[TI] Stro zet dat aan bij een tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eas_Mon

Stro zet dat aan bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:42

Sins het zo geregent heeft ligt er allemaal modder onder de boom waar Easy altijd schuilt. Zijn hele sokken zitten dan onder de vieze prut.. Ik wil niet dat hij in de modder gaat staan dus heb ik dat stuk afgezet. Nu kan hij wel lekker in zijn nieuwe stalletje schuilen Lachen

Hij eet alles wat eetbaar is dus ook stro.. Zet dat meer aan dan hooi of is dat ongeveer gelijk??

Groetjes, Emma..

Anoniem

Re: Stro zet dat aan bij een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:44

Als je je tinkler nou gewoon op vlas zet is dat probleem over, verder weet ik het niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:22

stro is arm qua energie en voedingsstoffen. als hij er veel van eet zal hij rond worden omdat zijn darmen propje vol zitten maar dat is gelijk aan hooi.

er zijn vast ook mensen die ervaring hebben met koliek en stro.

ik leg winterdag in de stallen een beetje stro op het strooisel, gewoon om te knabbelen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:23

Ik heb dat gedoe over stro altijd belachelijk gevonden. Mijn haf stond bij zijn vorige eigenaars nooit op de wei, alleen in een paddock met zand, op stal had hij vlas, want anders at hij zich zogezegd ziek aan stro. Hij is bij ons gekomen en meteen in een volle stal met stro gegaan + op de wei. Bij mij is hij nooit meer hoefbevangen geweest, terwijl hij dat bij hen wél vaker was Verward
Das trouwens niet het enige voorbeeld...
Het lijkt mij wel alsof het meer tussen de oren van de eigenaar zit Clown *ik weet dat velen het niet met me eens zijn Knipoog maar ik krijg toch steeds meer die indruk*

Heeft je tink al eens op stro gestaan? Anders kan je het gewoon proberen, als hij verder voldoende kan knabbelen aan hooi/gras en eventueel krachtvoer, dan zal hij volgens mij echt niet gaan stro eten tot hij uit zn vel spat
Moet je gewoon even aankijken.

Bovendien heb je ook verschillende soorten stro (gezien verschillende soorten graan Clown ) het ene smaakt al lekkerder dan het andere...

haffie_ladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:24

misschien zaagsel en dan 2 plakken stro en als eten hooi.
van alleen stro krijgen somigen koliek

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:27

frenia schreef:
Ik heb dat gedoe over stro altijd belachelijk gevonden. Mijn haf stond bij zijn vorige eigenaars nooit op de wei, alleen in een paddock met zand, op stal had hij vlas, want anders at hij zich zogezegd ziek aan stro. Hij is bij ons gekomen en meteen in een volle stal met stro gegaan + op de wei. Bij mij is hij nooit meer hoefbevangen geweest, terwijl hij dat bij hen wél vaker was Verward
Das trouwens niet het enige voorbeeld...
Het lijkt mij wel alsof het meer tussen de oren van de eigenaar zit Clown *ik weet dat velen het niet met me eens zijn Knipoog maar ik krijg toch steeds meer die indruk*

Heeft je tink al eens op stro gestaan? Anders kan je het gewoon proberen, als hij verder voldoende kan knabbelen aan hooi/gras en eventueel krachtvoer, dan zal hij volgens mij echt niet gaan stro eten tot hij uit zn vel spat
Moet je gewoon even aankijken.

Bovendien heb je ook verschillende soorten stro (gezien verschillende soorten graan Clown ) het ene smaakt al lekkerder dan het andere...

nee echt idioot dat mensen denken dat ze koliek krijgen van stro. van die lekker harde stengels die ook nog een uitzetten in de darmen krijgen ze toch geen koliek? Clown

mijn stro-eters staan op vlas en dat bevalt me ook qua uitmesten veel beter. en ik heb er meer zicht op hoeveel ze precies krijgen.

Het maakt inderdaad wel uit wat voor stro je in je stal hebt liggen, want het ene eten ze sneller als de andere. Maar stro gaat erg schaars worden dit jaar dus ook lekker prijzig.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:33

Sox heeft voorheen altijd op stro gestaan en vrat daar amper van. Paarden moeten volgens mij wel genoeg hooi of ander ruwvoer erbij krijgen om te eten anders grijpen ze misschien naar dat stro. Als je een paard op vlas zet met weinig ruwvoer ga je om problemen vragen.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:42

flicka schreef:
Sox heeft voorheen altijd op stro gestaan en vrat daar amper van. Paarden moeten volgens mij wel genoeg hooi of ander ruwvoer erbij krijgen om te eten anders grijpen ze misschien naar dat stro. Als je een paard op vlas zet met weinig ruwvoer ga je om problemen vragen.

