toch drachtig, dekgeld betalen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleppie

toch drachtig, dekgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:20

Ik vroeg me af.....
Je leest wel eens dat een merrie toch een gezond veulen ter wereld zet,
terwijl de eigenaar dacht dat ze niet drachtig was. Hoe zit het in dat geval dan
met het dekgeld. Je hebt immers al een gustverklaring ingestuurd.
Moet je dan alsnog het dekgeld betalen...

besita

Re: toch drachtig, dekgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:34

Als je papieren bij het veulen wil zal je toch dekgeld moeten betalen anders gaat de hengstenboer geen geboortebericht versturen

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 10:45

Ja je hebt gelijk, zo simpel eigenlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:47

de gevallen "merrie toch drachtig" komen ook vaak voor als je "verrassingsveulens" hebt...
in dat geval weten de meeste mensen niet eens dat de merrie gedekt is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:22

Dat zijn dan meestal geen paarden met papieren neem ik aan?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:04

Bij een hengstenhouder betaal je als je merrie gedekt is, niet wanneer ze drachtig is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:44

libke schreef:
Als je papieren bij het veulen wil zal je toch dekgeld moeten betalen anders gaat de hengstenboer geen geboortebericht versturen

Bij het NSPS en het NMPRS verstuurd de merriehouder zelf het geboorte bericht, dus zou het best 'stiekem' gedaan kunnen worden.
Bij de dekking(vaak waneer de merrie opgehaald word) krijgt de merriehouder het geboorte bericht mee, houd de hengstenhouder 1 deel en gaat er 1 deel van de dekbon naar het stamboek.

Ik zou het wel zo eerlijk vinden om dan alsnog het volledige dekgeld te betalen, maar heb geen idee hoe dat gedaan word.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:43

Liezel1 schreef:
de gevallen "merrie toch drachtig" komen ook vaak voor als je "verrassingsveulens" hebt...
in dat geval weten de meeste mensen niet eens dat de merrie gedekt is...

Niet altijd....Fab was gedekt, gescand, nog eens opgevoeld bij aankoopkeuring, maar NIET DRACHTIG bevonden door 2 verschillende dierenartsen.
Mooi dat er wél een veulen kwam. De papieren hebben we er nooit meer bij kunnen krijgen (DNA onderzoek kon toen nog niet)

Een K-welsh merrie die hier jaren op stal stond ook zo: gedekt, en tot twee keer toe gescand, laat in dekseizoen. Conclusie: NIET DRACHTIG .......maar wel een veulen in het volgende voorjaar! (Het veulen hebben we Mazzel genoemd Knipoog )

In geval van Fabienne hebben we nooit dekgeld betaald.....ze is bij de vorige eigenaar gedekt; maar bovendien kon toendertijd bij het KWPN niks meer achterhaald worden.

In geval van de K-welsh merrie weet ik eigenlijk niet of haar eigenaar dekgeld betaald zal hebben. Ik neem aan van wel, daar er inderdaad gewoon papieren afgegeven zijn voor dat veulen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:28

Dennis schreef:
libke schreef:

Bij het NSPS en het NMPRS verstuurd de merriehouder zelf het geboorte bericht, dus zou het best 'stiekem' gedaan kunnen worden.
Bij de dekking(vaak waneer de merrie opgehaald word) krijgt de merriehouder het geboorte bericht mee, houd de hengstenhouder 1 deel en gaat er 1 deel van de dekbon naar het stamboek.

Ik zou het wel zo eerlijk vinden om dan alsnog het volledige dekgeld te betalen, maar heb geen idee hoe dat gedaan word.

merriehouder moet idd zelf het geboortebericht versturen naar het stamboek maar bij ons (grotere stamboeken ed) krijg je van de hengstenboer pas de dekbon opgestuurd als je dekgeld is voldaan niet eerder ..mestal moet je het dekgeld voldoen bij dracht of uiterlijk op 1/10 en daarna worden de dekbonnen pas verstuurd ..heb nog nooit een dekbon gekregen bij de de dekking en het ophalen van de merrie

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:49

Bij het NSPS en het NMPRS word er 9 van de 10 keer ook betaald zodra de merrie opgehaald word(er word dan bij de hengstenhouder geschouwd en de merrie word drachtig opgehaald). Blijkt een merrie toch leeg te zijn mag je vaak voor half geld of het jaar daarna alleen stal geld terug mogen komen oid.
Dit jaar heb een merrie staan die erg moeilijk drachtig te krijgen is, die staat al sinds eind mei bij mijn hengst en die word zodra ze hengstig is ook iedere dag aan de hand gedekt.
Hier bij heb ik met de merriehouder afgesproken dat ze het stalgeld betaald en een deel van het dekgeld. Zij gaat thuis scannen en kijken of er verder niets mis is met de merrie. Is ze toch drachtig of zegt de VA dat het helemaal niet lukt regelen we verder iets.