Wanneer mag veulen bij merrie weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinsealy

Wanneer mag veulen bij merrie weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:37

Wij hebben een veulen gekocht wat nu nog bij de merrie staat. Nu vraag ik mij af wanneer ze bij haar weg mag.
De fokker wil het liefst als het veulen een maand of vier is, van andere fokkers hoor ik weer dat 5 maanden het minimum is en liever nog 6 maanden. Ook bij veel opfok bedrijven hanteren ze een leeftijd van 5 maanden.
Wat is het beste? En zijn er nadelen bekend van veulens die na 4 maanden bij de merrie weggaan?
Heel graag jullie ervaringen.
Laatst bijgewerkt door kinsealy op 27-08-06 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Wanneer mag veulen bij merrie weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:05

Minimaal 6 maanden voor de sociale ontwikkeling, maar ook de samenstelling van de melk past zich aan aan de leeftijd en het ontwikkelstadium van het veulen.

Nadelen zijn moeilijk aan te geven, omdat geen enkel veulen hetzelfde is en je kan niet zomaar aangeven welke (event. fysieke) problemen en karakterontwikkelingen het gevolg zijn van eerder afspenen. Er zijn daarvoor verschillende mogelijke oorzaken aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:16

Het is minimaal 4 maanden, maar langer is beter.
Ik doe de veulens altijd hun eerste enting(mag pas vanaf 4 maanden) geven vóór ik ze speen en zorg dat ze iedere dag al goed veulenbrok eten, dan heb je minder kans op kinderziekten.
Het ligt een beetje aan het veulen, een erg sterk en goed ontwikkeld veulen zal mss weinig problemen ondervinden van vroeg spenen, maar als de mogelijkheid er is zou ik vragen of het veulen er wat langer bij mag blijven. Jong spenen en direkt verhuizen vind ik geen ideale combi.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:02

Mijn veulen heb ik met 4 1/2 maand bij mams weggehaald. Ze kon toen al een kilo veulenbrok eten en was ook al echt zelfstandig, mams vond er ook niet veel meer aan. Het veulen staat nu bij een oude merrie, die haar verder opvoed en mams staat een weitje verderop, dus ze kunnen elkaar nog wel zien en horen, maar niet meer bij elkaar komen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:33

Manga is met 8 maanden van mams afgegaan, ik had haar er liever langer aan gehad, maar ze zoog mamma leeg.
deste langer deste beter
Moedermelk is de belangrijkste voeding wat een beest kan krijgen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:13

4 maanden is het minimum, langer is inderdaad beter. Ik denk dat ik mijn veulen met 5 maanden er af doe. Ook omwille van de moeder want die is bezig met haar retour in de sport en dat wordt te veel allemaal.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:25

Mijn veulen is er vorige keer op 5 maanden vanaf gegaan. Het liefst had ik hem er wat langer bij laten staan, maar jhij zoog m'n merrie zo erg leeg dat het beter was voor beide om hem er met 5mnd vanaf te halen. Mijn andere nogal dominante merrie heeft 'm verder een beetje opgevoed Duivel voor hij verkocht is. Dat is allemaal hartstikke goed gegaan.
En ik denk dat ik ook volgend jaar zo rond de 5 maanden afspeen Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:26

Ons hengst veulen is nou 4 maand geworden en donderdag gaat hij bij z'n mams weg...
Hij is al zo groot en sterk en heeft nog maar weinig intresse voor z'n moeder behalve dan dat ie dorst heeft Tong uitsteken
Dus dit brutale veulentje mag tussen zijn leeftijdsgenootjes in... eens kijken oftie dan ook nog zo'n grote mond heeft Tong uitsteken

NielsHessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:31

ons veulen is na 6 maanden weg gegaan en dat ging super

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:35

Het ligt ook veel aan de merrie, wij hebben ook wel eens gehad dat het veulen de merrie helemaal leegzoog, toen hebben we het veulen er al wat eerder afgehaald dan in de planning lag. maar minimaal zo rond de 5 maanden.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 18:13

Thanks voor de reakties, 4 maanden kan dus wel, maar het is echt het minimum, liever langer.
Bevestigt wel een beetje wat ik zelf ook al dacht. Volgens mij wordt bij opfokbedrijven vaak ook een leeftijd van minimaal 5/6 maanden gehanteerd. Veulen komt trouwens wel samen met een ander veulen op een plaats te staan waar ook paarden van andere leeftijden staan, ze komt dus wel echt in kudde verband te staan wat voor haar opvoeding dus wel goed zal zijn.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 21:26

