zo laat nog laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caprice_

zo laat nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:39

hallo,
ik zat erover te denken mijn merrie van 14,5 jaar te laten dekken.
ze heeft nog nooit een veulen gehad, en ik had gehoord dat je je paard nooit later dan
10 jaar het 1e veulen mag laten krijgen maar ik weet niet of dit waar is.
mijn merrie is super gezond en fit. veel mensen zouden haar leeftijd zo 8 of 9 jaar jonger
schatten.
wat zouden jullie doen?

bedankt, groetjes mij! Doei, doei

IndianSummer

Re: zo laat nog laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:09

Het ligt aan de gehele conditie van je paard, maar jij zegt dat ze gezond is, dan moet dit verder geen probleem zijn. Je kunt altijd de dierenarts vragen, vragen wat zij het beste vind.
Ik weet niet of het je bedoeling was, maar ik zal haar nu dit jaar niet meer laten dekken, dan krijg je zo'n laat veulen.
Dan kun je het beste volgend jaar vroeg beginnen, dan heb je het hele seizoen voor je, dan heb je ook meer tijd mocht ze niet drachtig worden.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:10

mijn veulen is een eerste en hij komt uit een 14 jarige merrie. Dus het kan best!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:23

Ik zou het niet doen... het risico is te groot vind ik.
Een kennis van ons heeft zn merrie op 15jarige leeftijd voor het eerst laten dekken, omdat hij een opvolger voor haar wilde. Merrie was topfit en 100% gezond. Tijdens/Na de dracht en bevalling is ze zeer snel achteruit beginnen gaan, ze was niet meer "vet" te krijgen, liep stram,...
Ik zou het risico voor mijn merrie dus niet willen nemen. Van een 15jarige merrie kanje nog jaren plezier hebben (ook mét veulen natuurlijk) maar het moet je maar gebeuren dat ze na haar dracht plotsklaps een oud paard is... Verdrietig
(bovendien had het veulen zomerexceem en regelmatig last van koliek. het is op 2,5jarige leeftijd aan een zware koliek gestorven... Dus ze hebben eigenlijk alleen maar narigheid aan het dekken van hun merrie overgehouden)

Natuurlijk zijn er ook tig merries waarbij het wel goed gaat! Maar persoonlijk zou ik dus met mijn paard het risico niet nemen.

Giv_Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:47

Mischien kun je het aan de DA vragen

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:26

zou ik ook doen, de DA kan je merrie even onderzoeken, en je advies geven. Knipoog

raswantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:29

ik blijf dit even volgen want had ook de zelfde plannen