Vraagje over aankoop gebleseerd veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Haffie2006

Vraagje over aankoop gebleseerd veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:42

Ik zou misschien een haflingerveulen kopen.
Maar hij blijkt zijn been gebroken te hebben terwijl ik hem nog niet had gekocht.
Maar we waren er bijna wel uit.
Nu wil ze al die kosten die zij nu maakt bij mij in rekening brengt.
Die dierenarts zegt dat hij er later waarschijnlijk geen last van zal krijgen en dat vind ik het
probleem ook niet.
Wat vinden jullie.
Is het nog wel verstandig om hem nog te kopen vanwege die koste die ik extra opleget krijgt terwijl die niet voor mij zijn.
Behalve als ik hem koop en er moet nog eens een dierenarts komen?
Laatst bijgewerkt door Leo op 30-08-06 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

Faniek

Re: Vraagje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:17

Uhm dit is wel een vreemd verhaal. Die kosten kunnen ze niet op jou verhalen en ik zou hem zeker ook niet kopen. Risico is te groot vind ik zelf.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:50

Faniek schreef:
Uhm dit is wel een vreemd verhaal. Die kosten kunnen ze niet op jou verhalen en ik zou hem zeker ook niet kopen. Risico is te groot vind ik zelf.

Hier ben ik het mee eens. Jij hebt het paard nog niet gekocht (schriftelijk of mondelijk) dus de kosten zijn nog niet voor jou. En ik denk ook dat de risico heel groot is.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 17:10

We waren er mondeling eigenlijk zo goed als uit maar toen ik belde om de laaste puntjes op de i te zetten hoorde dit

Faniek

Re: Vraagje over aankoop gebleseerd veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:40

Dan nog mag je de koop ongedaan maken uiteraard. Ik zou hem absoluut niet kopen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:42

neen ik ook niet ...
Een gebroken been kan je veel miserie opleveren later. Er zijn geen garanties dat je hem/haar voor de sport kan gaan gebruiken...

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:10

Ik zou het niet doen... Een gebroken been is te riskant...
Laat staan dat jij voor de kosten nu zou moeten opdraaien...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:15

Dat zou een mooie worden! Ik heb mijn veulen gekocht, mondeling, toen ze drie dagen oud was. Ik heb haar opgehaald toen ze vier maanden oud was en ik heb niet meer dan de afgesproken prijs betaald. Stel dat de oude eigenaar meer kosten had moeten maken dan is dat zijn risico. Hij heeft het paard en de papieren en jij het geld. Ik zou trouwens nooit een paard kopen dat zijn been gebroken heeft. Vind het een heel raar verhaal, want veel paarden met een gebroken been overleven dit niet!!! Als ik jou was zou ik niet met deze mensen in zee gaan, er zijn genoeg andere leuke veulens te koop zonder rare verhalen of gebreken.
Succes met je beslissing!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:25

risico is voor de verkoper, zolang jij niet hebt betaald, is het nog steeds zijn paard
mijn veulen heb ik ook gekocht op zeer jonge leeftijd maar tot het afspenen was de vorige eigenaresse zelf aansprakelijk
En ik zou er eigenlijk niet meer aan beginnen als ik jou was, een veulen binnenhalen die nu al niet goed is voorspeld niet veel goeds voor de toekomst, er worden op het moment genoeg hafveulens aangeboden die geen gebreken hebben.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:28

Nee vreemd verhaal, ik zou dat veulen ook niet meer willen! Gebroken been is wel ernstig en blijft waarschijnlijk altijd zwakke plek. En dat jij de onkosten zou moeten betalen is wel heel raar...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:38

nee hoor je bent het niet verplicht,je hebt mondeling misschien ja gezegd,maar datwas op het moment dat het paardje oke was.. Dit zou nu een gebrek zijn en is de huidige eigenaar verantwoordelijk voor alle kosten..

en meid,laat het beestje staan, als je nu al weet dat het iets aan zn been heeft gehad is het eigenlijk een kat in de zak kopen.. het risico vind ik te groot..
tuurlijk je ebnt nu al helemaal weg van da diertje,maar je komt heus nog wel een leuke andere tegen zonder nu al een gebroken been te hebben