Maakt het trouwens ook nog verschil wanneer het veulen in het seizoen geboren is? Ik hoorde dat een veulen die midden in het seizoen geboren is en dus veel buiten heeft gestaan eerder bij mams weg kan dan een veulen dat vroeg of laat in het seizoen geboren is en dus meer binnen heeft gestaan?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:39

euuh dit lijkt me onzin, wat alleen wel zo is, is dat als je merrie laat in het seizoen is bevallen(hadden wij, Juli) dat het gras zo goed als op was, en ze gewoon de winter buitenstond en ze leeggezogen werd doordat het gras zo arm was. We hebben haar toen op 10kilo biks moeten zetten 2 weken ong. (toen stapte ik er niet meer op hoor *LOL* ) en toen ging het weer helemaal goed, dus kijk daar wel een beetje mee uti, maar dit was wel echt in Januari, Februari

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:47

haha ja onze merries worden ook lekker leeggezogen door de veulens...
Ze staan al op 6 kilo biks en 1 kilo mais per dag.....

Kheb m'n handen er onder het rijden dus lekker vol aan Tong uitsteken Knipoog
Nog 1 maand en dan kan t veulen eraf..

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:41

Gelukkig heb ik toch met de fokker kunnen regelen dat het 5 maanden wordt, was uiteindelijk geen probleem. Ben ik blij om, 5 maanden lijkt me toch net wat beter voor haar ontwikkeling.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:13

Mijn merrie staat op 1x merriebrok en een uur of 3 dik gras naast flink hooi(voor een shetlander die vorig jaar bevangen geweest is). De rest red het op enkel flink hooi, maar deze merrie begint enorm in te vallen. Haar brutale en erg zelfstandige kind is gister 4 maanden geworden. Ik zou ze graag nog even bij elkaar willen houden, maar als dit zo door gaat gaat het tenkoste van mijn merrie en dan gaat hij er dus wel snel af.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:33

Wat zijn precies de voordelen van langer?
Ik was altijd een voorstander van relatief lang bij de moeder, maar ons veulen van dit jaar (is nu bijna 5 mnd) is zo bijdehand en zelfstandig, dat het volgens mij best goed voor haar zou zijn om in een groep leeftijdsgenoten geplaatst te worden. Ze staat nu met moeders en een drie jarige merrie op de wei en wordt super door allebei verwent, krijgt continu haar zin. Misschien is het wel goed dat ze haar "eigen boontjes leert doppen".

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:19

Het voordeel van langer bij de moeder zit 'm volgens mij in de stoffen die in de moedermelk zitten en die zich in de loop van de tijd aanpassen aan de leeftijd van het veulen.
Dus de samenstelling is anders wanneer een veulen bv. 1 maand oud is in vergelijking met 5 maanden, maar steeds krijgen ze iets belangrijks mee via de melk, naast voedingstoffen dus ook afweerstoffen en andere bouwstoffen.
In de natuur blijft een veulen natuurlijk bijna altijd bij z'n moeder totdat het volgende veulen geboren wordt, dus vaak wel zo'n klein jaar.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:37

Mijn veulen [ijslander]wordt met 10 maanden afgespeend
De fokster doet dit al jaren en het bevalt haar prima
Volgens haar is dit prettiger voor merrie en voor veulen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:03

ppff 10 maand... dan houden wij geen merrie meer over..

Bij ons is het hengst veulen er inmiddels af, hij was gwoon echt al groot en zelfstandig en is er met 4 maand afgegaan...

Het veulen van mijn merrie is nou 3.5 en blijft denk ik heel iets langer bij de merrie omdat ze iets meer veulen is.. maar ook niet te lang want mijn merrie kan er niet meer zo goed tegen..
Dus hier 4 maanden en zeker niet veel veel langer..

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:08

Bij ons op stal doen we het ook altijd met een maand of 4. In sommige gevallen met 5 maand omdat dat practiser is. We spenen vaak een heel koppel in 1 keer af, verplaatsen de merries dan en laten de veulens samen achter in de wei. Daar worden ze dan dagelijks bijgevoerd en gecheckt. Gaat altijd prima.