Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:Dat horsepleasure zijn/haar merrie laat dekken net zolang het dekseizoen het toelaat (augustus dus) is zijn/haar eigen keuze, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Bij veel stallen houdt het weideseizoen in sept/okt op. Dat zou dus betekenen dat een laat veulen veel korter op de wei kan dan een vroeg veulen.
Als je veulen in jul geboren wordt, en in sept weer naar stal moet, staat het met 2 mnd al op stal, en dat is IMO ook nog veel te vroeg om te spenen, dus kan ie ook niet naar de opfok
stef schreef:wie bepaald dat dekseizoen? De hengstenhouders, zoveel mogelijk dekken, des te meer pingels ze krijgen, simpel. (april) mei en juni zijn de mooiste maanden. De cyclus van de merrie is dan op zijn top, wat bevruchting een grotere kans geeft. Daarbij staan veel merries rond deze tijd op het land, wat zeer bevordelijk is voor de melkproductie. Mijn merrie is 15 mei uitgerekend, vind ik een schitterende datum.
Dat horsepleasure zijn/haar merrie laat dekken net zolang het dekseizoen het toelaat (augustus dus) is zijn/haar eigen keuze, maar mijn keuze zou het niet zijn.
Bij veel stallen houdt het weideseizoen in sept/okt op. Dat zou dus betekenen dat een laat veulen veel korter op de wei kan dan een vroeg veulen.
Als je veulen in jul geboren wordt, en in sept weer naar stal moet, staat het met 2 mnd al op stal, en dat is IMO ook nog veel te vroeg om te spenen, dus kan ie ook niet naar de opfok
Zwelgje schreef:Ze heeft overigens al 5 veulens gegeven waarvan er nu 3 in het ZZ-licht lopen. Ik geloof dat ze dan ook een of ander predikaat krijgt maar dat weet ik niet zeker.
Dus... volgend jaar ga ik haar laten dekken en dan heb ik nog lekker de tijd om een leuke hengst uit te zoeken. Iemand misschien een tip?... het is een Belisar merrie (bloedtype).