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 08:16

Jullie hebben helemaal bgelijk sorry dat is het vaag heb opgeschreven.
Voor mij was het ook allemaal heel vaag.
Maar ik ga vandaag van de koop afzien.
Hope dat er een niewe op me pad komt.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:20

Tuurlijk komt er weer een op je pad Knipoog ! Verstandig dat je het niet doorzet. Je paardje moet gezond zijn op het moment dat je het koopt, met dit paardje heb je veel te veel kans dat je later de medische molen in draait.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:24

Haffie2006 schreef:
Jullie hebben helemaal bgelijk sorry dat is het vaag heb opgeschreven.
Voor mij was het ook allemaal heel vaag.
Maar ik ga vandaag van de koop afzien.
Hope dat er een niewe op me pad komt.

lijkt me heel verstandig, het risico is echt te groot!!
bovendien: hoe haalt die verkoper het in zijn/haar hoofd jou met die kosten op te zadelen? dat is nou eenmaal het risico als paardenhouder...
dat zou mooi zijn!!
we hebben vorig jaar een 4 jarige verkocht die 3 maanden in een kliniek heeft gestaan op het randje van de dood, heeft bijna net zoveel gekocht als zijn verkoop prijs, zou ik dan ook het dubbele voor hem mogen vragen? tuurlijk niet!
als ik een auto koop, hoef ik toch ook niet extra te betalen voor die versnellingsbak die 3 jaar geleden is vervangen??
op het moment dat het gebeurde, was jij namelijk geen eigenaar van het veulen, maar de verkoper!

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:29

Ik hoop dat het lukt met het afzien van de koop.

Aangezien een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is.
Daarom is dit ook zo'n stomme situatie.

Heel veel succes

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:37

Die mondelinge overeenkomst is gemaakt voor een gezond veulen. Aangezien de verkoper geen gezond veulen meer heeft kan hij/zij niet meer aan de "leveringsverplichting" voldoen, het lijkt mij dat je dan ook niet aan je "betalingsverplichting" hoeft te voldoen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:39

zucht waarom krijg ik niet zulke klanten in de winkel Haha! Haha!

Meid als jij dit dier nu nog koopt EN alle kosten gaat vergoeden die zij nu maakt voor het dier, ben je hartstikke GEK Lachen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:40

jenn18 schreef:
Ik hoop dat het lukt met het afzien van de koop.

Aangezien een mondelinge overeenkomst rechtsgeldig is.
Daarom is dit ook zo'n stomme situatie.

Heel veel succes

die was er nog niet...
ze belde om de laatste dingen te bespreken en toen vertelde verkoper dat dus... ze zijn het dus niet eens geworden over de verkoopprijs... er is dan nog geen mondelinge overeenkomst!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 08:46

Zelfs als er een schriftelijke koopovereenkomst was gesloten mag er bij een gebrek van af gezien worden. Ook al zou je het dier gekocht hebben en al thuis hebben kan je de verkoper verplichten hem terug te nemen, bij een dusdanig probleem. Dit lijkt i.m.o. wat ze "een koopvernietigend gebrek" noemen.
Dus inderdaad; niet kopen. Er zijn genoeg gezonde veulens te koop, nog even verder zoeken Haha!
Succes ermee.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 15:04

Het is gelukt.
Ze verklaarde me wel voor gek dat ik zon kans liet schieten hij heeft geen eens papieren !!.
Na veel gepraat en nog een uitleg van een onafhanelijke dierenarts is het me gelukt om de koop neit door te laten gaan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 15:19

Als hij een gebroken been heeft gekregen voordat jij het paard hebt gekocht is er niets van kosten bij jouw in rekening te brengen.

Maar zo te horen is het al opgelost. Sowieso hadden jullie de koop voor een bepaald bedrag afgesproken, als zij daar een akkoord voor zou hebben gegeven dan nog kunnen die extra kosten niet op jouw verhaald. Ik hoop dat het beestje nog ergesn goed terecht zal komen strax maar voor jou lijkt het me toch verstandige keuze geweest om verder te kijken naar een ander paardje.