitenaf speelt ook mee, gecastreerd,van wei naar nieuwe wei gebracht, t hade groeien, t vergt allemaal zoveel van m.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:59

@prescious: is er al bekend wat je jaarling misschien kan hebben? Wat zei de DA?

Ik ga beginnen met een kilo muesli per dag, aangezien hij ook bij de trainer op muesli gestaan heeft. Het enige probleem is dat ik niet op zondag mag komen bij de boer waar hij staat. Ik kan hem dus elke dag bijvoeren, behalve op zondag...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:33

laetitia schreef:
Het enige probleem is dat ik niet op zondag mag komen bij de boer waar hij staat. Ik kan hem dus elke dag bijvoeren, behalve op zondag...

Huh dat is vaag?! Mag je op zondag niet naar je eigen paard?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 11:47

nee want het is nogal gereformeerd daar...

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:55

mijn da zij dat hij beter schraal kon blijven als dat hij te dik zou zijn, hij iss heel hard gegroeit en ik moest m bijvoeren in de wei, ook is er uit t bloed onderzoek gekomen dat hij te veel rode bloedcellen heeft, wat duid op een virus of ontsteking.
ik moet m nu iedere dag tempraturen en zijn tempratuur mag niet boven de 38,2 zitten, nou ben nu 2 dgn bezig en t is netjes 38,2 dus waarschijnlijk nog van een ouwe ontsteking, ze heeft t bloed opgestuurd naar een ander lab waar ik de uitslag nog van krijgt, om te kijken of t van een oud virus of ontsteking is, of dat t net begint.
ook heb ik mest onderzoek laten doen op wormen, wat me sterk lijkt, omdat hij om de 8 weken ontwormt wordt, maar ja dan weet ik t iig zeker.
en t bultje in zn nek was een talg bultje niks aan doen verder.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:55

uhh sorry witte bloedcellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:00

Mischien toch eens uitkijken naar een andere opfok.Want hoe ga je het doen als hij ziek is en medicatie nodig heeft?
Onze jaarlingen hebben ook altijd Pavo veulenbrok gehad,tot nu toe nu zijn ze 2,5 en ga ik over naar normaal voer.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:07

Sta je toevallig bij Klaas van Vulpen??
Mijn jaarling stond daar ook. Erg mager te wezen en zelfs aan de dunne door bedorven kuil. Ik voerde hem dagelijks (muv de zondag) bij met granenmix van PAVO.
Hij staat nu bij het Paradepaardje en doet het op (alleen gras) in een keer een stuk beter. Ze worden hier ook wekelijks omgeweid.
In de winter gaat hij wel in de loopstal en krijgt brok gevoerd.
Een jaarling moet ook niet te dik zijn hoor (heb het niet over uithongeren Knipoog dat kan ook weer voor allerlei problemen zorgen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:11

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:38

Hij staat idd bij Van Vulpen, ik heb alleen maar goede verhalen over hem gehoord...de paarden zien er allemaal super uit die er staan en mijn jaarling staat nu met 3 anderen op een heel erg groot stuk met supergras!

Ik weet niet hoe het met het kuil zit, ik ken iemand die zijn paard er nu een jaar heeft staan en die is altijd vol lof over Van Vulpen...Als mijn paard ziek wordt of iets mankeert mag ik uiteraard wel op zondag komen, daar worden gewoon afspraken over gemaakt...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 07:35

laetitia schreef:
Hij staat idd bij Van Vulpen, ik heb alleen maar goede verhalen over hem gehoord...de paarden zien er allemaal super uit die er staan en mijn jaarling staat nu met 3 anderen op een heel erg groot stuk met supergras!

Ik weet niet hoe het met het kuil zit, ik ken iemand die zijn paard er nu een jaar heeft staan en die is altijd vol lof over Van Vulpen...Als mijn paard ziek wordt of iets mankeert mag ik uiteraard wel op zondag komen, daar worden gewoon afspraken over gemaakt...

Ik heb er van juni t/m augustus gestaan en de mensen die ik sprak waren echt niet zo tevreden, maar gaan allemaal hun paarden weer naar stal halen in de winter.

Ons was niet verteld dat er op zondag geen bezoek mocht komen (muv ziekte bij paard), dat de prijs excl BTW was (meerderen over gehoord), we kregen wormenkuren die we zelf gekocht en gegeven hadden berekend en in de zomer heeft hij ze amper omgeweid en toen je bij de normaal dikste paarden ribben kon tellen gaf hij eens, bedorven, kuil.
Er staat daar een vrouw met twee arabische merries met veulens (vooraan, of ze is al weg...) die hem ook flink zat was. Zij moest 4 kilo per dag bijvoeren!
Een zgn goede opfok zou dat voor je moeten doen.

Daarnaast was hij toen we weg gingen ronduit onbeschoft en liep hij te zeuren over betalen, terwijl wij zo ongeveer de enige waren die wel fatsoenlijk afrekenden, want daar liep hij altijd over te zeuren.

Maar fijn, ieder zijn ervaringen, ik hoop alleen dat het met jouw hengstje goed gaat en ben natuurlijk nog benieuwder hoe hij uitgroeit. Het wordt een schimmel, toch?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 08:16

Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Mijn paardje staat samen met 3 andere jaarlingen op een heerlijk groot stuk land. Eergister heeft de boer er nog een stuk bijgetrokken, ze hebben heerlijk mals gras en de omheining is prima in orde met alle gekleurde lintjes zodat de paarden weten dat daar lint zit. Gandalf is helemaal in zijn element en rolt er op los!
Hij heeft eergister ook de groep volwassen paarden omgeweid.

Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden want beschimmeld kuil dat gaat mijn paard absoluut niet eten. En als de factuur niet klopt betaal ik gewoon wat wel klopt.

Hoe is die opfok waar jij nu staat? Mag je daar gewoon langs bij je paardje?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:00

laetitia schreef:
Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Mijn paardje staat samen met 3 andere jaarlingen op een heerlijk groot stuk land. Eergister heeft de boer er nog een stuk bijgetrokken, ze hebben heerlijk mals gras en de omheining is prima in orde met alle gekleurde lintjes zodat de paarden weten dat daar lint zit. Gandalf is helemaal in zijn element en rolt er op los!
Hij heeft eergister ook de groep volwassen paarden omgeweid.

Ik ga het natuurlijk wel in de gaten houden want beschimmeld kuil dat gaat mijn paard absoluut niet eten. En als de factuur niet klopt betaal ik gewoon wat wel klopt.

Hoe is die opfok waar jij nu staat? Mag je daar gewoon langs bij je paardje?

Het is ook meer bedoelt als waarschuwing. Gewoon goed opletten, maar dat moet je overal. En dan bedoel ik natuurlijk op je paardje!! Dat kuil was bij mij echt de druppel.

Mijn paardje staat nu in de opfok in de Woerdense Verlaat. Daar mag ik er elke dag langs. 's Winters hebben ze daar een loopstal en gaan ze de hele dag naar buiten, maar staan ze 's nachts binnen. Ze krijgen dan veulenbrok en paardenkuil (ipv koeien).

Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat het telkens regent wanneer wij naar het land gaan, haha, maar daar kan de opfok niet echt wat aan doen Knipoog