ja maar dat is bij alle ondergronden gelijk. Een shet en een haf die katrolgevoelig zijn kun je niet altijd onbeperkt ruwvoer geven. Maar er zijn genoeg andere afleidingsartikelen op de markt.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:46

Wij hebben ook een jaar gehad dat het zelf in de stal 1 modder was omdat de wei er toen nog schuin afliep. De eigenaar van de wei toen vond er ook niks beter op dan 2 pakken stro per dag in de stal te gooien. Sweety stond toen samen met een ijslander en geloof me 's avonds was het stro op !!
Sweety heeft gelukkig nooit kolieken gehad ervan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:51

Yvonniej schreef:
flicka schreef:

ja maar dat is bij alle ondergronden gelijk. Een shet en een haf die katrolgevoelig zijn kun je niet altijd onbeperkt ruwvoer geven. Maar er zijn genoeg andere afleidingsartikelen op de markt.

Een paard heeft toch echt ruwvoer nodig voor zijn spijsverteringsstelsel. Je kan toch ook overjarig hooi geven? Laat ze maar lekker knabbelen. Ik heb echt nooit gehoord dat een paard door hooi koliek kreeg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:55

Mijn tink heeft echt stro nodig, anders raakt ze aan de dunne.
Ze eet elke dag zijn halve stal leeg (en dan staat hij ook nog eens ca 12 uur buiten). koliek heeft ze nog nooit gehad.
Tja, het is natuurlijk een sober paard; haar spijsvertering is ingericht op veel ruwvoeder.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:01

flicka schreef:
Yvonniej schreef:

Een paard heeft toch echt ruwvoer nodig voor zijn spijsverteringsstelsel. Je kan toch ook overjarig hooi geven? Laat ze maar lekker knabbelen. Ik heb echt nooit gehoord dat een paard door hooi koliek kreeg.

Ik heb het ook niet over hooi en koliek. Ik heb het over te dik en hoefbevangenheid.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:03

Even ter toevoeging.. Mijn haflinger kan ik echt niet onbeperkt ruwvoer geven, die vreet zich helemaal kapot. Dit heb ik 3 weken geprobeerd dat was echt niks. En zin aan bevangenheid heb ik echt niet.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:18

Je hebt meerdere soorten stro en van de ene krijgen ze dus echt snel koliek (verstoppingen) Ja en van andere weer niet Knipoog

Tarwestro is in ieder geval de boosdoener voor koliek Knipoog heeft is te maken met de soort stengels en moeilijke verteerbaarheid = opstoppingen Knipoog

Gerstestro kan weer geen kwaad --> maar vinden ze meestal wel lekkerder, dus soms dan wel de stal snel(ler) leeg Nagelbijten / Gniffelen

Van ander stro weet ik het zo niet, maar dit zijn denk ik ook de meest voorkomende Knipoog (in onze regio tenminste)

Stro is erg arm dus meer aanzetten dan hooi --> wel zitten de darmen lang vol als ze er van eten, dus ziet de buik er zeer gevuld/ rond uit Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:30

Als je nou gewoon genoeg hooi geeft, dan vreten ze toch geen stro?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:35

flicka schreef:

Nee hoor Sommigen blijven dus écht gewoon dooreten Ja en eten alles wat binnen hun bereik ligt Ja --> weet dat van een verzorgpony Knipoog , die het heel erg had die zou zich letterlijk DOOD eten Verdrietig hebben er heel veel sores mee gehad Ziek en je moest écht VOOR hem beslissen en de rem erop zetten Scheve mond , want hij deed t echt niet Knipoog

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:39

grid schreef:
flicka schreef:

Nee hoor Sommigen blijven dus écht gewoon dooreten Ja en eten alles wat binnen hun bereik ligt Ja --> weet dat van een verzorgpony Knipoog , die het heel erg had die zou zich letterlijk DOOD eten Verdrietig hebben er heel veel sores mee gehad Ziek en je moest écht VOOR hem beslissen en de rem erop zetten Scheve mond , want hij deed t echt niet Knipoog

dit zelfde had ik dus ook.

En daarom voor vlas + hooi gekozen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:41

Het ene paard heeft volgens mij sneller last van dik worden dan het andere. Wij hebben 1 tinker die van de lucht al dik wordt en dus ook van stro, hij krijgt voldoende ruwvoer, maar ligt er schoon stro in z'n stal dan eet 'ie het op! (en dat zie je gelijk aan z'n postuur, z'n buik zet gelijk op!) Onze andere tinker heeft daar weer geen last van, heeft minder een eetobsessie en wordt niet snel dik. Ja, paarden zijn net mensen wat dat betreft!
Vroeger hadden wij thuis fjorden die nogal snel last hadden van hoefbevangenheid en zelfs de exacte hoeveelheid hooi werd uitgewogen om ze op lijn te houden, maar ze stonden wel gewoon op een flinke laag stro (en zijn daar toch behoorlijk oud mee geworden)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:47

Nou ja, ik heb dit echt nooit meegemaakt hoor. Is geen kritiek! Maar we hadden vroeger warmbloeden in allerlei soorten, koudbloeden en ik heb nu mijn tinker en ze vraten geen van alle stro. Heb gerste- en tarwestro gebruikt. Gesrstestro is minder want wordt sneller platgelopen dus kost meer in gebruik.

