Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
christ schreef:Ikheb dit jaar mijn merrie laten insimineren met diepvriessperma;
Volgens mijn dierenarts breng je best 4 rietjes per beurt in. Mijn hengstenhouder houdt bij het bij 2 rietjes per beurt. Wat zijn jullie ervaringen daarbij?
DubbelDun schreef:Als je 8 rietjes moet inbrengen om voldoende levend materiaal binnen te krijgen zou je je af kunnen vragen of die hengst wel geschikt is voor diepvries sperma.
Meestal bestaat een zending uit 2 of 3 rietjes.
DubbelDun schreef:Als je 8 rietjes moet inbrengen om voldoende levend materiaal binnen te krijgen zou je je af kunnen vragen of die hengst wel geschikt is voor diepvries sperma.
Meestal bestaat een zending uit 2 of 3 rietjes.
Hypo schreef:Ik mag toch aannemen dat als dit het geval is dat je dan als merrie-eigenaar wel die hoeveelheid krijgt die nodig is om een redelijke kans op 'pakken' te hebben en dus niet het dubbele of drievoudige hoeft te betalen (2 rietjes versus 8).Klopt dat moet je je dan inderdaad afvragen, sterker nog het antwoord is dan eigenlijk al gegeven. Maar je hebt niet altijd de keuze, soms is vers niet beschikbaar en wil je wel met die hengst dekken dan moet je wat.
Hypo schreef:Normaal gesproken betaal je alleen het dekgeld als je merrie drachtig is en als ze niet drachtig wordt een paar honderd Euro voor de kosten (gustregeling). Dat is het zelfde als met vers. In bijzondere gevallen koop je een aantal rietjes DV en neem je zelf het risico van drachtig worden. Als je geluk hebt hou je dan over, heb je pech dan moet je nog bijkopen. Maar dit is alleen in uitzonderingsgevallen, bijvoorbeeld bij een reeds overleden tophengst waarvan nog een beperkte v oorraad DV aanwezig is. Normaal gesproken dus de zelfde regeling als bij vers, en heeft de hengstenhouder er dus met name belang bij dat je mertrie drachtig wordt.
DubbelDun schreef:Zo te horen is het bij 'jullie' beter geregeld als bij onze westernhengsten. Levend veulen garantie is zeldzaam of hooguit kans op een goedkopere herdekking een jaar later. En als 2 a3 rietjes niet volstaan heb je pech en moet je nieuw kopen.
En over de hoogte van het dekgeld zullen we het helemaal maar niet hebben

DubbelDun schreef:Zo te horen is het bij 'jullie' beter geregeld als bij onze westernhengsten. Levend veulen garantie is zeldzaam of hooguit kans op een goedkopere herdekking een jaar later. En als 2 a3 rietjes niet volstaan heb je pech en moet je nieuw kopen.
En over de hoogte van het dekgeld zullen we het helemaal maar niet hebben
.