Omdat ze dat stro toch niet at heb ik Sox de laatste tijd op vlas gezet. Maar altijd wel zoveel hooi dat er nog over was als ik weer kwam! Dat is dus ongeveer 1/2 baal per dag, even ter vergelijking. Stro eten kan over het algemeen trouwens geen kwaad, een grazer heeft gewoon buikvulling nodig. En dik worden in de winter mag best, door de kou verbranden ze ook meer. Ik zet de mijne niet meer op stal, die gaat 24/7 naar buiten, lekker lopen met genoeg ruwvoer.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:48

Mijn paardjes staan al jaren op stro en knabbelen daar lekker aan maar ze krijgen genoeg hooi om zich niet te vervelen. Riona heeft een week op hennep gestaan omdat ze gaskoliek had. Ze was stok ongelukkig. Toen we er weer stro in deden heeft ze eerst uitgebreid gerold in de stal. Heerlijk vond ze het. En mocht je het idee hebben dat ze verstopt raakt door stro dan geef je haar toch een beetje lijnzaadolie of zonnebloemolie over het voer. Gaat ze mooi glimmen en haar darmen raken ook niet verstopt. Zo zie je maar weer voor alles is een oplossing. Trouwens hoefbevangenheid komt voornamenlijk door de hoeveelheid hooi/gras/kuil die ze eten en de voedingswaarden daarvan. Heb nog nooit gehoord dat ze van stro hoefbevangen kunnen worden.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:52

maar overgewicht is zeker niet goed voor bevangengevoelige paarden.. en dat krijgen sommige paarden dus van stro

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:04

Overgewicht is zeker niet goed voor paarden met een neiging tot of een verleden met hoefbevangenheid, denk niet dat ze bevangen raken van stro, maar kunnen er wel dikker van worden. Het wegen van het hooi van onze fjorden vroeger was echt geen overbodige luxe! Zij aten trouwens nauwelijks stro.
En het ene paard is het andere niet, de ene wordt van de lucht al dik, de andere van stro en andere worden helemaal niet dik. Vind ook dat ze meer dan voldoende ruwvoer horen te krijgen en een beetje mollig is echt niet erg in de winter, maar het ligt gewoon aan het paard, het ene paard is het andere niet. Maar je merkt al snel hoe en wat door het gewoon maar in de praktijk uit te proberen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:25

Mijn bescheiden mening is dat het net als voor mensen geldt: hoe minder beweging hoe dikker. Een paard dat veel weidegang krijgt of nog beter veel beweging middels rijden verbrandt ook meer. Als je je paard veel op stal hebt met weinig beweging en veel te veel krachtvoer dan vraag je om problemen. Te veel hooi kan m.i. nooit de boosdoener zijn. Stro ook niet tenzij je dus te weinig hooi voert. Hoefbevangenheid heeft niks met stro te maken maar wel veel met krachtvoer/weinig beweging/verkeerde ondergrond e.d.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:30

flicka schreef:
Mijn bescheiden mening is dat het net als voor mensen geldt: hoe minder beweging hoe dikker. Een paard dat veel weidegang krijgt of nog beter veel beweging middels rijden verbrandt ook meer. Als je je paard veel op stal hebt met weinig beweging en veel te veel krachtvoer dan vraag je om problemen. Te veel hooi kan m.i. nooit de boosdoener zijn. Stro ook niet tenzij je dus te weinig hooi voert. Hoefbevangenheid heeft niks met stro te maken maar wel veel met krachtvoer/weinig beweging/verkeerde ondergrond e.d.

soms heb je geen keuze als je paard bijvoorbeeld door een blessure aan de kant staat.

Maar verder hoe dan ook. Ik voer mijn haflinger krachtvoer en hooi. En hij loopt elke dag een uur, en heeft van 's ochtends 8 tot 's avonds wanneer het donker word weidegang..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:35

Yvonniej schreef:
flicka schreef:

soms heb je geen keuze als je paard bijvoorbeeld door een blessure aan de kant staat.

Maar verder hoe dan ook. Ik voer mijn haflinger krachtvoer en hooi. En hij loopt elke dag een uur, en heeft van 's ochtends 8 tot 's avonds wanneer het donker word weidegang..

Heeft jouw DA geconstateerd dat de hoefbevangenheid door het stro komt dan?